Ik ben inmiddels bijna een jaar klant bij KPN voor glasvezel en tv. Als zelfstandige in de media die driekwart van de tijd thuis werkt, was ik na ruim 25 jaar blij dat er eindelijk een alternatief kwam voor snel internet (voorheen alleen via Ziggo 300+ Mbit/s verbinding beschikbaar). Laat ik vooropstellen dat ik enorm tevreden ben met KPN Glasvezel. Stabiel, snel en betrouwbaar.
Maar dan dit. Ik ben ook best veel onderweg, zowel zakelijk als privé. Ik maak dan ook veel gebruik van de optie om onderweg, in heel Europa, tv te kijken via mijn iPad, met de KPN TV App. Toen ik klant werd heb ik expliciet gevraagd of ik, net als bij Ziggo, ALLE tv-zenders in mijn pakket ook buitenshuis kon blijven kijken. ‘Ja dat kan’ was het antwoord van de verkoper. OK, ik heb het niet zelf gecheckt voordat ik het contract afsloot, maar al snel kwam ik er achter dat via de KPN TV App buitenshuis heel veel zenders NIET beschikbaar zijn. VRT, Canvas, ARD, ZDF zijn maar een paar voorbeelden. Uiteraard heb ik met KPN hierover contact gehad. Konden ze niets aan doen was het antwoord. Natuurlijk kan daar wel wat aan gedaan worden. Bij Ziggo kun je die zenders (en allemaal) immers wel gewoon overal, buiten je eigen netwerk, kijken. Kwestie van rechten regelen met de verschillende aanbieders. Enfin, KPN denkt daar dus anders over.
Daarbij kom ik bij een punt dat ik de afgelopen 20 jaar al vaker gemaakt heb. Een telecomprovider is iets anders dan een tv-provider. KPN ‘doet tv erbij’, zoals Ziggo lange tijd (voordat ze in bed stapten met Vodafone) ‘telefonie erbij deed’.
Het feit dat KPN van nature geen tv-provider is, wordt pijnlijk duidelijk wanneer je, zoals ik, de KPN TV App regelmatig gebruikt of TV kijkt via de decoder van de provider. De gebruikersinterfaces van zowel de app als de tv-software zijn ronduit bagger. Traag, vastlopers en zo onlogisch als wat. Alleen een tv-programma starten in de app vergt dubbel zoveel clicks en acties al in de app van concurrent Ziggo. Enfin, daar wen je tot op zekere hoogte nog wel aan.
Waar je echt niet aan went is de kwaliteit van de app en het aantal ‘storingen’ of foutmeldingen. Regelmatig ‘roept’ de app dat hij mijn locatie niet kan vinden waardoor een tv programma niet gestart kan worden, of midden tijdens een uitzending gestopt wordt. Het terugkijken van programma’s is telkens weer een verrassing. Start ie? Loopt ie door? Het is afwachten. En wanneer je een programma uitgesteld kijkt dat nog aan de gang is, komt het regelmatig voor dat de app ineens naar de live uitzending schakelt. En dan kun je opnieuw beginnen vanaf het begin ;)
Ow, en voor wie denkt dat mijn verbinding buitenshuis wellicht een probleem is… Ik heb ook NLZiet. Die doet het letterlijk altijd, als ik maar 4G verbinding heb (mijn iPad is nog geen 5G) of via WiFi aan mijn 5G smartphone gekoppeld ben. Dan moet je weten dat een uur TV kijken via NLZiet ongeveer 4GB data verbruikt. Bij KPN is dat de helft. Ofwel, voor NLZiet heb je meer bandbreedte nodig dan voor KPN…
Enfin, ik kan nog wel even doorgaan met ‘zeuren’ over de bizar slechte kwaliteit van de KPN TV app en TV-diensten… Stilletjes hoop ik echter dat KPN ooit tot het inzicht komt dat dit zo niet langer kan. Ik overweeg serieus weer een terugkeer naar Ziggo. Zeker nu die ook Gigabit verbindingen leveren. Dan maar 30 euro per maand meer betalen… Alhoewel… ik denk dat Ziggo, net als KPN, ook wel ‘introductie-aanbidingen’ heeft ;)