Skip to main content
Beantwoord

Dubbel geluid met soundbar in combinatie met DIW7022

• July 12, 2025
  • 36 reacties
  • 301 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+2

Ik begrijp dat het niet echt een KPN-issue is, Maar misschien heeft iemand dezelfde ervaring (of er gewoon heel veel verstand van heeft) die mij hierbij kan helpen.

Ik heb een LG-TV en een LG-soundbar. Maar sinds ik de nieuwe TV-ontvanger de DIW7022, heb ik problemen met het geluid. Als de soundbar aan staat hoor ik een soort dubbel geluid.

Ben een hele tijd bezig geweest om het voor elkaar te krijgen, maar helaas.

Hierna wat ik zoal gedaan heb:

Instellingen om geluid te verbeteren

1. Tandwieltje
  2. Instellingen
  3. Geluid
  4. Audio kwaliteit instellen
  5. Pastrough (proberen om dubbel geluid weg te krijgen)
  6. Lukt dit niet, dan keuze Problemen oplossen (groene blokken)
  7. Selecteer Geluid
  8. T+T uitgebreid
  9. Problemen oplossen> geluid proberen
    Audiovertraging werkt ook niet!

Met mijn oude ontvanger, de ARIS5202, ging het wel goed. 

Zo stond en staat de geluidsuitgang bij de TV-instellingen, werkte altijd prima.

Beste antwoord door PeterG

Werkt het ook niet (synchroon) als je het geluid van de DIW7022 'gewoon’ op STEREO (pcm) zet? Onder instellingen - geluid - audio kwaliteit

36 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 12, 2025

Ik denk dat je vergeet het geluid van de televisie UIT of op 0 te zetten als je de soundbar aan hebt. Als beide, tv en soundbar, geluid geven zal dat een hol effect geven door het kleine verschil in milliseconden.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Beste Peter,

bedankt voor de prima tip. Werkt prima!
Had ik zelf ook kunnen bedenken, maar omdat het met de vorige ontvanger (meen ik) wel goed ging, dacht ik…

Maar goed, ik ben er blij mee 😊

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Halaas, helaas, geluid is toch ‘weer’ dubbel. Leek wel even weg...

Wellicht heeft er iemand anders nog een idee, zou mooi zijn.

Anders is het maar zo, wel jammer van die 350 euro die de subwoofer een half jaar geleden gekost heeft , maar ja...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 13, 2025

Dan is je tv geluid toch weer aan…

Mogelijk houd ie 0 niet vast bij uit (stand-by) zetten. Voorkeurs volume bij inschakelen bijvoorbeeld. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 13, 2025

Ik ga er nog eens wat experimenteren, wie weet ga ik er ooit uitkomen….

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • July 13, 2025

Kun je de tv ontvanger rechtstreeks aansluiten op je soundbar met een optische kabel?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2025

Bedankt voor je tip!

Het zit niet mee. Ik was aanvankelijk enthousiast. Als ik de tv uitzet, dan blijf ik het tv-geluid nog wel horen op de soundbar, maar dat is eenvoudig op te lossen met de mute knop.

Maar… als ik switch naar mijn mediaspeler (heb er twee), dan hoor ik ‘ook’ nog steeds het geluid van de TV. Heel verwarrend natuurlijk. Soundbar maar weer ontkoppeld ☹️

Tenzij er nog iemand iets uit de hoge hoed iets kan toveren, ben ik er wel een beetje klaar mee. Dan maar gewoon het geluid van de tv.

En slotte nog een (voor mij) merkwaardig dingetje: Ik had wel de voedingskabel van de soundbar ontkoppeld, maar niet de optische kabel. Toen kreeg ik bij een Google-vraag geen geluid meer, wel beeld. Na ‘weer’ wat puzzelen de optische kabel uit de soundbar gehaald, en ja hoor, weer geluid.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2025

Als ik de tv uitzet, dan blijf ik het tv-geluid nog wel horen op de soundbar, maar dat is eenvoudig op te lossen met de mute knop

als ik switch naar mijn mediaspeler (heb er twee), dan hoor ik ‘ook’ nog steeds het geluid van de 

Soundbar zit alleen op de kpn tv ontvanger aangesloten in deze situatie. 

