Kort geleden ben ik overgestapt van Odido naar KPN.
Qua zenderkeuze en beeldkwaliteit ben ik er uiteindelijk flink op vooruitgegaan t.o.v. de vorige provider. De geluidskwaliteit van KPN TV laat echter te wensen over t.o.v. die van mijn vorige provider. Bovendien verschilt de kwaliteit van het geluid per zender, en per programma, aanzienlijk.Â
Ik heb alle instellingen op mijn Loewe TV met soundbar en woofer en die van mijn KPN TV box nagelopen, maar de kwaliteit van het geluid blijft op veel zenders minder dan goed. Heeft iemand een tip? Of kan KPN er iets aan doen in de doorgifte van het geluid?
Welkom bij kpn en deze community.Â
Hoe staat de geluidsuitvoer van de DIW7022? Automatisch, DDP, Stereo, passthrough?
Hoe is het verbonden?
7022 - hdmi tv - hdmi arc soundbar ofÂ
7022 - hdmi tv en
7022 - optisch soundbarÂ
of...
Op welke zenders ervaar je minder geluid? En is "minder" zachter, vervormd, stereo of wat anders.
Zelf gebruik ik 1-10, 25 en de espn en Ziggo Sport zenders. Dat is allemaal prima.
Qua beeld ben je er in ieder geval flink op vooruit gegaan inderdaad. Laatst ergens Odido gezien op tv gelijk de mijne, 43", en dat viel zwaar tegen.Â
Dag Peter, dank voor je reactie. Je stelt mij geluidstechnische vragen die ik niet kan beantwoorden. Ik ben niet zo’n techneut, ben slechts gebruiker.Â
Expert heeft destijds mijn TV plus toebehoren geïnstalleerd. Daarna draaide alles prima onder provider Odido.Â
Sinds mijn overstap naar KPN ervaar ik op veel zenders een blikkerig geluid. En waar sommige radiozenders een geweldig geluid gaven ervaar ik dat nu als matig.
Verder dan deze constatering kom ik even niet. Maar mocht KPN de doorgifte van geluid kunnen verbeteren zou mij dat welkom zijn. En anders zoek ik er iemand bij die mijn installatie eens kan ‘doorlichten’
Het zou toch prettig zijn als je nou ook noemt welke tv- en radiozenders.Â
Nooit noemt iemand de zenders bij dit soort klachten terwijl dat evident is.
En hoe is de tv ontvanger met de audio set verbonden?
De radiozenders die ik via kpn luister zijn prima. 538, Q, Classicnl, Sublime, Sunlite, NH, Stingray Nederpop 904, Stingray jazz classics 908, Jazz 909, Easy listening 914.
‘t Is ook lastig om de zenders specifiek te noemen.Â
Op NPO1 klinkt ‘Eva’ altijd blikkerig terwijl het geluid van het Journaal erna van veel betere kwaliteit is.
Vis de apps is het geluid beter, zoals Youtube, Viaplay en NLZiet Â
Alle radiozenders zijn qua geluid op dit moment van mindere kwaliteit dan dat ze waren bij Odido. Vooral ook de NPO zenders. De Duitse en Belgische zenders hebben nog het beste geluid.Â
Volgens mij kun je weinig met deze info, maar concreter dat dit kan ik niet zijn, of ik moet het van moment tot moment bij gaan houden.Â
Mijn punt ging er vooral om dat geluid van Odido, bij dezelfde installatie van de geluidscpomponenten als nu, kwalitatief beter was.Â
De soundbar en de woofer zijn overigens bedraad via HDMi aangesloten.Â
Blikkerig.Â
Staan er soms 2 geluidsbonnen aan. Dus soundbar én tv geluid (beetje) aan? Dat zou blikkerig klinkend geluid verklaren.Â
Ben eva nu even terug kijken en op zich is het wel goed.Â
Ik weet dat Odido lange tijd alleen stereo geluid had en misschien is dat nog wel zo. KPN heeft Dolby geluid en heel soms kan apparatuur dat toch niet goed verwerken en gaat het inderdaad blikkerig Klinken.
Zet het geluid van de ontvanger eens op stereo via instellingen tandwiel dan apparaat vervolgens apparaat voorkeuren en daarna Beeld en Geluid.
Hoi Peter, ik heb jouw instructie gevolgd en het geluid nu op stereo gezet tijdens de uitzending van Eva. ‘t Geluid is er nu best een stuk beter op geworden. Ik ben er voor nu blij mee.Â
Dank voor je tip!
Groet, Gerrit
Wat fijn om te lezen dat de tips van PeterG hebben geholpen,
… en dan verwerkt je soundbar het Dolby geluid niet goed.
Wat fijn om te lezen dat de tips van PeterG hebben geholpen,Â
Het geluid kan nog steeds beter, maar ik ben blij met de geboden oplossing!
ik zal binnenkort navraag doen bij de leverancier van mijn Loewe TV + toebehoren. Mogelijk hebben zij ook nog wat aanbevelingen.
Reageer
Enter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.