Skip to main content

De KPN TV+ afstandsbediening is niet via infrarood af te stemmen op TCL tv

• June 30, 2026
  • 0 reacties
  • 7 keer bekeken

jmfhthefox
Topper
Forum|alt.badge.img

Ik wil mijn ervaring delen met het instellen van de KPN TV+ Box in combinatie met mijn TCL‑tv (model 43P71K).
In de handleiding “Plug & Play KPN TV+ Box aansluiten” en het boekje “Ontdek KPN TV Kijken” staat bij Stap 3 dat je de afstandsbediening handmatig kunt afstemmen op je tv via infrarood — door TV + OK in te drukken en een snelcode te kiezen (zoals 7 voor TCL).
Dat blijkt echter niet te werken bij de TV+ Box: het lampje knippert niet en de tv reageert niet op IR‑codes.

Na veel testen kwam ik erachter dat de TV+‑afstandsbediening bij de nieuwe TV+ Box niet via infrarood werkt, maar via Bluetooth (voor de box zelf) en HDMI‑CEC (voor de tv).
Mijn TCL‑tv reageert dus alleen goed als HDMI‑CEC op de tv is ingeschakeld en de TV+ Box op HDMI 1 is aangesloten.
Vanaf dat moment werken aan/uit en volume perfect — zonder IR‑codes.

Conclusie:  
De instructie in de handleiding over IR‑koppeling (Stap 3) is niet van toepassing op TCL‑tv’s en waarschijnlijk ook niet op andere merken die volledig op HDMI‑CEC draaien.
Wie een TCL‑tv heeft, kan de IR‑stappen overslaan en gewoon Bluetooth + HDMI‑CEC gebruiken.
Hopelijk helpt dit anderen die met dezelfde combinatie vastlopen!

Suggestie aan KPN:  
Het zou handig zijn als toekomstige versies van de handleiding duidelijk vermelden dat de TV+‑afstandsbediening bij moderne tv’s via Bluetooth en HDMI‑CEC werkt, en dat de IR‑codes alleen relevant zijn voor oudere ontvangers.

Hopelijk hebben anderen met een TCL‑tv of vergelijkbare situatie hier iets aan. Ik hoor graag of meer mensen dit herkennen.