Skip to main content
Beantwoord

Disney XD wordt vanaf 1 mei Disney JR

• April 18, 2025
  • 13 reacties
  • 965 keer bekeken

Stefan95
Topper
Forum|alt.badge.img

Disney XD wordt vanaf 1 mei Disney JR kanaal van Veronica kanaal 9

Beste antwoord door Marcia van KPN

[...] We updaten deze week ons topic

Bij dezen gedaan!

13 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 18, 2025

Hallo ​@Stefan95 ,

Dat klopt helemaal. Ook bij andere providers wordt deze naamswijziging doorgevoerd per 1 mei 2025. Het is uiteraard een beslissing van de zender zelf.

Het is langzamerhand een heel verhaal. Oorspronkelijk heette deze zender Fox Kids. 

In april 2004 werd Jetix als programmablok geïntroduceerd op Fox Kids. Aan het einde van de dag (tussen 15.30 en 18.00 uur) zond Jetix uit. Uiteindelijk werd besloten om de gehele zender te veranderen in Jetix.

Met ingang van 1 januari 2010 werd Disney XD de nieuwe naam van de jeugdzender Jetix.

Disney Junior start als Playhouse Disney op 3 mei 2010 als digitale zender.

Op 1 september 2011 wordt Playhouse Disney omgedoopt tot Disney Junior.

Vanaf 2 juli 2014 is Disney Junior ook bij KPN Interactieve TV beschikbaar. 

Op 1 april 2019 stopte Disney Junior met uitzenden in Nederland, in Vlaanderen bleef de zender wel actief. Op 1 juni 2024 werd de naam opnieuw aangepast, naar het huidige Disney Jr.

Per 1 mei 2025 wordt Disney XD dus ook in Nederland vervangen door Disney jr.  

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • April 18, 2025

Ik ga bijna zeggen: Dis ney te volgen.... 

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Goed gezien ​@Stefan95 en ​@Noordzee ! We updaten deze week ons topic

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • Antwoord
  • April 22, 2025

[...] We updaten deze week ons topic

Bij dezen gedaan!

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 23, 2025

TotaalTV: Er is dus wel een wijziging. Disney en Disney Jr. hebben ook nog een eigen kanaal in een aparte abonnement.

Of ik heb iets gemist, maar volgens mij heeft Disney Junior geen eigen kanaal meer en bestaat er alleen nog Disney XD/Veronica en Disney Channel met een Disney Junior programmablok?

Ik kan hier geen appart kanaal vinden in ieder geval: https://www.kpn.com/televisie/zenders#!#?category=plus

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 23, 2025

Klopt ​@adam88 , Disney Junior bestaat niet meer.

Op 1 april 2019 stopte Disney Junior met uitzenden in Nederland, in Vlaanderen bleef de zender wel actief. Op 1 juni 2024 werd de naam opnieuw aangepast, naar het huidige Disney Jr.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 27, 2025

TotaalTV: Disney Jr. keerde vorig jaar weer terug in Nederland nadat Disney Nederland eerder in 2019 de stekker uit de zender trok.

terug in Nederland? Ik kan niks vinden over een apparte Disney Junior zender, of bedoelt men het Disney junior blok op Disney Channel? Maar dat was er volgens mij altijd al.

Die Kriek is ook altijd zo duidelijk.

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • April 29, 2025

Volgens kijkcijferonderzoek is het marktaandeel van Nickelodeon, Disney Channel en XD bedroevend. Alleen Zapp lijkt nog aardig te scoren.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 3, 2025

Hallo ​@Stefan95 ,

Dat klopt helemaal. Ook bij andere providers wordt deze naamswijziging doorgevoerd per 1 mei 2025. Het is uiteraard een beslissing van de zender zelf.

Per 1 mei 2025 wordt Disney XD dus ook in Nederland vervangen door Disney jr.  

Het is zover! 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • May 14, 2025

TotaalTV: Disney Jr. keerde vorig jaar weer terug in Nederland nadat Disney Nederland eerder in 2019 de stekker uit de zender trok.

terug in Nederland? Ik kan niks vinden over een apparte Disney Junior zender, of bedoelt men het Disney junior blok op Disney Channel? Maar dat was er volgens mij altijd al.

Wat ​@Noordzee al aangaf... tussen 2011 en 2019 was Disney Jr. een apart TV kanaal in Nederland. Dat klopt. 

Kunnen we nu weer Mickey Mouse Clubhouse zien 😊

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • May 15, 2025

Maar dit klopt toch niet?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • May 16, 2025

Waarschijnlijk is Jr. vorig jaar weer toegevoegd aan het portfolio, maar nog zonder echte zender.

Dat is nu gerealiseerd in het deelkanaal met Veronica.

Disney is, inmiddels was, wereldwijd XD toch al aan het uitfaseren.

Dus eerst technisch Jr. toevoegen aan portfolio zodat je wat hebt om XD mee te vervangen. Het is een proces.

Maar ja, wat is het probleem nu het er daadwerkelijk weer is.

(en we kennen Jarco wel een beetje, toch...)

Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • September 15, 2025

Disney XD is alleen nog in Polen, USA en Canada

NOTE, Alleen nog Polen en USA, in Canada is het inmiddels ook al gestopt:
https://en.wikipedia.org/wiki/Disney_XD_(Poland)