Skip to main content

Beste KPN,

Mijn ouders hebben het vaste abonnement vernieuwd waarbij ze geadviseerd is om over te stappen op nieuwere TV kastjes: DIW7022.

Ze hebben er 2 gekregen ipv de oudere ARRIS VIP5202.

Vorige week geïnstalleerd, maar ze lopen beiden constant vast, zowel met streamingsdiensten als Live TV.

Ze zijn direct aangesloten op een ExperiaBox V10. Via WiFi hetzelfde euvel.

Wij hebben nu de Arris kastjes terug geplaatst.

Is dit "bekend” gedrag van de nieuwe kastjes?

Misschien even een fabriek-reset geven @PanaromicTiger .

Het terugplaatsen van de oude is niet zinvol, die worden binnenkort gedeactiveerd en KPN wil ze graag terug omdat het bruikleenapparaten zijn.

Bij een V10 mogen de DIW's alléén bekabeld aangesloten worden, zie onderstaand schema:

Of draadloos volgens schema 4


@N.N. 

Ik heb net gebeld met KPN, ze hebben de verbinding ge-reset, maar ze blijven vastlopen.
KPN zei net zelf dat ik dan beter de "nieuwe” terug kan sturen en de oude kan blijven gebruiken.

Een defect kastje was niet waarschijnlijk omdat ze beiden hetzelfde probleem vertonen.

Als het kastje vastloopt loopt eigenlijk het hele OS vast, ze kunnen het kastje dan op afstand ook niet meer rebooten.

Alleen stroom eraf en erop werkt dan, tot de volgende keer dat het apparaat vastloopt.


Word er een draadloze verbindingset gebruikt? Of zitten de ontvangers beide echt rechtstreeks bekabeld aangesloten? Er zit niks tussen de ontvangers en de Experiabox? 

Bij de instellingen, rechtsboven tandwieltje, optie Beeld kunt u kiezen voor unicast. Helpt dat?


Beste KPN,

 

Dit forum is een klanten helpen klanten forum.

Moderator kijkt mee en helpt ook.

 

Ik ben ook benieuwd hoe de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is verbonden met de Experiabox V10.

Vooral een DVS kan voor dit soort problemen zorgen.

Via WIFI moet je ook de Super WIFI2 toepassen voor een goede werken, zie schema boven.


Momenteel zijn ze direct verbonden met de ExperiaBox V10 met een ethernet kabel.


Word er een draadloze verbindingset gebruikt? Of zitten de ontvangers beide echt rechtstreeks bekabeld aangesloten? Er zit niks tussen de ontvangers en de Experiabox? 

Bij de instellingen, rechtsboven tandwieltje, optie Beeld kunt u kiezen voor unicast. Helpt dat?

Unicast heb ik al geprobeerd, levert geen beter resultaat op.

Edit: Heeft unicast/multicast invloed op het vastlopen van het OS dan?


Wat is de echte downloadsnelheid?

Zie hier om het te meten.

 

En er zit geen switch of zo tussen?

Probleem is op alle 2?

UTP kabel (Ethernetkabel) is goed? 

 

Anders is de kans aanwezig dat ze defect zijn.

Helaas komt dat nog steeds voor bij nieuwe producten.


Wat is de echte downloadsnelheid?

Zie hier om het te meten.

 

En er zit geen switch of zo tussen?

Probleem is op alle 2?

UTP kabel (Ethernetkabel) is goed? 

 

Anders is de kans aanwezig dat ze defect zijn.

Helaas komt dat nog steeds voor bij nieuwe producten.

 

Speedtest via een Windows 11 x64 laptop op wifi, zie hieronder:

Probleem is op beide kastjes, niet op de oudere ARRIS tuners, maar dat is ook een ander platform denk ik? IGMP etc?

Meerdere HDMI en UTP kabels geprobeerd.

1 kastje loopt via een switch (Netgear GS108Ev3 | Deze werd aangeraden door KPN zelf ivm IGMP snooping). De switch heeft de meest recente firmware erop staan.
Het 2e kastje is direct aan de ExperiaBox V10 verbonden, dus zonder switch.

Ik ga nog 1 maal 1 TV Box+ resetten naar factory settings.

 

 


@N.N. 

Het terugplaatsen van de oude is niet zinvol, die worden binnenkort gedeactiveerd en KPN wil ze graag terug omdat het bruikleenapparaten zijn.

 

KPN zelf zegt nu telefonisch dat het nog jaren duurt voor ze dat oude platform uitschakelen. De meeste abonnees zitten nog op het "oudere” platform. Maar vooralsnog zijn er geen concrete plannen daarvoor.

