Skip to main content

LS,

Van npo 1 naar een andere zender en terug.

kreeg een melding  HDR 10 o.i.d.  (tijdens voetbalwedstrijden een duidelijker beeld ).

Nu is het beeld donker , hoe krijg ik dit weer op Normaal?

@Dark-E 

In principe zou het moeten werken.

Ik heb ook de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de LG Oled tv OLED48C16LA. uit 2021.

 

Kijk op de DIW7022:

Staat hij op Multicast?

Staat “beste beeldinstellingen” aangevinkt?

En staat HDR op automatisch?

 

Heb je koper of glasvezel?

In koper, wat is jouw echte downloadsnelheid?


Hoi @Dark-E, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

 

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

 

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:


Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

 

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  


Hoi @Dark-E, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Bij donker beeld is het probleem vaak dat de HDR niet daadwerkelijk wordt gebruikt (om wat voor reden dan ook). Zie je, zodra je naar zender 690 gaat, wel kort het HDR-logo in beeld rechts bovenin beeld? Zo niet, dan pakt 'ie waarschijnlijk geen HDR op en ervaar je donker beeld. Controleer sowieso onderstaande instellingen op de TV+ Box.

 

Om HLG HDR goed te kunnen weergeven moet je de HDR-prioriteit instellen op HDR10. Standaard hebben we echter de HDR-prioriteit op Dolby Vision staan.

 

Ga naar menu / instellingen / apparaat / apparaat voorkeuren / weergave en geluid / Schermresolutie

Kies dan de volgende instellingen:


Automatisch beste resolutie = AAN
HDR-instelling = HDR-automatisch
HDR-prioriteit = HDR10

 

Zie je wel het HDR-logo kort rechtsboven in, maar toch donker beeld?  Bij veel tv's pakt de tv een ander beeldscherminstelling/profiel zodra HDR wordt gedetecteerd. Zorg dat dat profiel goed is gekalibeerd. Rtings (bijv. LG C2) is een bekende site die daar bij kan helpen.  

Bedankt voor jullie reacties @joop2011 en Jan van KPN.

Ik ga hiermee vanavond aan de slag. Kijken of ik dan wel het HDR logo zie rechts bovenin. Normaal zie ik dit wel bij andere apparaten die dit ondersteunen. Alleen krijg ik het bij de KPN DIW7022 niet voor elkaar. Mogelijk na deze bovenstaande instellingen wel. Heb zelf al wat geprobeerd. Echter de “Automatisch beste resolutie” niet meer aangezet. Omdat deze ongeveer een jaar geleden nog niet goed werkte bij de intrede van de tv box. Daarna eigenlijk nooit meer geprobeerd. Dus ik ga vanavond even ermee aan de slag. 


Graag gedaan @Dark-E en uiteraard zien we je bevindingen graag tegemoet :) 


Graag gedaan @Dark-E en uiteraard zien we je bevindingen graag tegemoet :) 

Zojuist alles ingesteld zoals je aangaf. En het werkt natuurlijk! Top! Nu staat op zender 690 het HDR logo in beeld. En ook bij normale NPO1 als je “EK UHD” aan klikt. 
Waarschijnlijk was mijn fout dat ik de “Automatisch beste resolutie” uit had staan. Wel vreemd want dat moet normaal niet uitmaken als ik hem handmatig op 4k50 of 4k59.9 instel.
Dit had ik zelf gedaan omdat in het begin nogal wat kinderziektes in de firmware zaten omtrent HDR signaal. Dus toen zelf resolutie gekozen met SDR. Verder nooit meer naar omgekeken tot nu toe. Maar al met al werkt het nu wel perfect! 
Het kleuren spectrum is ook veel helderder en scherper. Je kunt je tv zelf ook instellen naar wens via je gewenste profiel uiterraad. 
Bedankt, voor de goede instellingen!


Opgelost!
Ik heb de Philips OLED908+ uit 2023 en had alle settings goed staan en toch bleef het beeld donker. 
Na het aanvinken van ‘automatisch beste resolutie’ wél HDR!!

HDR instelling op HDR-automatisch 

HDR Prioriteit op HDR10


Goedemorgen @Dark-E en @JohnBirdman, heel fijn om te lezen dat dit heeft geholpen en bedankt ook dat jullie dit hier met ons hebben willen delen, dat wordt gewaardeerd :) 


Hallo @Henknan ,

  • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)

Maar uitzetten kan via de infobalk @Femmie27 

ja gedaan 👍 bedankt voor de foto 

Hallo @Henknan ,

  • Zorg dat HDR Prioriteit op HDR10 staat ingesteld. (Instellingen → Apparaat (Open algemene instellingen) → Apparaatvoorkeuren → Weergave en geluid → Schermresolutie → HDR Prioriteit)

Maar uitzetten kan via de infobalk @Femmie27 

Met dank aan PeterG! 

 

Met dank aan PeterG! 

 


Hallo,

Hoe zijn de videobeelden gecomprimeerd?

Dat is vaak het probleem, er zijn legio codexen waarmee een videobestand kan worden gecomprimeerd.

Verkleint wel te verstaan.

Dit om bandbreedte bij verzending over internet te besparen.

Nu beschikt niet alle video afspeel apperatuur over de juiste decoders met juiste codexen om deze beelden weer om te zetten naar de originele kwaliteit.

Kosten en baten enz. enz.


Dat is vaak, niet altijd, de oorzaak van donker of anderzijds afwijkend beeld.

 

Groet Longshadow.


Hallo,

Hoe zijn de videobeelden gecomprimeerd?

