Skip to main content
Vraag

Dolby Vision via TV+ Box slechts 29.97hz

• April 9, 2025
  • 14 reacties
  • 152 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+5

Ik heb hetvolgende:

Mijn tv+box geeft netjes dolby hdr10 59.9hz.. door. Als het werkt. Zet ik alles om naar dolby vision wordt het max. 29.97. 

Kan de box niet hoger?

Ook zet de tvbox constant de resolutie terug . Nu steeds op 1080 50hz. 

Opstelling:

Diw7022 via onkyo676e hdmi2.0a 

Naar de philips 4k tv. 

Alles rechtstreeks is geen optie. En na test hetzelfde resultaat. 

Alles werkt in juiste omstandigheden perfect, alleen maakt de diw7022 elke keer gekke problemen die NIET aan mijn opstelling liggen.

Kabels zijn high end 8k kabels. Netwerk kabels zijn goed en getest. 

Wifi werkt hetzelfde, dus wifi of bedraad geen isseu.

De Fritzbox is juist ingesteld ivm de koper verbinding. (Packetlost zijn er niet )

Hopelijk kan dit doorgezet worden naar experts of heeft iemand een antwoord hierop.

Ik heb de oude onkyo weggedaan voor de 676e wegens de moderne aansluitingen die probleemloos werken bij dit model.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

14 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik heb een dergelijke opstelling niet maar als het rechtstreeks op de tv wel werkt dan zou je denken dat er toch iets misgaat in de keten ontvanger>Onkyo>TV. Zijn er niet bepaalde HDMI-poorten aangewezen voor bepaalde type signalen? Of is er een andere instelling die dit kan verklaren? Ik zie dat dit ook een model uit 2017 betreft. Is de receiver ook up-to-date? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2025

Netflix heeft alleen bij films Dolby Vision. Die geeft Netflix alleen op de Amerikaanse frequentie door. Voor Dolby Vision is meer bandbreedte nodig voor audio. Dan is het beeld ~ 30 Hz. Daar is niks mis mee; het is gelijk aan de bioscoop. En daar hoor ik ook niemand over klagen.

Ook zet de tvbox constant de resolutie terug . Nu steeds op 1080 50hz.

De default instelling van de box is met een 4k televisie 2160p 50 of met FHD 1080p 50 i.v.m. het feit dat de tv kanalen dat signaal hebben. Nou ja, 1080i 50. Dat is toch de basis van KPN TV.

Nu steeds op 1080 50hz.

Ik neem aan dat je 'm op automatisch hebt. En… mogelijk ook eco stand-by stand. En als je de uitvoer vast instelt op 2160p 29.97 ? Dan zou ie het sowieso vast moeten houden.

Is ie aangesloten via een versterker en je hebt de televisie uit, dan valt ie terug op 1080p 50, omdat er geen scherm herkend wordt.

In verband met ARC is het juist de bedoeling om de Android-TV box direct met de TV te verbinden en dan vanaf de TV met ARC te verbinden naar de versterker.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Ik heb een dergelijke opstelling niet maar als het rechtstreeks op de tv wel werkt dan zou je denken dat er toch iets misgaat in de keten ontvanger>Onkyo>TV. Zijn er niet bepaalde HDMI-poorten aangewezen voor bepaalde type signalen? Of is er een andere instelling die dit kan verklaren? Ik zie dat dit ook een model uit 2017 betreft. Is de receiver ook up-to-date? 

Ik heb de handleiding nogmaals doorgenomen van de onkyo, en alle poorten zouden identiek moeten zijn. Update is er al op , dus alles is optimaal wat dat betreft.

Net weer de instellingen van de diw7022 ingesteld. Automatisch beste resolutie aan gezet. Eens zien of het nu beter gaat.

De onkyo is eigenlijk een passtrough hdmi, deze zou er niets te maken mee mogen hebben.  

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Netflix heeft alleen bij films Dolby Vision. Die geeft Netflix alleen op de Amerikaanse frequentie door. Voor Dolby Vision is meer bandbreedte nodig voor audio. Dan is het beeld ~ 30 Hz. Daar is niks mis mee; het is gelijk aan de bioscoop. En daar hoor ik ook niemand over klagen.

Ook zet de tvbox constant de resolutie terug . Nu steeds op 1080 50hz.

De default instelling van de box is met een 4k televisie 2160p 50 of met FHD 1080p 50 i.v.m. het feit dat de tv kanalen dat signaal hebben. Nou ja, 1080i 50. Dat is toch de basis van KPN TV.

Nu steeds op 1080 50hz.

Ik neem aan dat je 'm op automatisch hebt. En… mogelijk ook eco stand-by stand. En als je de uitvoer vast instelt op 2160p 29.97 ? Dan zou ie het sowieso vast moeten houden.

Dat gebeurd dus niet , aut. Stond uit had hem vast op 2160p 60hz. (Hdr10) 

De service+ kan niet achterhalen of de dolby vision tot 30hz gaat op de tv box. Op mijn tv kan dolby vision tot de 50hz.

Is ie aangesloten via een versterker en je hebt de televisie uit, dan valt ie terug op 1080p 50, omdat er geen scherm herkend wordt.

De receiver(versterker ) heeft een pass through functie, dus in standy is de tvbox ,recthstreeks met de tv verbonden.

Reden dat ik de box op de receiver wil is de audiokwaliteit. Via arc zit er weer een device tussen en dat wil ik niet. 

In verband met ARC is het juist de bedoeling om de Android-TV box direct met de TV te verbinden en dan vanaf de TV met ARC te verbinden naar de versterker.

