Skip to main content
Vraag

Dolby Vision 8 bit ipv 12 bit met KPN tv+

• January 3, 2025
  • 21 reacties
  • 282 keer bekeken

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3

Bij Dolby Vision heb ik op de kpn tv+ ontvanger maar 8 bit ipv 12 bit. Ook is dit in rgb??

Iemand die dit ook ervaart?

21 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 3, 2025

@I Am Groot De kleurruimte moet je eerst vergroten

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2025

@TDN Ik zie dit niet terug onder beeld of weergave en geluid. Waar vind ik dit? Of ik kijk verkeerd dat kan ook.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 3, 2025

@TDN Ik zie dit niet terug onder beeld of weergave en geluid. Waar vind ik dit? Of ik kijk verkeerd dat kan ook.

Dat heb ik bij mijn Android Box, onder beeld instelling → resolutie.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2025

@TDN dit ontbreekt bij mij op de kpn tv+ box.

Ik kan alleen 1080p , 4k etc kiezen en of ik hdr10 of dolby vision wil. 

kpn heeft dit uitgezet volgens mij. 
Dus ik kan zelf niet aanpassen naar 12 bit

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 3, 2025

@I Am Groot Ik heb geen TV+box meer, maar vroeger was de kleurdiepe ook te vinden, denk ik onder geavanceerde weergave instellingen, maar niet zoveel opties zoals bij Android TV 12 bij mijn box.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 3, 2025

@TDN dat is is nu niet meer het geval. Dan blijft de vraag bij kpn openstaan. 
Bedankt voor het meedenken.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 4, 2025

@TDN  ik zie de kleurindeling wel in sdr mode.

Bij hdr - automatisch kan je dit niet aanpassen.

Ik denk dat de box het volgende uitvoert:

The method Dolby Vision (DV) uses to transport the signal over HDMI is referred to as “RGB Tunneling”. The 12-bit ICtCp DV signal + Metadata is encapsulated inside the regular RGB 8-bit video signal. The DV “tunneling” carries 12-bit YCbCr 4:2:2 data in an RGB 4:4:4 8-bit transport. This is possible because both signal formats have the same 8.9 Gbps data rate requirements.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 5, 2025

@I Am Groot RGB Tunneling wordt eigenlijk vroeger toegepast om Dolby Vision over HDMI 1.4 kabel te sturen. De nieuwe HDMI 2.x hebben de beperking 9Gbs bandbreedte niet en kan de volle 12-bits verzenden. De TV+box heeft wel HDMI 2.0 specificaties.

Wat wordt bij jou TV getoond bij deze Youtube video The Next Level of 12K DOLBY VISION™ HDR | OLED TEST DEMO [120FPS]

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 5, 2025

@TDN 

ik krijg dit te zien

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 5, 2025

Ik krijg bij mijn TV HDR10 te zien, maar de TV laat bij ieder soort van HDR youtube (DV of HDR10+) HDR10 zien. Bij HLG staat ook HLG. Dus toch iets fout van de TV+box, Ik heb geen premium streamingdienst om daar ook te testen.

Kan je ook een bepaalde HDR kiezen, om te uitsluiten, dat Youtube een SDR stream kiest?

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 5, 2025

@I Am Groot Ik zie nou dat jouw TV+box of de Youtube App twee fouten doet. Deze video is een 12K Dolby Vision met 120 framerate. Mijn android box kan alleen 4k en 60fps, daarom kan ik alleen kiezen voor 4K HDR en 60fps. Maar bij jouw wordt gekozen voor 4K SDR en 50fps.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 5, 2025

Ik heb even mijn shield pro aangesloten en die doet keurig 12 bit dv netflix en disney.

maar in youtube is het sdr 12bit. Maar volgens mij was er iets met een beperking op de shield bij youtube op een shield

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • January 5, 2025

@I Am Groot Even nog een andere test. Wat zie je bij Apple TV+ bij b.v. deze Film Wolfs

Bij me staat keurig Dolby Vision. Apple TV+ is gratis in dit weekend. Dus je kan wel testen.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • January 5, 2025

