Skip to main content

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021

Hey @Kanna, welkom! Bedoel je misschien fps of echt hz? Met welke zenders ervaar je dit?

We hebben afgelopen week juist ESPN 1 en Ziggo Sport Select geüpgraded naar 50 fps in de apps (Android, iOS, smart tv en web). We hopen snel meer zenders te kunnen doen.


@Erik_ Ik bedoel FPS hier, sorry voor de verwarring. 

Zenders zoals NPO1, 2 en 3 moeten ook nog geüpgrade worden maar ik ga er van uit dat dit later nog gaat gebeuren. Alvast bedankt. 


We hebben afgelopen week juist ESPN 1 en Ziggo Sport Select geüpgraded naar 50 fps in de apps (Android, iOS, smart tv en web). We hopen snel meer zenders te kunnen doen.

@Erik_, Ik meet op mijn Android tablet via wifi en kwaliteit hoog geen verschil in verbruikte bandbreedte tussen NPO 1 en ESPN 1. Beide streams verbruiken ongeveer 4,5Mbps en dat is zelfs minder dan het ooit geweest is (ruim 6Mbps). 

Hoeveel fps heeft de stream bij NPO 1 op Android?

Is er een verschil beeldformaat en fps in de stream als er gecast wordt naar een Chromecast? Bijvoorbeeld 720p50 bij kijken op tablet of telefoon en 1080i50 bij casten?


Ik gebruik sinds kort alleen de app omdat ik geen kastje meer naast mij Samsung The Frame wil gebruiken. Wat ik echter heel opvallend vind is hoe traag de app merendeel van de tijd is. Soms duurt het opstarten van de app alleen al 1,5 minuut. Dit terwijl de app van bijvoorbeeld NLziet heel snel functioneert. 
 

Dat is de reden waarom ik erg uitkijk naar substantiële verbetering van de app. Op deze manier wordt TV kijken niet veel leuker. 

Hallo @Jeroen M, wat jammer om te lezen! Heb jij jouw Samsung bekabeld aangesloten? Of via wifi? En wil je eens kijken of je de laatste updates van de televisie binnen hebt gehaald? Je kunt ook eens proberen om de Smart tv app opnieuw te installeren. 

Hi @Marcia_ 

De tv is up-to-date; build: T-NKMDEUC-1460.9. Ook het herinstalleren van de app haalt niets uit. Apart toch dat NLziet wel razendsnel opstart? Het is écht alleen de KPN iTV app die zo ontzettend traag is...

 

 


Ik gebruik sinds kort alleen de app omdat ik geen kastje meer naast mij Samsung The Frame wil gebruiken. Wat ik echter heel opvallend vind is hoe traag de app merendeel van de tijd is. Soms duurt het opstarten van de app alleen al 1,5 minuut. Dit terwijl de app van bijvoorbeeld NLziet heel snel functioneert. 
 

Dat is de reden waarom ik erg uitkijk naar substantiële verbetering van de app. Op deze manier wordt TV kijken niet veel leuker. 

Hallo @Jeroen M, wat jammer om te lezen! Heb jij jouw Samsung bekabeld aangesloten? Of via wifi? En wil je eens kijken of je de laatste updates van de televisie binnen hebt gehaald? Je kunt ook eens proberen om de Smart tv app opnieuw te installeren. 

Hi @Marcia_ 

De tv is up-to-date; build: T-NKMDEUC-1460.9. Ook het herinstalleren van de app haalt niets uit. Apart toch dat NLziet wel razendsnel opstart? Het is écht alleen de KPN iTV app die zo ontzettend traag is...

 

 

Hier hetzelfde op een Samsung Qled. 


Ik gebruik sinds kort alleen de app omdat ik geen kastje meer naast mij Samsung The Frame wil gebruiken. Wat ik echter heel opvallend vind is hoe traag de app merendeel van de tijd is. Soms duurt het opstarten van de app alleen al 1,5 minuut. Dit terwijl de app van bijvoorbeeld NLziet heel snel functioneert. 
 

Dat is de reden waarom ik erg uitkijk naar substantiële verbetering van de app. Op deze manier wordt TV kijken niet veel leuker. 

Hallo @Jeroen M, wat jammer om te lezen! Heb jij jouw Samsung bekabeld aangesloten? Of via wifi? En wil je eens kijken of je de laatste updates van de televisie binnen hebt gehaald? Je kunt ook eens proberen om de Smart tv app opnieuw te installeren. 

Hi @Marcia_ 

De tv is up-to-date; build: T-NKMDEUC-1460.9. Ook het herinstalleren van de app haalt niets uit. Apart toch dat NLziet wel razendsnel opstart? Het is écht alleen de KPN iTV app die zo ontzettend traag is...