TERUG NAAR DE INHOUD

Om de 1 of andere reden lopen ze nu niet meer vast, soms zijn ze wel ontzettend traag. KPN gaf ook aan als er weer een vastloper is dat ik ze dan met rust moet laten en direct 0800-0402 moet bellen om ze (waar mogelijk) uit te laten lezen.

We kijken het nog een poosje aan en ik houd jullie op de hoogte!


@N.N. 

Het terugplaatsen van de oude is niet zinvol, die worden binnenkort gedeactiveerd en KPN wil ze graag terug omdat het bruikleenapparaten zijn.

 

KPN zelf zegt nu telefonisch dat het nog jaren duurt voor ze dat oude platform uitschakelen. De meeste abonnees zitten nog op het "oudere” platform. Maar vooralsnog zijn er geen concrete plannen daarvoor.

TERUG NAAR DE INHOUD

Om de 1 of andere reden lopen ze nu niet meer vast, soms zijn ze wel ontzettend traag. KPN gaf ook aan als er weer een vastloper is dat ik ze dan met rust moet laten en direct 0800-0402 moet bellen om ze (waar mogelijk) uit te laten lezen.

We kijken het nog een poosje aan en ik houd jullie op de hoogte!

Met jouw reactie heb je mijn antwoord verkeerd begrepen @PanaromicTiger 

Het gaat er niet om of een platform nog jaren mee gaat of niet, het gaat er om dat je betaalt voor 2 tv-decoders, dus als je de DIW's aangesloten hebt, worden de oude decoders gedeactiveerd c.q. uit je abo gehaald, kun je ze niet meer gebruiken en wil KPN die weer retour hebben omdat het bruikleenapparaten zijn. Duidelijk zo?


@N.N. Duidelijk!

De nieuwe kastjes zijn niet meer vastgelopen, het leek te liggen aan de instelling EK in UHD op NPO 1.

Sinds ik dat uitgezet heb loopt het niet meer vast, al snap ik dan niet wat dat met Netflix en HBO te maken heeft.

Ze draaien inmiddels ook weer op Multicast.


So far so good. Kan iemand me uitleggen wat die instelling “EK in UHD” te maken heeft met streamen via Netflix en HBO? Dat zijn toch separate apps?


So far so good. Kan iemand me uitleggen wat die instelling “EK in UHD” te maken heeft met streamen via Netflix en HBO? Dat zijn toch separate apps?

 

Simpel, heeft niets met elkaar te maken.


So far so good. Kan iemand me uitleggen wat die instelling “EK in UHD” te maken heeft met streamen via Netflix en HBO? Dat zijn toch separate apps?

@PanaromicTiger Inderdaad, eigenlijk zou ik willen zeggen dat het niks met elkaar te maken heeft. Maar toch heeft dit het vastlopen opgelost bij jullie. 

Ik wil dit signaal graag meenemen naar de technische mensen, maar daarvoor heb ik meer informatie nodig. Alle details zijn welkom!

  • Als je het weer aanzet, komt het vastlopen dan weer terug?
  • Als de tv boxen vastlopen, wat gebeurt er dan en krijg je dan precies in beeld te zien? (staat het beeld stil, krijg je een foutcode te zien, etc?)
  • Was/is er een patroon of iets opvallends te ontdekken in het vastlopen? Gebeurt het bijvoorbeeld na een bepaalde tijd of bij een bepaalde handeling?

Als dat lukt mag het eventueel ook met een foto of filmpje als voorbeeld!


@Alexandra van KPN 
 

  • Als je het weer aanzet, komt het vastlopen dan weer terug?
  • Als de tv boxen vastlopen, wat gebeurt er dan en krijg je dan precies in beeld te zien? (staat het beeld stil, krijg je een foutcode te zien, etc?)
  • Was/is er een patroon of iets opvallends te ontdekken in het vastlopen? Gebeurt het bijvoorbeeld na een bepaalde tijd of bij een bepaalde handeling?

 

Momenteel compleet geen issues meer sinds die instelling is uitgezet.

Daarvoor:

  1. Het probleem komt ook terug na een reboot
  2. Als ze vastlopen dan krijg je eerst artifacts en dondert de framerate in elkaar, uiteindelijk bevriest alles en reageert het hele kastje nergens meer op. Dan werkt alleen spanningsloos maken en dan de voeding er weer aan. Geen foutcode niks. Dit gebeurde zowel tijdens Live TV, Streamen en in het menu zelf.
  3. Meestal als het kastje vastliep was het vlak na het bedienen, bijvoorbeeld zappen of naar het menu schakelen.

Foto/Filmpje kan ik niet delen helaas, het is niet meer voorgekomen namelijk.


Dankjewel @PanaromicTiger! We nemen het signaal mee. Fijn dat 't zo ver goed werkt. Mocht er nog iets terugkomen dat ik hierover met je kan delen, dan laat ik het weten.


Reageer