Klopt ik heb arc uit staan alleen de CEC moet functioneren.

Reden dat ik deze receiver heb gekocht was juist dat ik de aparatuur goed via de receiver kan laten lopen. Ik had een oudere met hdmi1.4 ​​​​

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Rechtstreeks op tv zelfde problemen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 10, 2025

Klopt ik heb arc uit staan alleen de CEC moet functioneren.

Weet je wel wat ARC is en waarvoor het bedoelt is???

Dat is juist om Dolby Atmos van een televisie naar een versterker te transporteren. 

De fabrikanten hebben het niet bedacht: ontvanger → hdmi → versterker → hdmi → televisie.

Maar wel: ontvanger → hdmi → televisie → hdmi arc → versterker.

Rechtstreeks op tv zelfde problemen.

Welk probleem? Dat het 29,97 Hz wordt? Dat is geen probleem.

Dat is gewoon de frequentie waarop de streamingdiensten vaak werken.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 10, 2025

Arc basis top. Maar.... Welke signalen worden doorgevoerd vanuit de tv. Wil ik radio luisteren moet mijn tv uitblijven wil ik audio streamen moet de tv uit blijven. Dat is mijn bedoeling.

Helaas arc wil nog wel eens geen dolby atmos doorgeven en de kwaliteit van geluid vind ik minder. Ps merk je allemaal pas als je hifi apparatuur gebruikt. Een soundbar merk je het niet mee. 

Als ik de nintendo en de tv box op de tv aansluit heb ik weer langere kabels nodig, nu staan ze naast de receiver met korte kabels.

• April 10, 2025

Kleurdiepte dus SDR of HDR in de diverse vormen hebben tegenwoordig weinig met die hz te maken. Ofwel FPS Frames per second.

Die 29,97 fps is een erfenis van de Amerikaanse ntsc televisie standaard. Daar waar we hier Pal en Secam hebben met 50 hz en 25 fps. 

Terzijde Dolby HDR 10 bestaat niet. Het is HDR10, HDR10+ Dolby Vision of HLG.

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 11, 2025

Kleurdiepte dus SDR of HDR in de diverse vormen hebben tegenwoordig weinig met die hz te maken. Ofwel FPS Frames per second.

Die 29,97 fps is een erfenis van de Amerikaanse ntsc televisie standaard. Daar waar we hier Pal en Secam hebben met 50 hz en 25 fps. 

Terzijde Dolby HDR 10 bestaat niet. Het is HDR10, HDR10+ Dolby Vision of HLG.

Sorry hoor alle termen haal ik door elkaar. Dolby is een trademark.  De vision heeft dolby licensie en moet voor betaald worden.

Hlg is een standaard voor tv uitzendingen, die niet werkt omdat het geen ,standaard is , zie wk waar het mis ging.

Hdr10 is een gratis tegenhanger van dolby vision. Verdere technische details laat ik.

Ik duik namelijk graag diepgaand in techniek wat de valkuil is dat je termen door elkaar gaat halen.

Maar goed de vraag was : dolby vision 30hz. 

Is dat het maximale van dolby vision of beperkt door de diw7022. Of zit er een fout in mijn instalatie op dat punt.

En een audiofreak begrijpt waarom ik het liefst niet via arc werk. Het allerliefst zelfs helemaal basic maar ja dat kan niet.

Ps het is een keuze van de programmeur hoe de cec is geprogrameers, kan je het alleen aan of uit zetten , kan ik kiezen welke device aan uit gaat welke device heeft de prio kwa instellingen enz. 

Dus ik hoop dat er wordt meegelezen door experts die ook meer weten over de diw7022 in die zin zodat je kan sparren over diepgaande problemen en tot een oplossing kan komen.

Tot nu toe wordt alles extern gelegd, tot hdmi kabeltjes toe....

• April 11, 2025

"Maar goed de vraag was : dolby vision 30hz. dat het maximale van dolby vision of beperkt door de diw7022. Of zit er een fout in mijn instalatie op dat punt"

Zoals ik al schreef heeft de framerate die HZ niets met de kleurdiepte te maken. Dat is verder geen fout dat hoort zo. Althans dat is een achterhaalde nog steeds gebruikte standaard. 

• April 11, 2025

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Ok instellijngen met hdr10 aan is max 60hz

Instellingen met dolby vision aan is max 30hz

Als het er niets mee te maken heeft . Waarom heeft kpn dan dit zo ingesteld in de diw7022.

Kijk praktijk klopt allemaal maar als ik dus de box op vision zet wordt alles maximaal 30hz.…

Met instellingen in de kpn box voorkeur dolby vision of hdr10.

Ook sdr content, youtube alles is dus hardwarematig tot 30hz. 

Waarom is dat dan? Daar zit ik dus mee

Dat is dus mijn vraag voor kpn.die service+ ook niet kan beantwoorden

Forum|alt.badge.img+5
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • April 12, 2025

Het terugstellen van de max. Resolutie is ook weg. Heb nu de box op aut. Afstemmen op ,tv, zeg maar. En nu gaat het deels goed..de 4k260hz is niet automatisch maar wel 4k2 50hz. 

• April 13, 2025

Mischien dat iemand van de tv ontwikkelaars team daar iets over kan schrijven.

Een  hogere hz of beeldverversing zorgt voor soepelere bewegingen vooral bij snelle bewegingen zoals bij Sport uitzendingen of spellen van belang. 

Ik haalde zelf in een eerdere reactie de framerate en refreshrate blijkbaar ook doorelkaar. Feitelijk mag er tussen beide HDR varianten geen verschil zitten. Beide zouden of op 30hz of op 60 hz moeten werken.