Skip to main content
Antwoord

De tv geeft alleen paars, oranje en zwart als kleuren

• November 28, 2025
  • 16 reacties
  • 109 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Wat moet ik doen om weer normale kleuren te krijgen?

Alles opnieuw opgestart en met de kpn-app alles opnieuw laten opstarten. De melding die soms [na opnieuw aanzetten] verschijnt is: bezig de kleuren te optimaliseren [of iets wat daarop lijkt] Hierin blijt het hangen. 

Beste antwoord door Kloris46

Joop vraagt: Hoe is het beeld als je op de Samsung tv met de Samsung ab naar het Smart tv deel van de Samsung gat en Youtube opent. 

Het antwoord is dat ik daar niet kan komen omdat de melding over de beeldverbetering blijft hangen, niet ophoud.

Haal de H:DMI kabel van de Sagemcom DIW7022 uit de tv.

Zet hem daarna aan, als je dan dezelfde melding hebt, dan ligt het aan de tv (wat ik persoonlijk ook verwacht)

Maar ik zie dat het met het antwoord van ​@Michel.uit.Arnhem is opgelost.

Zoals wij al verwachte, het probleem zat in je tv.

Hartelijk dank voor het meedenken. Jouw oplossing ga ik de volgende keer proberen.

16 reacties

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Kloris46 

Welkom op de community van KPN.

Het beste kun je de KPN smart tv app volledig verwijderen van je televisie, en vervolgens weer opnieuw downloaden vanuit de App Store van je televisie.
Je moet dan wel weer eerst opnieuw inloggen in de app, voordat je weer televisie kunt kijken, dus houdt de inloggegevens bij de hand en je abonneenummer voor televisie (te vinden in de Mijn KPN App of de Mijn KPN vanachter een PC)

Daarnaast de volgende vraag:

• Krijg je deze melding bij het openen van de KPN TV App? of ook als je jouw televisie gewoon aanzet met de afstandbediening?

Want dat haal ik namelijk niet duidelijk uit je verhaal, maar kan wel van belang zijn.

Ratonesque
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

Dit lijkt mij een probleem van de televisie zelf. Misschien is het een idee om bij het kopje 'troubleshooting' of  'probleemoplossing' in de gebruiksaanwijzing te kijken, ​@Kloris46.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

Je gebruikt de de KPN tv ontvanger (mocht je die hebben) helaas niet.

Heb je dit probleem ook met andere app's op de tv?

Wat voor een tv heb je? (merk, type en bouwjaar)

Misschien helpt het om de tv terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Zie hiervoor de gebruiksaanwijzing van je tv.

Anders (als je nog garantie hebt) terug naar de winkel waar je hem hebt gekocht.

Probleem zit in je eigen tv.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

De melding, die verschijnt bij het aanzetten van de tv met de afstandsbediening van de tv [Samsung Q-led] is “We passen de beeldkwaliteit aan, zodat u kunt genieten van een betere ervaring met uw UHD-scherm.”

Vaak [niet altijd] bijna niet leesbaar omdat het scherm dan al grijs of helemaal zwart is. 

Een enkele keer kan de KPN box wel geopend worden, [en dan verschijnen die rare kleuren] maar deze melding blijft elke paar seconden terugkomen. Een keer de hele nacht aan laten staan, maar de melding verdwijnt niet vanzelf. Ergens blijft iets hangen.

Het ligt niet aan de tv want bij herhaald aan en uitzetten [met de afst bed. van de tv] verschijnt soms de normale melding van de tv dat je de antenne moet aansluiten of een bron kiezen, in de normale kleuren.

Volgens mij ligt het aan een update van de KPN, die niet vlekkeloos verloopt. 

Ik heb hetzelfde een paar maanden eerder ook gehad en toen, na eindeloos bellen met de KPN een andere box gekregen en aangesloten en toen was het weer normaal. [de oude box bleek het nog prima te doen op een andere tv].

Dus het probleem zit zeker niet in de tv.

Het verbaast mij dat het resetten van modem en box niet helpt.

Ik zou niet weten hoe ik de KPN van mijn tv moet verwijderen.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

Zo te lezen zit dit probleem echt in de tv, die melding is ook van de tv. 

Wel vreemd dat Samsung die melding steeds geeft. (KPN geeft die melding zo wie zo niet).

Samsung Q-Led tv is toch een 4K tv en geen UHD tv? Dus ook die melding snap ik niet van de Samsung tv.

Antenne aansluiten? Die melding moet je helemaal niet krijgen, dan staat de tv zo wie zo helemaal verkeert ingesteld.

Maar je hebt het nu over een box en bij je startvraag over de KPN app.

Hoe kijk je KPN tv?

Eerst heb je het over de KPN app, en hier over de box?

Ik snap er eigenlijk helemaal niets meer van.

En hoe zit het met andere app's op de Samsung tv?

Het is een Smart tv, open eens de app van YouTube op de Samsung Smart tv met de Samsung ab.

P.S.