Dolby vision maar in 8bit op de kpn tv+ box

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 16, 2025

Dolby vision maar in 8bit op de kpn tv+ box

Ik heb dit doorgegeven aan het tv team, ​@I Am Groot. Ze gaan ernaar kijken.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • February 4, 2025

@Erik van KPN is er al een terugkoppeling geweest vanuit deze afdeling? Zo nee, kan je navragen of ze het wel of niet aanpassen?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

@I Am Groot helaas nog niet, de vraag staat nog uit. Zodra we meer weten zullen we dat hier met jullie delen!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • July 25, 2025

Eigenlijk is het antwoord deels ‘we weten het niet zeker’ en deels ‘niet iets waar we op dit moment veel tijd in willen en kunnen gaan steken’ gezien hoe weinig hier naar gevraagd wordt.

We weten dat de Box 10-bit kan, en zou technisch ook 12-bit moeten kunnen. Maar we hebben die opties die TDN liet zien niet beschikbaar als je HDR actief hebt. Dus op dat moment kun je ook niets aanpassen. Als je SDR instelt bij Instellingen > Apparaat (Open algemene instellingen) > Apparaatvoorkeuren > Weergave en geluid > Schermresolutie, dan krijg je daar een aanvullende optie ‘Kleurruimte’ waarin je dat soort keuzes wel kunt maken. Maar ik weet niet in hoeverre dat dan ook behouden blijft als je weer overgaat naar HDR automatisch. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • July 25, 2025

Ik lees dit op Google:  (BRON)

(persoonlijk vind ik mijn ogen het belangrijkste wapen om het te bepalen)

-----------------------------------------------------------------------------------  

AI-overzicht

Dolby Vision maakt gebruik van een 12-bits kleurdiepte, maar tv-signalen worden vaak in 8-bits of 10-bits formaat verzonden. De televisie zelf verwerkt het signaal dan verder om het beeld op het scherm te tonen, vaak met een interne conversie naar 10-bits voor weergave. 

Uitleg:

• Dolby Vision:

Dit is een high dynamic range (HDR) technologie die gebruik maakt van een 12-bits kleurdiepte, wat resulteert in een breder kleurenspectrum en meer detail in lichte en donkere delen van het beeld. 

• 8-bits en 10-bits:

Dit verwijst naar de bitdiepte van het videosignaal. 8-bits biedt 256 tinten per kleur (rood, groen, blauw), terwijl 10-bits 1024 tinten per kleur biedt. 

• Interne verwerking:

Hoewel het ingangssignaal (bijvoorbeeld van een streamingdienst of Blu-ray speler) soms 8-bits of 10-bits is, kan de televisie intern het signaal converteren naar een hogere kleurdiepte, zoals 12-bits voor Dolby Vision verwerking, om zo de voordelen van Dolby Vision te benutten. 

• Weergave op het paneel:

Het uiteindelijke beeld dat op het scherm wordt getoond, is vaak 10-bits, omdat de meeste tv-schermen (nog) niet in staat zijn om 12-bits volledig te weergeven. 

• Reden voor 10-bits weergave:

Hoewel 12-bits meer kleuren kan weergeven, is het momenteel nog duur om tv-panelen te produceren die dit volledig kunnen benutten, en een 10-bits paneel biedt al een significante verbetering ten opzichte van 8-bits. 

Samengevat:

Dolby Vision gebruikt een 12-bits kleurdiepte, maar de signalen die tv's ontvangen kunnen 8-bits of 10-bits zijn. De televisie verwerkt dit signaal intern en kan het omzetten naar 10-bits of zelfs 12-bits voor interne bewerkingen en weergave. 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 25, 2025

De vraagstelling blijft of het signaal gecomprimeerd is naar 8bit maar wel 12bit dv is richting tv of dat het daadwerkelijk 8bit dv ongecomprimeerd signaal is. Dan is de kpn tv+ box een waardeloos ding voor het gebruik van apps in hdr of dv.

En het antwoord van kpn (na heel hele lange tijd wachten) helemaal niet is om over naar huis te schrijven. Dit noemt zich dan het beste netwerk van Nederland, maar we hebben geen kennis van de apparatuur die er geleverd wordt. 

• Deelnemer
  • August 19, 2025

Bedroevend hoe KPN zich in deze opstelt.