Skip to main content
Vraag

Dolby werkt niet met KPN TV+ en blijft op Pro Logic staan

• September 9, 2026
  • 11 reacties
  • 137 keer bekeken

Met oude Arris had ik prima Dolby, nu met KPN TV+ kastje lukt het me niet, blijft pro-logic wat ik ook doe. Hoe oplossen? 

11 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 9, 2026

(dl. 2) ter aanvulling: alle geluid via toslink uitgang kpn tv+ naar ingang versterker. Heb geen HDMI op versterker. Inmiddels vele instellingen geprobeert, alsof de KPN tv+ box het NIET doorgeeft. Wel jammer, da's terug in de tijd.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2026

Hmm. Heb je de uitvoer van het geluid wel op Passthrough of Dolby Digital Plus ingesteld?

Standaard bij aflevering staat het namelijk op stereo. En dat is hooguit Dolby Pro Logic inderdaad. 

Tandwiel - Geluid - audio kwaliteit. 

Passthrough of DDP voor Dolby Digital 5.1 

• Auteur
  • Topper
  • September 9, 2026

Beste Peter, fijn dat je meedenkt, ik heb elke stand getest. Idd was de start Stereo echter passthrough & automatisch maken geen verschil. M.a.w. wat ik uit de KPN tv+ krijgt is geen dolby. Alles is bekabeld en het modem is no. 10. Ook wordt er in het forum gesproken over aanpassen multi- en/of unicast echter dat komt in ‘mijn menu’ nergens voor (??).

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 9, 2026

Op welk beeldscherm zit de DIW7022 ???!

Zowel multicast als unicast hebben 5.1 geluid.

Onder instellingen - beeld - Videomodus staat de keuze multicast of unicast.

Uit mijn DIW7022 komt 5.1 op mijn versterker uit 2009.... Ik heb 'm op passthrough. 

Niet alles (oa zenders) is 5.1. 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • September 12, 2026

Hi ​@wim holland, goed dat je hier een topic voor aanmaakt en fijn dat je al wat hulp hebt gehad! 

Onder instellingen - beeld - Videomodus staat de keuze multicast of unicast.

Is het met deze tips gelukt om het aan te passen? Ik ben benieuwd hoe het dan met het geluid gaat.

Heb je ook het geluid via de optische uitgang aangezet? Hier vind je hoe je dit doet: 

PeterG raadde ook aan om Dolby Digital Plus te proberen bij de geluidinstellingen. Hoe gaat het als die instelling aan staat?
Ik ben benieuwd! 

• Auteur
  • Topper
  • September 12, 2026

Inmiddels heb ik echt alles gedaan qua mogelijke instellingen. Boven heb ik ook een installatie (KPN TV+ & dolby versterker) ook daar GEEN dolby ontvangst. Verder, de HDMI-kabels komen binnen in ‘tv's zonder dolby’ dus mocht KPN tv+ denken dat is geen dolby heb ik ook de moglijkheid getest met losgetrokken HDMI-kabel. Hielp niet, geluid bleef op pro logic.

Er staat hier nog een versterker met Dolby techniek (echter niet aangesloten). Eentje waar het geluid wèl via HDMI kabel kan worden aangesloten. Moet dat nog testen. Bij de eerdere 2 gaat geluid via toslink. 

Sneu allemaal want bij ARRIS werkte het prima. Ook teletekst was toen top, da's nu triest (onscherp!).

Hoop met jullie tot een oplossing te komen. Telefoontje met KPN; was keurig / geïnteresseerd & uiterst behulpzaam echter zonder resultaat.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2026

Zit de ontvanger misschien op een beamer?

De ontvanger checkt via hdmi wat ie kan leveren. En levert dat ook via optical. Het audio verhaal heet EDID.

• Auteur
  • Topper
  • September 12, 2026

Zit de ontvanger misschien op een beamer? Nee, gewone tv's met HDMI ingangen. Geluid via 5.1 toslink naar versterker (heb 2 aparte installaties hier). ‘EDID’ ga ik morgen zeker lezen. Pro-logic techniek had ik ruim 30 jaar geleden ook (NAD), m.a.w. terug in de tijd 😏? Was destijds eerst met 4 boxen (midden kwam uit de 2 speakers voor. Later kwam de centerspeaker erbij. En 5.1 is alweer gegroeid naar o.a. 7.1 (etc.). Vind 5.1 prima voor huiskamers. Mits de diverse eindverstekers gelijk zijn aan elkaar. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 12, 2026

Zelfs Netflix heeft bij HD nog 5.1.

Zelf gebruik ik m'n 7.1 met 5.1 opstelling. 

Maar goed. Probleem lijkt toch met de tv te zijn. De ontvanger communiceert daarmee, tv zegt terug: "pcm stereo". En dan komt het helaas ook uit de optische aansluiting. Zo werkt het gek genoeg bij die streaming boxen. Dus ook die van kpn.

Oude tv?

Welk merk en type?

Je kunt de ontvanger voor de gek houden met een EDID simulator

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 12, 2026

In de Arris kun je geluidsprioriteit voor HDMI en Optical onafhankelijk van elkaar instellen. Helaas kan dat (nog?) niet in de TV+ boxen.

• September 12, 2026

In de Arris kun je geluidsprioriteit voor HDMI en Optical onafhankelijk van elkaar instellen. Helaas kan dat (nog?) niet in de TV+ boxen.

En dat is de hele kern van het probleem. Audio via HDMI hoort niet gekoppeld te zijn aan de audio via een optische uitgang. Die genoemde EDID simulator moet gewoonweg niet nodig zijn. 

Ik heb nu meerdere topics langs zien komen met vergelijkbare problemen, die simpelweg niet mogen gebeuren.