Dat is vaak het probleem, er zijn legio codexen waarmee een videobestand kan worden gecomprimeerd.

Verkleint wel te verstaan.

Dit om bandbreedte bij verzending over internet te besparen.

Nu beschikt niet alle video afspeel apparatuur over de juiste decoders met juiste codexen om deze beelden weer om te zetten naar de originele kwaliteit.

Kosten en baten enz. enz.

 

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) worden de eerste 10 kanalen bij LIVE kijken (en nog een paar kanalen) in de originele stream weergegeven. 

 

Bij opname en terugkijken helaas niet.

 

Verder HD codex H264

4K codex H265

(als ik het 100% goed heb)😉😊

 

Het is niet altijd kosten baten, maar vooral beschikbare bandbreedte.

Als ik het goed heb. 😉😊

 

P.S.

Donker beeld wordt vaak veroorzaakt door de HDR.

Als deze niet juist staat ingesteld, is de kans groot dat het beeld donkerder wordt.

Ook ondersteunen niet alle tv's HDR of de HDR die in dit geval wordt toegepast.

Ook dat kan een oorzaak zijn.


Dag Joop,

Inderdaad bandbreedte.

Maar ook de " Live beelden " zijn gecomprimeerd.

Om dezelfde reden, band breedte.

En Inderdaad, de ene T.V. is de andere niet.

Ikzelf heb de Philips 77oled908/12 met een Androidbox maar HDR streams altijd 

( te ) donker.

Misschien kan het ook nog te maken hebben met de HDCP handhaven.


 

Maar ook de " Live beelden " zijn gecomprimeerd.

 

Dat klopt niet.

Op de Sagemcom DIW7022 zijn de eerste 10 kanalen en paar andere in de originele stream van 14,2 Mb/s

 

Geld niet voor opnames of terugkijken. 

 

Als je de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hebt, kan je het beste HDR op auromatisch zetten en voorkeur HDR10 (of voor streaming op o.a. Disney+ Dolby Vision)

Helaas gaat hij niet automatisch van Dolby Vision naar HDR10 bij tv kijken op NPO1 UHD.

Vandaar dat ik hem nu de prioriteit op HDR gezet heb (uiteraard wel HDR automatisch).

 

P.S.

Ik mag het niet zeggen, maar toen Philips nog zelf tv's maakte waren ze een stuk beter.

Helaas maakt Philips alleen nog medische apparatuur en apparatuur voor de huid zoals scheerapparaten.

Het Chinese merk TPV Technology

------------------ 

De firma is in 2012 ontstaan uit Koninklijke Philips en is sinds 2014 geheel eigendom van het Chinese TPV Technology. Het bedrijf heeft de hoofdzetel in Amsterdam en er werken zo'n 2000 mensen. Op 18 april 2011 kondigde Philips aan de televisie-afdeling uit te faseren.

------------------  


Op de Sagemcom DIW7022 zijn de eerste 10 kanalen en paar andere in de originele stream van 14,2 Mb/s

Geld niet voor opnames of terugkijken. 

Ik heeft geen opname pakket maar terugkijken wordt wel de originele streams van 14.2Mbs met DD5.1 gebruikt.


Op de Sagemcom DIW7022 zijn de eerste 10 kanalen en paar andere in de originele stream van 14,2 Mb/s

Geld niet voor opnames of terugkijken. 

Ik heeft geen opname pakket maar terugkijken wordt wel de originele streams van 14.2Mbs met DD5.1 gebruikt.

Ik weet niet welke uitzending op welke zender je terug hebt gekeken maar het terugkijken van de Nederlandse publieke en commerciële zenders gaat op de TV+ Box niet in de hoogste kwaliteit (14,2Mbps). Op de oude TV ontvangers is terugkijken wel in hoogste kwaliteit.


@wjb Sinds de update met UHD EK2024 is terugkijken 14.2Mbs, zelfs gemeten. 


@wjb Sinds de update met UHD EK2024 is terugkijken 14.2Mbs, zelfs gemeten. 

Alleen de sport uitzendingen. Alle andere uitzendingen van de Nederlandse publieke en commerciële zenders zijn bij terugkijken via de TV+ Box "gewoon" HD (7,2Mbps) en geen HD met de hoogste kwaliteit (14,2Mbps). Zelf gemeten. 😉


@wjb Sinds de update met UHD EK2024 is terugkijken 14.2Mbs, zelfs gemeten. 

Alleen de sport uitzendingen. Alle andere uitzendingen van de Nederlandse publieke en commerciële zenders zijn bij terugkijken via de TV+ Box "gewoon" HD (7,2Mbps) en geen HD met de hoogste kwaliteit (14,2Mbps). Zelf gemeten. 😉

Ik heb net "Voetbal Inside” van SBS6 via terugkijken gekeken en gemeten. Bitrates 14.2Mbs


Als dat zo is, dan is dat heel erg goed nieuws. 


Als dat zo is, dan is dat heel erg goed nieuws. 

Helaas joop2011, het zijn, zoals ik eerder al zei, alleen sport (gerelateerde) uitzendingen die met 14,2Mbps teruggekeken kunnen worden.

Het eerste screenshot is van voetbal inside op SBS 6 terwijl het tweede screenshot van een andere uitzending op SBS 6 is die teruggekeken wordt.

 

Dit in tegenstelling tot het terugkijken van de Nederlandse publieke en commerciële zenders op de oude TV ontvangers wat wel altijd met 14,2Mbps gebeurt.


@wjb 

Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg. 


Reageer