Skip to main content
Vraag

De felle oranje kleuren van shirts doet pijn aan mijn ogen

• June 20, 2026
  • 12 reacties
  • 200 keer bekeken

Is daar wat aan te doen ?

12 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 20, 2026

Zet de kleurinstelling van je tv een beetje lager. Heb ik ook gedaan.

• Auteur
  • June 20, 2026

Ga ik doen, Dank !

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • June 20, 2026

@bots12 ,

Je bent zeker niet de enige met dit “probleem”.
Afgezien daarvan is de algehele beeldkwaliteit van het WK voetbal ook verre van optimaal wat we gewend zijn.
Blijkbaar wordt er ook van 60 naar 50Hz geconverteerd.

Zie ook wat berichten/links:
NOS: Feloranje WK-shirts leiden tot klachten: 'Kan 't rugnummer niet eens lezen'
Google: shirt Oranje past niet binnen het standaard kleurenpalet

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 20, 2026

Ik heb op het toestelletje op de logeerkamer bij m'n moeder de kleuren van 55 naar 45 teruggezet. (hdready; 23 inch; 20 jaar oud).

En thuis op m'n Samsung i.d. woonkamer en de oude Philips in de voorkamer (uit 2012 met de app via G. Chromecast) heb ik 't ook lager gezet. 

De kleuren zijn nu overal prima. 

Had het wat feller omdat films juist weer iets vagere kleuren hebben dan tv uitzendingen.

PS. Het beeld is wel 'vager’ dan ik gewend ben van de uitzendingen van ESPN (1080P; 14,4 Mb/s). Jammer dat de NOS het 'gewoon’ in 1080i uitzendt. Dat het bij kpn 14,4 Mb/s is zie je er niet aan af vind ik.

Verder: men laat de tv vaak op de fabrieksinstelling staan. Maar die geeft ALTIJD een te hoge kleurverzadiging.

• June 20, 2026

Gelukkig voor de Amerikanen wordt daar geen NTSC meer gebruikt maar ATSC. 

Je zou verwachten dat er HLG wordt toegepast bij het registreren dan mag je toch echt betere kleuren verwachten en hoeft er niks van HDR naar SDR te worden teruggeschaald dan zit alle nodige informatie in 1 stream. 

Bij het vorige EK of WK waar wel HDR werdt toegepast waren er ook genoeg problemen met de kleuren destijds waren ongeveer dezelfde aanpassingen nodig.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 20, 2026

Gelukkig voor de Amerikanen wordt daar geen NTSC meer gebruikt maar ATSC. 

Dus van “Never The Same Colour” naar “Always The Same Colour”?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 20, 2026

Ik wilde 'm niet maken ​@Dicksooo . Maar ja, nu heb jij 'm.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 21, 2026

Goedemorgen, ik heb enkele opmerkingen die off topic en in de strijd met de huisregels waren verwijderd. Laten we vooral ook wel aardig blijven voor elkaar :) 

• Auteur
  • June 21, 2026

Excuus voor domme vraag,. ....

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • June 21, 2026

Excuus voor domme vraag,. ....

Een vraag is nooit dom ​@bots12 
Het antwoord kan het wel zijn.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • June 21, 2026

@bots12 bij de meeste televisie toestellen kun je ook de kleurtint instellen. Bijvoorbeeld zoals Dynamisch, Standaard, Film, Warm1 of Warm2 of soortgelijke benamingen. Probeer anders eens de Film of een van de Warm instellingen dat wil vaak wel eens helpen. 

• June 21, 2026

Ik was nu toch geïntrigeerd en heb een stukje via tv.kpn.com terug gekeken op de PC maar dit is echt slecht. En ik ben normaal gesproken niet zo heel kritisch. Om nu de tint van de shirts de schuld te geven is wel apart want ook het oranje in het publiek is echt heel verzadigd.

Het is vooral in de ‘uitgezoomde’ beelden ingezoomd op een speler valt het wel mee.