Skip to main content
Beantwoord

Dolby Atmos met KPN TV+ Box en Dolby Atmos soundbar

• January 9, 2026
  • 4 reacties
  • 47 keer bekeken

Hallo,

Ik heb een nieuwe soundbar die Dolby Atmos ondersteund maar ik kan de Dolby Atmos instelling niet vinden op mijn KPN TV+ Box.

Terwijl het op deze pagina staat dat de KPN TV+ Box Dolby Atmos wel ondersteund:

De KPN TV+ Box gebruiken | KPN

Ik heb telefonisch contact opgenomen met KPN en nadat er werdt opgenomen zei de meneer dat hij mij wel even zou doorverbinden, nouja, weer wachten maar kreeg uiteindelijk weer een medewerker aan de lijn en ik zei dat ik de Dolby Atmos geluids instelling niet kon vinden in de KPN TV+ Box, waarop de KPN medewerker zei, "wat is Dolby Atmos?".

Belachelijk gewoon.

Beste antwoord door Vikash van KPN

Hoi ​@Centaury, welkom op de community! Wat leuk dat je een nieuwe soundbar hebt. Welke heb je gekocht? 

Het klopt wat ​@joop2011 hierboven schrijft. De KPN TV+ Box ondersteunt Dolby Atmos, maar de instelling hiervoor staat niet altijd letterlijk als aparte optie in het menu. Dolby Atmos wordt automatisch doorgestuurd als het programma Dolby Atmos aanbiedt, je tv en soundbar dit ondersteunen en de TV+ Box is aangesloten via HDMI (bij voorkeur eARC).

Je kunt dit controleren door op de TV+ Box te gaan naar Instellingen > Beeld & Geluid > Geluid. Daar kies je voor Automatisch of Beste kwaliteit. Als alles goed staat, schakelt Dolby Atmos vanzelf in zodra het beschikbaar is. Vaak zie je dit terug op het display of in het menu van je soundbar.

Wat betreft je ervaring met de klantenservice: dat je dit zo hebt meegemaakt, is gewoon niet oké. Dank je wel dat je dit hier deelt, want dit soort feedback nemen we serieus.

4 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • January 9, 2026

De Sagemcom DIW7022 (ook wel KPN tv+ box) ondersteund Dolby Atmos

Alleen zijn er geen tv zenders die dit hebben.

Alleen streamingdiensten en dan moet je het duurste pakket bij hun afnemen.

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • January 12, 2026

Hoi ​@Centaury, welkom op de community! Wat leuk dat je een nieuwe soundbar hebt. Welke heb je gekocht? 

Het klopt wat ​@joop2011 hierboven schrijft. De KPN TV+ Box ondersteunt Dolby Atmos, maar de instelling hiervoor staat niet altijd letterlijk als aparte optie in het menu. Dolby Atmos wordt automatisch doorgestuurd als het programma Dolby Atmos aanbiedt, je tv en soundbar dit ondersteunen en de TV+ Box is aangesloten via HDMI (bij voorkeur eARC).

Je kunt dit controleren door op de TV+ Box te gaan naar Instellingen > Beeld & Geluid > Geluid. Daar kies je voor Automatisch of Beste kwaliteit. Als alles goed staat, schakelt Dolby Atmos vanzelf in zodra het beschikbaar is. Vaak zie je dit terug op het display of in het menu van je soundbar.

Wat betreft je ervaring met de klantenservice: dat je dit zo hebt meegemaakt, is gewoon niet oké. Dank je wel dat je dit hier deelt, want dit soort feedback nemen we serieus.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Een toevoeging, Dolby Atmos is standaard aan, maar alleen actief bij Passthrough. Bij alle andere instelling gaan meta data's verloren bij transcodering. Eveneens moet "Dolby Mat” bij geavanceerde instelling aan staan om bij TrueHD Dolby Atmos te krijgen.

Dolby MAT

A Dolby MAT encoder resides in a Blu-ray player to pack the variable bit-rate Dolby TrueHD bitstreams for transmission over the fixed bit-rate HDMI. A Dolby MAT decoder is concurrently employed in the Dolby TrueHD decoder in the receiver/processor to unpack the Dolby TrueHD bitstreams.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 12, 2026

Ja belachelijk gewoon, ik kreeg iemand aan de lijn, diegene had mij doorverbonden naar een andere medewerker en die begon met " wat is dolby atmos" en herhaalde dit meerdere keren, en zei "wat wilt u" en hij deed belachelijk gewoon en toen heb ik het gesprek beeindigd.