Skip to main content
Beantwoord

DIW7022 Denon AVR-X2500H volumeregeling werkt niet via HDMI CEC

• November 5, 2025
  • 8 reacties
  • 45 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Gisteren de TV+ box gekregen. In de settings alle HDMI CEC settings "aan" gezet, maar de volumeregeling op de ab van de DIW7022 werkt niet. Instellingen op TV én Denon moeten goed zijn, want als ik de HDMI kabel uit de DIW7022 haal en in mijn NVidia Shield stop, werkt via de Shield afstandbediening de volumeregeling van de Denon wél via CEC. Het kan dus alleen maar aan de DIW7022 liggen. Vraag is dus eigenlijk of er nog andere instellingen van belang zijn op de DIW7022 anders dan de HDMI CEC instellingen onder "beeld"..

Beste antwoord door ikheetjeff

Het blijkt toch de oplossing niet te zijn.

@roco72 Shit, maar goed dat je er nu achterkomt en niet later. Mijn excuus als ik nu iets zeg wat je al weet/hebt gezegd, maar ik probeer even mee te denken:

Ik begrijp dus dat je DIW7022 of Shield Pro ↔ Denon ↔ TV hebt. En dat als je de Shield Pro aansluit, deze via HDMI CEC wél volume laat regelen via de AB van de Shield Pro. Echter als je DIW7022 aansluit en de witte KPN AB wilt gebruiken, lukt volume regelen niet. 

Paar vragen:

• Je weet heel zeker dat je op de Shield Pro niks qua IR hebt ingesteld voor de Denon? Werkt bijvoorbeeld de Shield Pro afstandbediening nog als je HDMI CEC uitschakelt op de Shield?
  • Je wilt dus liever niet met IR op de KPN afstandbediening de Denon bedienen? Ik zie dat Denon in dit overzicht meerdere nummers heeft, dus wellicht dat je die kan proberen?

Ik zie dat deze Denon ook ARC ondersteunt. Dus je zou eventueel ook de Denon kunnen aansluiten op je TV. Deze sluit je dan aan op de eARC poort (als je TV die heeft, vaak HDMI 2). Vervolgens sluit je de DIW7022 op een andere HDMI aan op je TV. 

Zorg dat je eARC in de instellingen van je TV (dus niet DIW7022) aan hebt staan en ook HDMI CEC (elk tv-merk noemt dit anders) en dan moet het geluid vanaf de DIW7022 via de TV doorgestuurd worden naar je Denon. Volume moet dan ook werken via CEC en evt anders via IR (instellen obv je tv merk).

8 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

Hoe zijn de TV+ box, de Denon en de TV onderling met elkaar verbonden?

Heb je de kpn afstandsbediening geconfigureerd op volumeregeling voor de de Denon? Zie dit artikel in de kennisbank:

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Nee, ik heb de AB niet geconfigureerd voor de Denon. Als je dit doet namelijk, dan stuurt de afstandbediening IR signalen uit om de Denon te bedienen, en dat is net niet de bedoeling. Ik heb namelijk niet vanuit alle posities een line-of-sight naar de Denon.

Mijn Denon gebruik ik om tussen HDMI bronnen te switchen. Dus de aansluiting is:

DIW7022 ↔ Denon ↔ TV.

En met deze setup werkt de volumeregeling niet, maar

NVidiaShieldPro ↔ Denon ↔ TV

werkt wél.

De HDMI poort op de Denon waar de NVidia op is aangesloten (waar het dus wel werkt), heb ik om te testen ook gebruikt voor de DIW7022, om uit te sluiten dat het aan een per-poort config op de Denon zou liggen, maar dat leverde dus niks op.

/edit: Typo

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Oplossing gevonden:

Zie 

met source+4 (vasthouden tot het rode lampje aangaat, dan » (forward knop) 1x indrukken, vervolgens OK. Dan stuurt de TV Box de CEC volume commands door naar de Denon :-)

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • November 5, 2025

met source+4 (vasthouden tot het rode lampje aangaat, dan » (forward knop) 1x indrukken, vervolgens OK. Dan stuurt de TV Box de CEC volume commands door naar de Denon :-)

Thanks voor het delen ​@roco72 en fijn dat je het hebt gevonden.

Met deze methode stuur je IR naar je LG TV, en waarschijnlijk stuurt jouw LG TV het commando weer door naar de Denon via HDMI CEC. Volgens mij heb je HDMI CEC dan helemaal niet nodig voor dit doel op de DIW7022. 

