Skip to main content
Beantwoord

Duitse zender ARD wordt in unicast doorgegeven

• October 3, 2025
  • 9 reacties
  • 175 keer bekeken

Tarzey
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Goedemorgen,

Ik heb een vraag, de Duitse zender ARD/ Das eerste word in unicast door gegeven, de overige zenders zijn allemaal in multicast, waarom is dit zo??alles is bekabeld aan gesloten.

met vriendelijke groet

Tarzey

Beste antwoord door Maja van KPN

Hi allen, ik kan jullie nu vertellen hoe het zit: we hebben de keuze moeten maken om deze zender sinds kort en ook in de nabije toekomst, via unicast uit te zenden. Dit omdat we wat problemen zien met uitzenden via multicast en we die tot nu toe nog niet op hebben weten te lossen. Het klopt dus dat de zender nu in unicast is en dat zal op korte termijn ook niet veranderen. Als ik er weer wat nieuws over te melden heb, horen jullie het hier van me!

9 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

@Tarzey Idd, ARD alleen in unicast, men merkt het meteen aan beeld kwaliteit.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 6, 2025

Dank voor het doorgeven ​@Tarzey en voor het controleren ​@TDN, ik geef het door aan de juiste partij! 

Tarzey
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 22, 2025

Hallo inmiddels 2 wkn. verder en nog steeds het zelfde probleem!!

Forum|alt.badge.img

Niet alleen bij de ARD, (45) ook bij de bij AD kanalen bv NDR (120 ) LIVE en bij NDR AD (185) Live.

ZDF  (46) is wel LIVE (multicast 7.2 Mb/s).

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Eigenlijk best jammer dat KPN nog steeds niet alle zenders in de beste stream van 14,2 Mb/s uitzend.

En in H265 codec kan het zelfs met minder bandbreedte.😉

Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • October 22, 2025

Uit een reactie in Sommige zenders zijn in unicast in plaats van multicast van maart 2024:

De minder bekeken zenders worden in unicast uitgezonden.

Misschien horen de genoemde Duitse zenders in die lijst?

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • October 22, 2025

Hallo inmiddels 2 wkn. verder en nog steeds het zelfde probleem!!

Hmm, jammer dat het nog niet opgelost is ​@Tarzey, ik vraag even na of er al wat over te melden valt!

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • October 28, 2025

Hi allen, ik kan jullie nu vertellen hoe het zit: we hebben de keuze moeten maken om deze zender sinds kort en ook in de nabije toekomst, via unicast uit te zenden. Dit omdat we wat problemen zien met uitzenden via multicast en we die tot nu toe nog niet op hebben weten te lossen. Het klopt dus dat de zender nu in unicast is en dat zal op korte termijn ook niet veranderen. Als ik er weer wat nieuws over te melden heb, horen jullie het hier van me!

Tarzey
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • October 28, 2025

Thx Maja

bedankt voor de uitleg