Sluit de Soundbar óók aan op de televisie. Dus 2 verbindingen. Als je dan op de soundbar de ingang wisselt kun je ook het geluid van andere op de televisie aangesloten apparaten laten spelen. 

Stel de televisie in op "bekabelde luidspreker gebruiken", dan heb je ook geen dubbel geluid (geen echo).

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2025

Ben even druk, ga het morgen proberen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 14, 2025

Oh ja. Via HDMI ARC zullen een televisie en soundbar van hetzelfde merk prima samenwerken. 

Ik hoor het (over)morgen wel. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 14, 2025

Toch maar weer aan de slag gegaan….

Ik ben weer een hele tijd aan het klungelen geweest met geluid van de soundbar in combinatie met de TV.

Weer van alles geprobeerd; alleen HDMI (gebruik normaal optisch), 2e kabel, maar nee hoor; of geen geluid of echo.

Had de TV al op HDMI ARC aangesloten.

Ik geef het op. Ik heb alle stekkers uit de soundbar gehaald en luister gewoon maar naar de speaker op de TV. Verschil valt ook nog wel mee. Soundbar gaat de kliko in 😉.

Nogmaals dank voor alle hulp 👍

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 14, 2025

Ik heb een LG televisie en had ook een LG Soundbar.

Afhankelijk van het type televisie en soundbar, zorgen de televisie en soundbar samen voor de geluidsweergave. LG noemt dat Wow Orchestra.

Bij onder andere CineMember en muziekvideo’s via YouTube (via de apps op de TV)  ervoer ik ook een dubbel geluid, een vreemde echo. Uitschakelen van de Wow Orchestra optie verhielp dit verschijnsel, ​@George-1 . TV kijken deed ik overigens ook met een Arris Vip5202 en dat gaf geen problemen. Als ik me niet vergis is Wow Orchestra uit te schakelen op de TV, ergens in de geluid instellingen. Ik kan het niet nakijken omdat ik geen LG Soundbar meer heb.

Alvorens je soundbar bestemming kliko te geven, is het uitzetten van de Wow Orchestra wellicht dé optie om de hinderlijke echo uit te schakelen en je soundbar te blijven gebruiken en genieten van goed geluid.

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Hallo, bedankt voor je tip…

Waar ik al bang voor was - ik ben al vaak bij de geluidsinstllingen geweest - geen ‘Wow-orchestra’ te bekennen.

Op mijn Aris5202 werkte ook alles prima.

Maar wat ik al eerder aangaf, ik heb al zoveel geprobeerd, ik vind het wel best zo…

Nogmaals allen dank 👍

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • July 15, 2025

Graag gedaan. Het is inderdaad zo, dat niet alle LG televisies en soundbars Wow Orchestra ondersteunen maar het was natuurlijk het proberen waard. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 15, 2025

Zeker. Dank voor je reactie...

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • Antwoord
  • July 15, 2025

Werkt het ook niet (synchroon) als je het geluid van de DIW7022 'gewoon’ op STEREO (pcm) zet? Onder instellingen - geluid - audio kwaliteit

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@George-1, zo'n echo is niet fijn kijken inderdaad! Ik had dat ook toen ik net een soundbar had toevallig, voor mij was toen de oplossing om het in de audio instellingen van de tv ‘alleen op de optische uitgang’ te zetten. Op het screenshot in je eerste bericht staan zowel optisch als de tv-speakers geselecteerd. Heb je die instelling ook al aangepast om te kijken of dat een verbetering geeft?

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Hoi ​@George-1, zo'n echo is niet fijn kijken inderdaad! Ik had dat ook toen ik net een soundbar had toevallig, voor mij was toen de oplossing om het in de audio instellingen van de tv ‘alleen op de optische uitgang’ te zetten. Op het screenshot in je eerste bericht staan zowel optisch als de tv-speakers geselecteerd. Heb je die instelling ook al aangepast om te kijken of dat een verbetering geeft?

