Skip to main content
Beantwoord

Dolby Digital/Surround: Audio loopt niet synchroon met beeld

• January 6, 2026
  • 9 reacties
  • 109 keer bekeken

Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een Sonos Arc Ultra soundbar via HDMI-CEC aangesloten op mijn TV (Samsung QE55Q60RAT), en bij het gebruik van de KPN TV+ box loopt het geluid niet synchroon met het beeld (geluid loopt achter op het beeld). Dit probleem treedt alleen op bij surround content (Dolby Digital), bij PCM content geen problemen. Het probleem treedt op bij zowel bij TV kijken (als de zender surround ondersteunt) en bij het gebruik van apps (Netflix etc.) op de KPN box

Ik heb de volgende zaken al geprobeerd naar wat Googlen/zoeken op dit forum, helaas zonder resultaat.

• Geluid op Passthrough op KPN box
  • Audio Vertraging op 0 op zowel KPN box, TV, en soundbar

Verder merk ik geen problemen met de Netflix of KPN apps die rechtstreeks op de tv draaien, evenals andere HDMI apparaten (PS5, Nintendo Switch). Het probleem lijkt dus in de KPN box te zitten.

Zijn er nog dingen die ik kan proberen, of kan ik dit probleem ergens melden bij de ontwikkelaars van de KPN TV+ software?

Alvast bedankt!

Wouter

Beste antwoord door wouter25

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-stel-je-het-audioformaat-naar-je-tv-in/

Als je de optie Pass-Through selecteert, worden de audiogegevens zonder verwerking uitgevoerd. 

Let op: De Pass-Through optie wordt alleen geactiveerd als er een extern apparaat is aangesloten. (STB/OTT, enz.)

Helaas is deze optie niet beschikbaar op mijn TV. Ik heb alleen PCM, Dolby Digital, en Dolby Digital +.

Ik heb inmiddels ook de HDMI switch binnen (Feintech AX340) en daarmee loopt het geluid wel synchroon! 

Echter loopt ik nu tegen het probleem aan dat HDMI-CEC niet goed lijkt te werken op de KPN Box. De HDMI switch wisselt niet naar de input waarop de KPN Box zit aangesloten als ik deze aanzet. Bij de op dezelfde HDMI switch aangesloten PS5 en Nintendo Switch is dit wel het geval. Ik heb alle HDMI-CEC opties op de KPN Box aan staan.

9 reacties

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hoi ​@wouter25. Welkom op de KPN Community! Dat lijkt me niet fijn tv-kijken als het beeld en geluid niet synchroon lopen. Ik snap dat je dan op onderzoek uitgaat en dit verholpen wilt hebben. 

Als ik het goed begrijp heb je een HDMI kabel lopen van de TV+ box naar de Samsung tv en vanuit de tv weer een HDMI kabel naar de Sonos soundbar. Wat voor HDMI kabels gebruik je hiervoor? Zijn het beide Ultra High Speed kabels die de HDMI 2.1 standaard ondersteunen?

Kun je ook eens het geluid op ‘Dolby Digital Plus’ zetten in de TV+ box? Of juist op ‘Automatisch’ wanneer het mis ging op Dolby Digital Plus. Dan ben ik benieuwd wat daar de resultaten van zijn.

En loopt het geluid wel synchroon aan het beeld als je het geluid via de tv speakers afspeelt? Dan weten we of het fout gaat wanneer het audiosignaal naar de soundbar wordt gestuurd. 

Dan kan ik met je antwoorden kijken of er nog iets te proberen valt of dat er iets anders mis gaat en de ontwikkelaars een idee hebben. Laat het maar weten! 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Hi Arjan,

Bedankt voor je reactie! Zie onder voor de gevraagde informatie:

• Ik gebruik de kabels die bij de apparatuur (KPN box en Soundbar) zijn geleverd, deze zouden voldoende moeten zijn neem ik aan.
  • Als ik het geluid op Dolby Digital Plus zet op de KPN box is de vertraging nog steeds aanwezig op zowel tv als apps (Netflix etc.). Als ik hem op automatisch zet hangt het bij TV af van de bron, stereo is prima, surround vertraging.
  • Via de TV speakers loopt het geluid wel synchroon.

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026

Dat klinkt haast alsof de tv nog iets doet met het surround geluid voordat ie het doorgeeft naar de soundbar.

Heeft de tv nog andere geluidsinstellingen die hiermee te maken kunnen hebben behalve audiovertraging?

Gebeurt het ook als je de tv+ box aan een andere hdmi poort van de tv hangt? (onwaarschijnlijk, maar het proberen waard…)

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Jij bedankt voor je antwoorden ​@wouter25. Ik heb al even kunnen sparren met de ontwikkelaars en ik denk dat ​@Wartywolfs wel eens op het juiste spoor zou kunnen zitten. Er lijkt nog een (onnodige) onderhandeling van het signaal plaats te vinden in de tv. Heb je nog een mogelijkheid om een Passthrough functie aan te zetten in de tv? Of zou je kunnen kijken of er nog (digitale) beeldverbeteraars actief zijn op je tv? Probeer die dan eens uit te zetten. 