 

 

Ohja en ik sta aangesloten via ethernet niet via WiFi. Dan zou ik het nog kunnen begrijpen. 
 

Zojuist nog iets nieuws: bij terugkijken valt de app compleet uit toen we op ¾ van het programma waren. Het opnieuw starten van het programma zorgde ervoor dat we wederom opnieuw konden gaan kijken. Doorspoelen mocht niet. Enfin, toch maar weer NLziet aangezet. Die werkt namelijk wel en laat ook doorspoelen, gelukkig. 


Ik kijk zelf bijna 1 jaar TV op mijn Samsung TV met iTV KPN via WiFI. Ik heb de laatste tijd steeds problemen met o.a. opstarten, programma wat opeens stopt en dan weer doorgaat, TV die spontaan uit gaat, meld dan er geen verbinding is etc. Enige oplossing is vaak: stekker er uit en opnieuw opstarten. M.a.w. niet blij met de manier van kijken. heeft iemand nog tips?


Dat klinkt mij als een probleem met je wifi. Kun je de wifimanager eens doorlopen in de ruimte waar je de TV hebt staan? Kun je het eens (tijdelijk) met een kabel proberen?


 

Ik kijk zelf bijna 1 jaar TV op mijn Samsung TV met iTV KPN via WiFI. Ik heb de laatste tijd steeds problemen met o.a. opstarten, programma wat opeens stopt en dan weer doorgaat, TV die spontaan uit gaat, meld dan er geen verbinding is etc. Enige oplossing is vaak: stekker er uit en opnieuw opstarten. M.a.w. niet blij met de manier van kijken. heeft iemand nog tips?

Het is toch apart dat KPN WEL samsung TV’s ondersteunt en nog steeds geen Apple TV.


Het is toch apart dat KPN WEL samsung TV’s ondersteunt en nog steeds geen Apple TV.

Dat is toch logisch, er zijn immers veeeeel meer Samsung TV's in de Nederlandse huiskamers dan Apple TV's.


De app in mijn Samsung TV van 2017 werkt prima. Opstarten in 15 sec. kanaal wissel 5 sec. Ik weet niet of ik al 50 fps ontvang en of het full HD is. Zelf denk ik dat het half HD is. Ik vind de bal bij voetballen nog erg schokkerig voorbij gaan. Mijn app versie is 2.7.21. De gewone ontvanger is rustiger om naar te kijken.


De app in mijn Samsung TV van 2017 werkt prima. Opstarten in 15 sec. kanaal wissel 5 sec.

Wil jij zeggen dat je het prima vindt dat je een eeuwigheid moet wachten op het opstarten van de smart TV app van KPN (15 sec.) en het wisselen van kanaal binnen die app (5 sec.)?


Ik vind 15 sec.opstart niet slecht maar kan natuurlijk veel beter. Het meest stoort mij de maar 25 fps want voetbal van ESPN en Ziggo is vermoeiend. Daarom begrijp ik niet dat er een update is gedaan die bij mij blijkbaar niet is doorgekomen. Ook onbegrijpelijk blijft dat de duitse zenders niet doorgegeven worden maar dat is een ander issue die ik al eens eerder aangekaart heb.


Met de KPN Smart TV app kijk je op je smart-tv direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen draden meer door de kamer hebt lopen of apparatuur moet plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de app van KPN en je kan televisie kijken. Makkelijk toch?! Ben je benieuwd naar de nieuwe KPN Smart TV app, lees dan ons blog op KPN Beleef.
 

Ik wil de KPN Smart TV app graag proberen

Leuk dat je onze nieuwe app wil ontdekken. De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. Op dit moment moet je echter wel een smart-tv van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer) hebben. Natuurlijk zorgen we ervoor dat er snel andere merken bijkomen!

 

 

 

Mooi verhaal, klanten lekker maken met een dooie mus meneer…. alleen een “ selecte groep” gebruikers van een selecte groep merken kan de app gebruiken. Kortom… “catering to a selected audience “ …

Dat KPN met App’s aan de gang gaat, prima, maar breng deze dan uit voor devices die IEDEREEN kan gebruiken. Ik noem een Apple TV die iedereen kan aanschaffen, nieuw of gebruikt, voor minder geld dan dat jullie TV kastje kost in 2 jaar. 

Los je ook meteen het HDMI-CEC gedoe op waar ik - en vele anderen - mij dagelijks weer aan erger.

 

#innovatie #groen #kpn #traag #nietwillen #onwil #androidonly #Apple


Is het mogelijk om bij LG TV's de ITV app gelijk te laten opstarten met de TV? Andere apps kan ik wel meteen laten opstarten maar het lijkt wel alsof dat met de KPN app niet kan?