Dag Jasper,

Bedankt voor je tip..

Echter, bij een van mijn vele pogingen heb ik dit al een keer gedaan, maar helaas...

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Beste peter,

Eerst even een algemeen vraagje: hoe kan ik het beste reageren op een eerdere vraag. Ik doe het met ‘quoten’. Is dat de juiste manier?

Maar… nu je tip. Ik ben nog een beetje voorzichtig, maar het lijkt er toch echt op dat dit de oplossing is.
Ik had de andere 3 mogelijkheden bij geluid al een keer geselecteerd, maar deze ‘gewoon op STEREO’ selecteren nog niet. 

Ik koppel nog wel even terug als het echt goed blijft gaan

En natuurlijk heel erg bedankt voor je (zo lijkt het) geweldige tip 👍😊

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 16, 2025

Eerst even een algemeen vraagje: hoe kan ik het beste reageren op een eerdere vraag. Ik doe het met ‘quoten’. Is dat de juiste manier?

Onderaan de pagina staat gewoon het reactie veld. Dat kun je zonder quoten gebruiken. 

Reageer je echter op een vraag enkele reacties eerder dan is quoten soms handiger. Mits het niet een lange quote wordt. De quote editen zodat je alleen de vraag over houdt is ook handig.

Voor de reactie dan eerst onder de quote tikken of klikken, anders komt je tekst in de quote. 

Oh. En jezelf liken is ook niet helemaal...

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Bedankt voor je tips.

Bij de laatste (deze bijvoorbeeld) vul ik inderdaad ‘gewoon’ het reactieveld in.

Maar het gaat is over een bericht  (3 berichten terug bijvoorbeeld), hoe dan te reageren?
Kort quoten is dus prima.

En mijzef liken was gewoon een misverstandje, doe je inderdaad normaal niet.

• July 16, 2025

Ik heb een LG OLED en een LG soundbar. Ik heb de ontvanger aangesloten op een HDMI aansluiting van de tv én optisch op de soundbar (S/PDIF). Verder heb ik de HDMI-ARC uitgang van de tv aangesloten op de HDMI-ingang van de soundbar. Op de tv heb ik de geluidsuitgang ingesteld op HDMI-ARC. De soundbar staat standaard ingesteld op "optisch/HDMI ARC". 

Mijn soundbar heeft een display. Als alleen de soundbar aan staat, vermeldt het display "optical" en kan ik radio luisteren. Zodra de tv aangaat verschijnt op het display "ARC" en kan ik tv kijken; het geluid van de tv is dan uitgeschakeld.

De ontvanger (HDMI CEC) heb ik zó ingesteld dat die niet automatisch de tv inschakelt om te voorkomen dat die aangaat als alleen radio wil luisteren. Als ik de tv uitschakel gaat de rest ook uit. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Dag Henk,

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Voordat ik weer met allerlei kabels ga experimenteren houd ik het voorlopig op de oplossing (zo lijkt het) van PeterG. Bovendien heb ik geen hdmi-poort vrij en hecht ik ook niet zoveel waarde aan perfect geluid. 

Maar ik heb je verhaal inmiddesl bewaard, je weet maar nooit.

• July 16, 2025

Graag gedaan. Gebruik je LG apps al (op je telefoon): LG Thin Q voor de tv en LG Soundbar voor de soundbar (!)? 

Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Slimmerik
  • July 16, 2025

Ik kan op mijn Anroid geen LG Thin Q app vinden, maar ik denk dat ik er ook niet zo’n belangstelling voor heb. Ik heb wel de LG Soundbar app, maar daar doe ik ook niks mee.

Wij zijn eigenlijk simpele gebruikers, maar ik wil wel alles van de DIW7022 weten. Maar dat is ik ook wel gebleken 😉