Skip to main content
Vraag

Digitaal geluid op TV valt weg

• September 23, 2025
  • 18 reacties
  • 111 keer bekeken

Sinds kort valt het geluid van mijn AVR-geluidsinstallatie  na een uur, soms een half uur, uit. 

Als ik de AVR niet aanzet, heb ik gewoon geluid via de luidsprekers van de TV, 

Als ik een film kijk dan wil ik daar graag het digitale geluid bij hebben, en zet dan de AVR-geluidsinstallatie aan,  Maar die valt na een een tijdje dus uit. 

Die switch kun je maken door een optisch-digitale aansluiting te maken van de KPN-STB naar de optisch digitale aansluiting op de AVR. Tot voorkort ging dat zeker 10 jaar goed. Maar sinds kort niet meer.

In het instellingen menu van de KPN STB/TV  kun je onder geluid aangeven of je het signaal HDMI of Optisch digitaal wilt hebben. Nou sinds kort kan je niet meer het optisch-digitaal kiezen..

Dat houdt in dat het geluid digitaal elke keer wegvalt.

Met KPN gebeld, "Ja sinds juli jl.  is er een update geweest en dat kan  dus  niet meer”

"Zet maar op het KPN -forum” werd er gezegd “ als meerdere mensen problemen daarmee hebben kunnen we het misschien bij een volgende update aanpassen. 

Ja, wat moet ik mee?

18 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 23, 2025

Beste ​@BertrandP welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 23, 2025

Je hebt het over 10 jaar. Heb je dan nog een hoogbejaarde Arcadyan HMB2260 in huis?

• September 23, 2025

Beste ​@BertrandP welk merk en type tv-decoder heb je van KPN in bruikleen?

Het type decoder van de KPN is: Arris  VIP2952 V2  uit 2019   

De AVR geluidsinstallatie is de Haran Kardon 170/1700

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Misschien is de optische kabel niet goed meer? Of heeft losse/vuile contactjes?

Ik heb een vergelijkbare opstelling, HK AVR optisch verbonden met VIP2952v2, en (vooralsnog) geen last van wegvallend geluid.

Ik zie trouwens nog wél de optische geluidsinstellingen in mijn tv ontvanger.  Volgens mij is die ook up-to-date als ik het zo bekijk in de product updates.

Leen59
Wijsgeer
  • September 23, 2025

Anders een HDMI kabel van de TV (met ARC) naar de Harman Kardon proberen.

• September 24, 2025

Hai Watywolfs,

Ja, ik zie de mogelijkheid van Optical in het menu van KPN ook wel staan. Maar als ik daar op klik dan lijkt dat ook goed te gaan. Maar als ik afsluit en kijk opnieuw dan staat hij weer op HDMI .

Ook heb ik de  optische kabels al eens vervangen, maar ook dat helpt niet.

• September 24, 2025

Hai Leen59,

Die HDMI kabel, van TV naar ARV, zit ook al zo verbonden.

Hieronder het schema zoals het altijd goeds heeft gefunctioneerd. Tot sinds kort dan.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

Hai Watywolfs,

Ja, ik zie de mogelijkheid van Optical in het menu van KPN ook wel staan. Maar als ik daar op klik dan lijkt dat ook goed te gaan. Maar als ik afsluit en kijk opnieuw dan staat hij weer op HDMI .

Die instellingen openen altijd met het TABBLAD hdmi. Dat wil niet zeggen dat optisch uitstaat ofzo. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Hai Watywolfs,

Dat is inderdaad verwarrend.  Als je opnieuw naar het Optical scherm gaat, zie je dan wel de instellingen zoals je ze hebt aangepast?

Voor zover ik weet hoort deze ontvanger altijd geluidssignaal via zowel hdmi  als optical door te geven, en hoef je dat niet specifiek te kiezen.

Wat je nog zou kunnen proberen is de optische connectors te reinigen (google bijv “Toslink connector schoonmaken”) in de tv ontvanger en AVR, of een andere toslink ingang proberen als je AVR die heeft.

Als dat ook niet helpt klinkt het als een defecte tv ontvanger.  Die wordt ook al een dagje ouder tenslotte.

• September 24, 2025

Nee, dat is nou net het probleem, dat hij niet op de optical instellingen blijft staan. 

Daar had ik nou net met de KPN over gebeld. Maar daar doen ze af, als niet belangrijk. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

Herhaling 

Hai Watywolfs,

Die instellingen openen altijd met het TABBLAD hdmi. Dat wil niet zeggen dat optisch uitstaat ofzo. 

• September 24, 2025

Waarom valt dan sinds de update van KPN het geluid dan na zo veel tijd. Zonder dat de instellingen zijn gewijzigd?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 24, 2025

Tja. Dat is vooralsnog een mysterie. In ieder geval voor mij.

Misschien klapt de encoder in de versterker eruit. (?)

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • September 24, 2025

Gebeurt het ook als je de optische kabels omwisselt op je AVR?

Dus vanaf tv ontvanger op optisch digitaal 2, en tv op optisch digitaal 1.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 30, 2025

Goedemorgen ​@BertrandP , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Mooi om te zien dat er vanuit de Community al zo goed met je wordt meegedacht, top :)

Gebeurt het ook als je de optische kabels omwisselt op je AVR?

Dus vanaf tv ontvanger op optisch digitaal 2, en tv op optisch digitaal 1.

Heb je dit ook nog kunnen testen? Ben ook heel erg benieuwd!

• October 3, 2025

Ik heb de kabels ook omgewisseld, maar zonder resultaat.

Bij Harman Kardon weten ze het nu ook niet meer.

Ik heb de winkel ook bezocht waar ik de installatie gekocht heb. 

Hadden ze ook nog nooit  meegemaakt. Ik kon het nog eens proberen met alleen de HDMI kabels., maar dan wat aanpassingen in de menu’s.

Ik heb nu een HDMI -kabel van de STB naar de ingang van de TV-IN. En een HDMI-kabel van de AVR(arc)

naar de ARC -HDMI ingang van de TV. Eigenlijk zoals het ook was met de optische kabels.

In het TV-menu moest ik de uitgang AUDIO-out aanklikken. Maar daar kwam geen geluid uit.

Ik heb daar de HDMI-ARC aangeklikt.

In het AVR-menu heb ik nu bij  Systeem setup  de HDMI Audio- aangeklikt en bij HDMI Link ook.

En verdomd,  het geluid is perfect ook in  Dolby Digital.  Bovendien gaat hij, als ik de AVR uitzet,  automatisch naar alleen TV met geluid. 

Het deed het nu ruim een uur, maar ook toen viel de AVR weer uit. Weer aangezet, en toen was het weer ongeveer een half uur.   

Een gebed zonder eind.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 3, 2025

Heb je de HK al eens getest vanaf de optische aansluiting van de tv? Als het op de HK dan ook na 30 - 60 minuten uitvalt is het op zeker de HK. Want daar gaat mijn verdenking toch wel naar uit.

En dan defect aan de optisch-> elektrische omzetting of daarna de DAC. Of beide.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

Van hieruit lijkt het erop dat je AVR defect is.