Het is toch apart dat KPN WEL samsung TV’s ondersteunt en nog steeds geen Apple TV.

Dat is toch logisch, er zijn immers veeeeel meer Samsung TV's in de Nederlandse huiskamers dan Apple TV's.

Nee, dat is NIET logisch. Samsung staat nou niet bepaald bekend om hun lange software ondersteuning. Verder vraag ik mij af hoeveel mensen die een smart TV hebben, ook daadwerkelijk het smart gedeelte gebruiken!


Ik wil graag een antwoord van iemand van KPN en niet van iemand die niet bij KPN werkt en ook geen Samsung aandelen heeft. Ik word wel graag serieus genomen.
KPN laat het weereens af weten. “Klant is Koning” kennen ze daar blijkbaar niet.
Verder heeft nu (na T-Mobile) zelfs Ziggo nu zo’n app. Dus KPN blijft weereens achter


Is het mogelijk om bij LG TV's de ITV app gelijk te laten opstarten met de TV? Andere apps kan ik wel meteen laten opstarten maar het lijkt wel alsof dat met de KPN app niet kan?

Oh en er is ook een app voor LG’s?Zelfde excuus?


Nee, dat is NIET logisch. Samsung staat nou niet bepaald bekend om hun lange software ondersteuning. Verder vraag ik mij af hoeveel mensen die een smart TV hebben, ook daadwerkelijk het smart gedeelte gebruiken!

Met alle respect @Faas1975, KPN heeft al zo vaak aangegeven dat er (nog) geen plannen zijn om met iTV app voor Apple TV en Android TV te komen. Ik ben bang dat dat voorlopig ook niet zal veranderen hoe graag we dat ook zouden willen. En zodra KPN wel met een app voor Apple TV en/of Android TV gaat komen weet ik zeker dat ze dat via verschillende media kenbaar zullen maken.


Nee, dat is NIET logisch. Samsung staat nou niet bepaald bekend om hun lange software ondersteuning. Verder vraag ik mij af hoeveel mensen die een smart TV hebben, ook daadwerkelijk het smart gedeelte gebruiken!

Met alle respect @Faas1975, KPN heeft al zo vaak aangegeven dat er (nog) geen plannen zijn om met iTV app voor Apple TV en Android TV te komen. Ik ben bang dat dat voorlopig ook niet zal veranderen hoe graag we dat ook zouden willen. En zodra KPN wel met een app voor Apple TV en/of Android TV gaat komen weet ik zeker dat ze dat via verschillende media kenbaar zullen maken.

 

Is het mogelijk om bij LG TV's de ITV app gelijk te laten opstarten met de TV? Andere apps kan ik wel meteen laten opstarten maar het lijkt wel alsof dat met de KPN app niet kan?

Oh en er is ook een app voor LG’s?Zelfde excuus?

Ook het marktaandeel van LG is vele malen groter dan die van Android TV en Apple TV.


Ik vind 15 sec.opstart niet slecht maar kan natuurlijk veel beter. Het meest stoort mij de maar 25 fps want voetbal van ESPN en Ziggo is vermoeiend. Daarom begrijp ik niet dat er een update is gedaan die bij mij blijkbaar niet is doorgekomen. Ook onbegrijpelijk blijft dat de duitse zenders niet doorgegeven worden maar dat is een ander issue die ik al eens eerder aangekaart heb.

App al eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?

 

Verder is de wens voor een app op Apple TV bij ons bekend. Mocht deze komen zullen we dat delen. Ditzelfde geldt voor apps op andere merken tv's.

 

Is het mogelijk om bij LG TV's de ITV app gelijk te laten opstarten met de TV? Andere apps kan ik wel meteen laten opstarten maar het lijkt wel alsof dat met de KPN app niet kan?

Als je dat niet kan instellen verwacht ik dat het niet kan. Zeker weten doe ik het niet. Vraag ik voor je na. 

 


Nee, dat is NIET logisch. Samsung staat nou niet bepaald bekend om hun lange software ondersteuning. Verder vraag ik mij af hoeveel mensen die een smart TV hebben, ook daadwerkelijk het smart gedeelte gebruiken!

Met alle respect @Faas1975, KPN heeft al zo vaak aangegeven dat er (nog) geen plannen zijn om met iTV app voor Apple TV en Android TV te komen. Ik ben bang dat dat voorlopig ook niet zal veranderen hoe graag we dat ook zouden willen. En zodra KPN wel met een app voor Apple TV en/of Android TV gaat komen weet ik zeker dat ze dat via verschillende media kenbaar zullen maken.

 

Is het mogelijk om bij LG TV's de ITV app gelijk te laten opstarten met de TV? Andere apps kan ik wel meteen laten opstarten maar het lijkt wel alsof dat met de KPN app niet kan?