Maar handig dat je het deelt, zullen vast een boel toekomstige lezers erg blij mee zijn.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

Oplossing gevonden:

Zie 

Het blijkt toch de oplossing niet te zijn. ​@ikheetjeff 's reactie triggerde me, want ik heb helemaal geen LG TV. Maar kennelijk reageerd mijn Denon op dezelfde IR signalen. Dus, met het rode en blauwe knopje de ab een harder reset gegeven, opnieuw gekoppeld aan de TV+ box, en weer terug bij af, met niet werkende volumebuttons..

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • Antwoord
  • November 5, 2025

Het blijkt toch de oplossing niet te zijn.

@roco72 Shit, maar goed dat je er nu achterkomt en niet later. Mijn excuus als ik nu iets zeg wat je al weet/hebt gezegd, maar ik probeer even mee te denken:

Ik begrijp dus dat je DIW7022 of Shield Pro ↔ Denon ↔ TV hebt. En dat als je de Shield Pro aansluit, deze via HDMI CEC wél volume laat regelen via de AB van de Shield Pro. Echter als je DIW7022 aansluit en de witte KPN AB wilt gebruiken, lukt volume regelen niet. 

Paar vragen:

• Je weet heel zeker dat je op de Shield Pro niks qua IR hebt ingesteld voor de Denon? Werkt bijvoorbeeld de Shield Pro afstandbediening nog als je HDMI CEC uitschakelt op de Shield?
  • Je wilt dus liever niet met IR op de KPN afstandbediening de Denon bedienen? Ik zie dat Denon in dit overzicht meerdere nummers heeft, dus wellicht dat je die kan proberen?

Ik zie dat deze Denon ook ARC ondersteunt. Dus je zou eventueel ook de Denon kunnen aansluiten op je TV. Deze sluit je dan aan op de eARC poort (als je TV die heeft, vaak HDMI 2). Vervolgens sluit je de DIW7022 op een andere HDMI aan op je TV. 

Zorg dat je eARC in de instellingen van je TV (dus niet DIW7022) aan hebt staan en ook HDMI CEC (elk tv-merk noemt dit anders) en dan moet het geluid vanaf de DIW7022 via de TV doorgestuurd worden naar je Denon. Volume moet dan ook werken via CEC en evt anders via IR (instellen obv je tv merk).

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 5, 2025

• Je weet heel zeker dat je op de Shield Pro niks qua IR hebt ingesteld voor de Denon? Werkt bijvoorbeeld de Shield Pro afstandbediening nog als je HDMI CEC uitschakelt op de Shield? Inderdaad. De volumeregeling van de Denon via de shield pro ab werkt niet meer als cec is uitgezet. (en wel nog als ik buiten line-of-sight sta met cec ingeschakeld).
  • Je wilt dus liever niet met IR op de KPN afstandbediening de Denon bedienen? Ik zie dat Denon in dit overzicht meerdere nummers heeft, dus wellicht dat je die kan proberen? Nee, inderdaad. Ik bedien nu het geluid vaak als ik in de keuken sta, en heb dan geen zicht op de Denon, en heb al gemerkt dat bediening van de DIW7022 dan wel werkt, maar harder/zachter zetten of muten werkt dan niet.

In theorie zou dat inderdaad ook moeten werken. Maar ik heb juist een home theater amp aangeschaft omdat ik mijn TV blind heb opgehangen. d.w.z. achter de TV zit een stopcontact, en een leiding waardoor  één HDMI kabel past. dus meer dan één HDMI kabel op de TV aansluiten kan, maar dan heb ik kabels over de muur lopen ipv in de muur.

​​​​​​​Alles bij elkaar zou het moeten kunnen werken, ik ben alleen bang dat de AOSP versie die KPN voor de TV+box gebruikt, deze functionaliteit niet heeft geïmplementeerd, en is aangepast om óf het geluid van de TV+ box te regelen, óf het geluid op TV of soundbar/home theater system via IR te laten lopen. Ik denk dat de firmware van de TV Plus box daar dus op moet worden aangepast.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@roco72, ik zie dat er goed meegedacht wordt door ​@ikheetjeff. Jammer dat zijn oplossing niet haalbaar is in jouw situatie. Ik ben bang dat we geen andere oplossing hebben. Als je de afstandsbediening hebt gekoppeld aan de TV, dan gaat de volumeregeling via de IR van de TV. En dus is er direct zicht nodig.