Skip to main content

Met onze vorige Philips tv zetten we via de afstandsbediening van KPN de tv aan en dan kwamen we direct bij de zenders (door op ‘TV’ te drukken). Met onze nieuwe Philips tv lukt het niet. Als we de tv aanzetten met de KPN-afstandsbediening, dan zien we het TV-startscherm met alle apps. We moeten dan met de Philips-afstandsbediening op ‘sources’ drukken en vervolgens op ‘HDMI 3’ om bij de zenders te komen. Ik heb al geprobeerd de afstandsbediening opnieuw te koppelen met de diverse codes maar dat biedt geen uitkomst. Op zich lijkt de KPN-afstandsbediening ook wel gekoppeld aan de tv.

Het is geen wereldprobleem, maar is er een oplossing voor zodat we in principe alleen de KPN-afstandsbediening hoeven gebruiken voor tv kijken?

Er zit ook een source knop voor de tv op de kpn afstandsbediening. Welke afstandsbediening van kpn heb je?

En 'ergens' in het menu van de Philips zou je moeten kunnen instellen dat ie opstart met hdmi 3. Danwel in ieder geval hdmi 1.


Er zit ook een source knop voor de tv op de kpn afstandsbediening. Welke afstandsbediening van kpn heb je?

En 'ergens' in het menu van de Philips zou je moeten kunnen instellen dat ie opstart met hdmi 3. Danwel in ieder geval hdmi 1.

Inderdaad zit er ook een sourceknop op de KPN-afstandsbediening. Dat scheelt alweer. 

Ik zie in het Philips-menu nog niet hoe de tv kan opstarten met HDMI, maar ik speur even verder.

Bedankt voor je reactie,


Als het over een TV+ Box gaat:

Denk je dat je vorige televisie vanzelf naar de actieve HDMI-ingang (dus naar de TV+ Box) omschakelde ongeacht wat je het laatst gebruikt had, of dat-ie de laatst gebruikte ingang gebruikte?

In het eerste geval had je denk ik HDMI CEC al aangezet in de TV+ Box. En op bijvoorbeeld de Philips 48OLED807 en 55PML9008 staat HDMI CEC (dat heet daar “EasyLink”) ook standaard aan op de televisie, dus dat werkt dan lekker samen. Bij jouw nieuwe Philips staat het misschien niet standaard aan; dat wordt even zoeken in de menu’s van je televisie dan.

In het tweede geval kan het helpen om alsnog HDMI CEC aan te zetten in je TV+ Box zodat de televisie een signaaltje krijgt na inschakelen van de TV+ Box. Als dat niet helpt, dan ook nog even zoeken naar de HCMI CEC/EasyLink instellingen in je televesie. Of als dat ook al aanstond: bovengenoemde Philips televisies hebben allebei ook een optie om te starten met de laatst gebruikte ingang, die van jou misschien ook. (Ik weet niet uit mijn hoofd waar in de instellingen dat zit.)

En als het allemaal niet helpt: welke televisie had je, en welke heb je nu? En welke decoder?


Als het over een TV+ Box gaat:

Denk je dat je vorige televisie vanzelf naar de actieve HDMI-ingang (dus naar de TV+ Box) omschakelde ongeacht wat je het laatst gebruikt had, of dat-ie de laatst gebruikte ingang gebruikte?

In het eerste geval had je denk ik HDMI CEC al aangezet in de TV+ Box. En op bijvoorbeeld de Philips 48OLED807 en 55PML9008 staat HDMI CEC (dat heet daar “EasyLink”) ook standaard aan op de televisie, dus dat werkt dan lekker samen. Bij jouw nieuwe Philips staat het misschien niet standaard aan; dat wordt even zoeken in de menu’s van je televisie dan.

In het tweede geval kan het helpen om alsnog HDMI CEC aan te zetten in je TV+ Box zodat de televisie een signaaltje krijgt na inschakelen van de TV+ Box. Als dat niet helpt, dan ook nog even zoeken naar de HCMI CEC/EasyLink instellingen in je televesie. Of als dat ook al aanstond: bovengenoemde Philips televisies hebben allebei ook een optie om te starten met de laatst gebruikte ingang, die van jou misschien ook. (Ik weet niet uit mijn hoofd waar in de instellingen dat zit.)

En als het allemaal niet helpt: welke televisie had je, en welke heb je nu? En welke decoder?

Dank je voor je antwoord! Ik ga het allemaal eens rustig uitzoeken.


@Arjan van B : we hebben geen TV+box (dat is iets nieuws toch?) maar een tv-ontvanger van zo'n 7 jaar oud. De nieuwe tv is een 43PUS8108 uit 2023. De vorige was ook een 43PUS.... maar het nummer weet ik niet meer. Volgens mij  begon het met een 6 (was uit 2016).


Volgens mij is het 'gewoon' een instelling van de tv zelf. Maar de voor mij dichtstbijzijnde 43pus7393/12 is 143 km verwijderd. 

En mijn eigen Philips is van 2012 dus heel ander menu.