Oh en er is ook een app voor LG’s?Zelfde excuus?

Ook het marktaandeel van LG is vele malen groter dan die van Android TV en Apple TV.

Dat is geen antwoord op de vraag: hoeveel mensen gebruiken het smart TV gedeelte van hun Samsung of LG TV…. En of hier wel vraag naar is. Het blijft hinderlijk dat een bedrijf een vraag van betalende klanten op deze manier blijft negeren.


Dat is geen antwoord op de vraag: hoeveel mensen gebruiken het smart TV gedeelte van hun Samsung of LG TV…. En of hier wel vraag naar is. Het blijft hinderlijk dat een bedrijf een vraag van betalende klanten op deze manier blijft negeren.

Als ik de hoeveelheid klachten over die functionaliteit bekijk dan zijn dat er niet al te veel.

Dat percentage zal bij Apple TV gebruikers in het begin vast hoger liggen maar in absolute zin zal het waarschijnlijk nog steeds minder zijn dan die Samsung en LG gebruikers simpelweg omdat het aantal Apple TV's in Nederland maar een fractie is van het aantal Samsung LG televisies.

Ik gebruik ook met opzet de woorden "in het begin" want ik weet zeker dat heel veel gebruikers snel terug zullen keren naar het gebruik van de TV ontvanger simpelweg omdat de beeldkwaliteit van de streams die gebruikt worden door de iTV apps niet kunnen tippen aan die van de TV ontvanger en de functionaliteit ook nog eens veel minder is. En wie wil er nu inboeten op de kwaliteit van het televisie kijken.


Dat is geen antwoord op de vraag: hoeveel mensen gebruiken het smart TV gedeelte van hun Samsung of LG TV…. En of hier wel vraag naar is. Het blijft hinderlijk dat een bedrijf een vraag van betalende klanten op deze manier blijft negeren.

Als ik de hoeveelheid klachten over die functionaliteit bekijk dan zijn dat er niet al te veel.

Dat percentage zal bij Apple TV gebruikers in het begin vast hoger liggen maar in absolute zin zal het waarschijnlijk nog steeds minder zijn dan die Samsung en LG gebruikers simoelweg omdat het aantal Apple TV's in Nederland maar een fractie is van het aantal Samsung LG televisies.

Ik gebruik ook met opzet de woorden "in het begin" want ik weet zeker dat heel veel gebruikers snel terug zullen keren naar het gebruik van de TV ontvanger simpelweg omdat de beeldkwaliteit van de streams die gebruikt worden door de iTV apps niet kunnen tippen aan die van de TV ontvanger en de functionaliteit ook nog eens veel minder is.

De TV ontvangers van KPN laat anders ook te wensen over. Maar wat jij denkt is dus blijkbaar belangrijker dan wat klanten vinden (ik zou maar eens op bijvoorbeeld Tweakers of Apple sites maar eens na lezen). Mensen stappen over, maar dat is volgens eerdere berichten al ingecalculeerd door KPN. 
Lees ook op meerdere sites dat de ondersteuning en klant gerichtheid zienderogen achter uit gaat… 


@IamOverrated Ik heb al een antwoord. Het lukt nu nog niet, maar de feedback nemen we zeker mee voor de verder ontwikkeling.  


De TV ontvangers van KPN laat anders ook te wensen over. 

Ik ben anders zeer te spreken over mijn TV ontvangers.

Die werken altijd en geven een zeer goede beeldkwaliteit.

Ik zou je willen adviseren om eens een uitzending naar een Android televisie te casten en de beeldkwaliteit te vergelijken met de beeldkwaliteit van dezelfde uitzending via de TV ontvanger. Weet dat de streams bij dat casten dezelfde streams zijn die ook via de iTV app, smart TV en iTV site geleverd worden. Als je die twee naast elkaar gezet hebt, vertel me dan nog eens of je echt nog steeds jouw Apple TV wilt gebruiken i.p.v. een TV ontvanger.

 

Maar wat jij denkt is dus blijkbaar belangrijker dan wat klanten vinden (ik zou maar eens op bijvoorbeeld Tweakers of Apple sites maar eens na lezen).

Nee, mijn mening is er maar één van velen en heeft uiteraard niet meer waarde dan jouw mening of de mening van iemand anders. Wat ik wel probeer aan te geven is dat een commerciële instelling zoals KPN altijd de kosten tegen de baten zal afzetten en als onder de streep een rood cijfer over blijft dan kan je beter in iets anders investeren. Één van de grootste pijlers daarbij is uiteraard het volume in potentiële afnemers. En als je daar eens objectief (zonder Apple bril) naar kijkt dan zal je begrijpen waarom de situatie is zoals die is.


Reageer