Gebeurt het ook als je de tv+ box aan een andere hdmi poort van de tv hangt? (onwaarschijnlijk, maar het proberen waard…)

En hopelijk kun je dit ook nog even testen. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

Dat klinkt haast alsof de tv nog iets doet met het surround geluid voordat ie het doorgeeft naar de soundbar.

Heeft de tv nog andere geluidsinstellingen die hiermee te maken kunnen hebben behalve audiovertraging?

Ik denk dat de TV inderdaad het probleem is. Ik heb een andere HDMI poort geprobeerd, helaas zonder resultaat. Daarnaast treedt het probleem in tegenstelling tot wat ik eerder zei ook bij de PS5 en switch op (bij games valt het niet echt op, maar na Netflix op de PS5 te hebben geïnstalleerd is het probleem hier ook merkbaar).

Zover ik heb kunnen vinden heeft de Samsung QE55Q60RAT helaas geen mogelijkheid voor Passthrough audio.

Ik heb een HDMI switch besteld om te kijken of het probleem daarmee te verhelpen is, zal laten weten wanneer ik hem binnen heb en heb kunnen testen.

Bedankt voor de hulp zover!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 13, 2026

Zover ik heb kunnen vinden heeft de Samsung QE55Q60RAT helaas geen mogelijkheid voor Passthrough audio.

https://www.samsung.com/nl/support/tv-audio-video/hoe-stel-je-het-audioformaat-naar-je-tv-in/

Als je de optie Pass-Through selecteert, worden de audiogegevens zonder verwerking uitgevoerd. 

Let op: De Pass-Through optie wordt alleen geactiveerd als er een extern apparaat is aangesloten. (STB/OTT, enz.)

• Auteur
  • Deelnemer
  • Antwoord
  • January 14, 2026

Helaas is deze optie niet beschikbaar op mijn TV. Ik heb alleen PCM, Dolby Digital, en Dolby Digital +.

Ik heb inmiddels ook de HDMI switch binnen (Feintech AX340) en daarmee loopt het geluid wel synchroon! 

Echter loopt ik nu tegen het probleem aan dat HDMI-CEC niet goed lijkt te werken op de KPN Box. De HDMI switch wisselt niet naar de input waarop de KPN Box zit aangesloten als ik deze aanzet. Bij de op dezelfde HDMI switch aangesloten PS5 en Nintendo Switch is dit wel het geval. Ik heb alle HDMI-CEC opties op de KPN Box aan staan.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Hm, ik dacht even dat je HDMI switch misschien geen CEC ondersteunt. Maar met PS5 en Nintendo gaat het wel goed zeg je. Ik kan het nog even doorgeven, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Is het geen optie om de KPN afstandsbediening af te stemmen op je tv? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

Hm, ik dacht even dat je HDMI switch misschien geen CEC ondersteunt. Maar met PS5 en Nintendo gaat het wel goed zeg je. Ik kan het nog even doorgeven, maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. Is het geen optie om de KPN afstandsbediening af te stemmen op je tv? 

Jep, al is 'goed’ wel een groot woord. Na nog wat verder testen blijkt het dat de PS5 elk HDMI-CEC signaal vanuit de switch aangrijpt om zichzelf aan te zetten, los van hoe de HDMI-CEC instellingen in de PS5 zijn ingesteld. De Switch gaat ook niet constant goed. Het was eerlijk gezegd ook al een klein wonder dat alles via de TV wel goed ging met HDMI-CEC gezien mijn ervaring hiermee in het verleden haha.

Is het geen optie om de KPN afstandsbediening af te stemmen op je tv? 

Inderdaad, dit is wat ik nu heb gedaan:

• HDMI-CEC uit op alle apparaten behalve de TV (zodat die de HDMI switch kan aan en uit zetten).
  • HDMI switch op 'Auto’ zodat ie signaal detecteert en naar de juiste input wisselt.
  • KPN afstandsbediening ingesteld dat hij de TV kan aan en uitzetten via IR.
  • KPN afstandsbediening ingesteld dat het het volume van de soundbar kan bedienen.

Dit lijkt nu enigzins stabiel te werken, zolang je de discipline hebt om eerst de TV aan te zetten en daarna te kiezen tussen KPN Box, PS5 of Switch, en deze na gebruik ook weer netjes uitzet voordat je iets anders gaat doen.

Ik ga nog even nadenken of ik al dit gedoe het Dolby Digital/Atmos geluid waard vind of dat ik voorlopig genoegen neem met PCM en een werkende HDMI-CEC opstelling. 😅

In ieder geval bedankt voor alle hulp en tips!