(als je niet via de app, mar via de lossen KPN tv ontvanger kijkt)

Als je via de KPN tv ontvanger kijkt, welke KPN tv ontvanger heb je?

En staat de tv dan wel op HDMI 1 en de box ook op HDMI 1 aangesloten?

En hoe is de KPN tv ontvanger verbonden met de KPN router (Experiabox of Box12)? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.

En dat resetten, hoe doe je dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

zo ziet het er dan uit

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 29, 2025

Dus je startbericht is volledig onjuist.

Je hebt de Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box genoemd)

Ik ga ervan uit via HDMI 1 aangesloten met een goede HDMI kabel.

En dat de HDMI connectoren er zowel bij de tv als bij de DIW7022 er goed inzit.

Vervang deze HDMI kabel eens door een andere (goede HDMI 2.1) kabel.

MAAR 

Nogmaals.

Hoe is het beeld als je op de Samsung tv met de Samsung ab naar het Smart tv deel van de Samsung gat en Youtube opent. 

Hoe is het beeld dan? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 29, 2025

Dit lijkt mij een instelling voor kleurenblinden (rood en groen omgedraaid). Dat zit mijns inziens in je Samsung TV.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Het KPN-kastje heet DIW7022. Daarmee kan ik de KPN-zenders ontvangen. [en meer]

Wanneer je een probleem hebt met je tv ontvangst dan kan je naar de website van de KPN en daar wordt eerst aangeraden om alles te herstarten en als dat niet helpt dan wordt je aangeraden de KPN-app te downloaden op je telefoon. Dan gaat iemand [een computer] bij de KPN de lijn doormeten en je apparatuur testen, opnieuw opstarten enzo. Dat heeft niet geholpen en de conclusie was dat ik een monteur moet laten komen.

Die monteur blijkt bij verder doorlezen een installatie-monteur te zijn. Nu heb ik geen probleem met de installatie [werkt al vijf jaar goed] dus vraag ik me af of hij de juiste man is om advies aan te vragen. Vandaar dat ik het hier probeer.

Ik ben het met je eens dat de afstandsbedieningen niet werken zoals zou moeten, maar ik begrijp daar niet genoeg van. Nu start ik de tv met de samsung afst bed. en dan moet ik de bron kiezen. Dat doe ik dan en daarna kan ik met de KPN-afst bed. verder. Daar ben ik inmiddels aan gewend en dat is het probleem ook niet. Het kleurenprobleem ontstond vrijdagavond toen ik de tv aan wilde zetten.

Ik hoop dat het zo duidelijker is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 29, 2025

Al een andere HDMI kabel of ingang geprobeerd?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 29, 2025

Joop vraagt: Hoe is het beeld als je op de Samsung tv met de Samsung ab naar het Smart tv deel van de Samsung gat en Youtube opent. 

Het antwoord is dat ik daar niet kan komen omdat de melding over de beeldverbetering blijft hangen, niet ophoud.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@Kloris46 

Ik verwacht dat het aan jouw Samsung Q-LED televisie ligt, omdat je de melding direct krijgt bij het aanzetten van je televisie.
Waarschijnlijk heeft jouw Samsung Q-LED televisie afgelopen vrijdag een update gekregen vanuit Samsung, maar dat deze update is vastgelopen en dus niet op de normale manier wilt afronden.

Ik verwacht namelijk niet dat het aan de KPN TV+ Box ligt, waardoor een KPN installatie monteur overbodig is, en het probleem waarschijnlijk ook niet kan verhelpen.

Ik adviseer je daarom ook, om met de technische afdeling van Samsung zelf te bellen, die kennen hun televisie tenslotte als geen ander, en weten ook vaak de oplossing.

Je kunt de Samsung klantenservice (en technische dienst) bereiken op: 088 909 0111
Bereikbaar: Elke dag bereikbaar van 8:00 – 22:00 uur, ook in het weekend.

Dus bel vanavond of morgen overdag even de klantenservice van Samsung, en vraag daar wat je nu het beste kunt doen, en waar dit defect door wordt veroorzaakt.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 30, 2025

Dag Michiel,

Jouw antwoord klinkt het meest logisch. Ik was dar niet opgekomen omdat ik niet wist dat Samsung dat kon doen met mijn tv.

Weer wat geleerd, dus. 

Vanmorgen was mijn beeld ineens weer normaal. Voor een volgende keer [dit was de tweede keer dat dit gebeurde] zal ik jouw oplossing in gedachte houden..

heel veel dank!

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 30, 2025

Zet hem daarna aan, als je dan dezelfde melding hebt, dan ligt het aan de tv (wat ik persoonlijk ook verwacht)

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • November 30, 2025

Hartelijk dank voor het meedenken. Jouw oplossing ga ik de volgende keer proberen.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@Kloris46 welkom op de KPN Community! Zoals je merkt denkt iedereen graag met je mee! Fijn dat je een oplossing hebt gevonden. Mocht je toch weer tegen problemen aanlopen laat het hier dan gerust weten. We helpen graag.