Skip to main content
Beantwoord

Een van de 5202 ontvangers heeft lagere snelheid

• November 11, 2025
  • 33 reacties
  • 294 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb thuis 3 werkende UHD TV ontvangers VIP 5202, 2 van deze ontvangers hebben elk 1 GBPS snelheid en de andere heeft 1 MBPS snelheid. Wel vreemd wat als ik de ontvangers verwisselt blijft de uitkomst hetzelfde.

Kan het zijn dat die niet meer naar behoren werkt?

Ik heb een 4K TV  aansluiting met een 200 Mbit/s Abonnement/aansluiting.

Beste antwoord door Koos R

Ik heb 3 TV's nu over de Switch laten lopen, probleem is nu opgelost. 

Case Closed..

Dank voor jullie adviezen.😀

33 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 11, 2025

Met 1 Mb/s geeft ie geen bewegend beeld. Klopt dat?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 11, 2025

Inderdaad geen bewegend beeld.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 11, 2025

Wat zit er precies allemaal tussen de KPN tv ontvanger (Arris VIP 5202) en de KPN router (Experiabox of Box12)? 

Zijjn ze alle 3 via KPN? 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Hieronder vindt u een beschrijving van de netwerkinstallatie. Het is een stervormig (ster) netwerk, wat betekent dat alle apparaten centraal zijn aangesloten op de KPN Box 12. 

Schematische weergave van het netwerk

Kerncomponenten:

• Internetbron: Glasvezelverbinding (KPN Netwerk)
  • Modem/Router: KPN Box 12
  • Bekabeling: Volledig Cat 6.0 UTP (of STP)
  • Aansluitpunten: Cat 6.0 wandcontactdozen
  • Eindapparatuur: 3x KPN UHD TV-ontvangers
  • Televisie: 3x TV toestellen

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Het zijn er inmiddels 2 die afwijken en dat zijn precies de 2 oudste modems die ik gebruikte toen ik nog 2 TV aansluiting had. Nadat ik o.a de Glasvezel FTTH 200/200 en de 4K aansluiting besteld heb ik ik ook een 3e TV aansluiting genomen en hiervoor heb ik toen een nieuwer model UHD ontvanger gekregen. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

100 Mbps zou op zich snel genoeg moeten zijn voor de tv ontvangers.

Als ik het goed begrijp verhuist het probleem (geen bewegend beeld) mee met de ene tv ontvanger als je die verhuist in je netwerk (of zijn het er inmiddels 2?), en verder blijft alles hetzelfde, de kabels blijven liggen en verhuizen niet mee?

En de andere ontvangers blijven het doen ook na verhuizing?

Kun je proberen die ene problematische ontvanger terug te zetten naar fabrieksinstellingen?

• November 12, 2025

Het is een stervormig (ster) netwerk, wat betekent dat alle apparaten centraal zijn aangesloten op de KPN Box 12. 

Maar misschien gebruik je wel een switch in je netwerk. De KPN Box heeft maar 4 lan poorten. Als je echt niet meer dan alleen 3 tv ontvangers hebt, dan is dat geen probleem. Maar wellicht heb je meer bekabeld aangesloten apparaten en heb je daarvoor een switch nodig. Klopt dat? Is die switch er?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ja op de nog vrije ethernetpoort heb ik een Netgear Switch GS105E v2 met laatste bekende firmware versie aangesloten t.b.v. o.a. WiFi netwerk met 1x SW1 en 2x SW2, Weerstation, Evo Home systeem en printer.

Factory reset gedaan op tv ontvanger, geen verbetering zichtbaar.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

... 🤔 herstart de switch eens. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Geen verandering na herstart switch.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

Zitten ze alleen drie op de switch?

Is het mogelijk een van de 'defecte' eens rechtstreeks op het modem aan te sluiten. Zonder iets ertussen. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Alle 3x KPN UHD ontvangers zitten separaat rechtstreeks (geen switch) aangesloten op het modem. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

Dit zijn de apparaten die aangesloten zijn. Modem geeft niet aan hoe.

Nemen de 3 ontvangers drie fysieke poorten in op de Box12???

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ja ethernetpoorten 1, 2 en 4

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

Kun je nog in het menu van de niet werkende ontvangers. Probeer eens een frisse start.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ja dat heb vanmorgen gedaan na de fabriek start.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Heb jij contacten bij KPN om dat probleem voor te leggen, via de telefoon kom je met niemand in contact, ja een robot maar dat werkt niet.

• November 12, 2025

Alle 3x KPN UHD ontvangers zitten separaat rechtstreeks (geen switch) aangesloten op het modem. 

Ik zie 1 ontvanger die op 1 Gbps werkt. Dat kan niet eens. Want alle tv ontvangers van KPN werken op 100 mbit. 

Tenzij deze stiekem toch via een switch is aangesloten. Dan komt de verbinding van deze ontvanger via de switch wel op 1 Gbps binnen.

Welke van deze 3 ontvangers is de probleem ontvanger?

In vind het ook vreemd dat de ene ontvanger ip adres 192.168.2.165 heeft. Waarom? Heb je voor deze ontvanger een vast ip ingesteld ofzo? Normaal gesproken word zo'n hoog nummer niet uitgedeeld. Tenzij je daadwerkelijk 165 apparaten in je netwerk hebt.

En "modem" achter Netgear Switch is niet correct. Het is geen modem. Het heeft niets met een modem te maken. 

• November 12, 2025

Ja ethernetpoorten 1, 2 en 4

Wel vreemd wat als ik de ontvangers verwisselt blijft de uitkomst hetzelfde.

.

Met dat wisselen zie je lagere snelheid dus bij dezelfde ontvanger ongeacht de poort?

Die 1Mb uit het start bericht is natuur niet goed toch geeft de modem 100 Mb aan hoe heb je achterhaald dat het maar 1 Mb is?

Zoals Marlon aangeeft weet ik ook niet beter dan dat er een  100 Mbps netwerk adapter in de tv ontvangers zit. Eigenlijk geeft dan poort2 het verkeerde getal weer. Momenteel is die hele topologie en de weergegeven cijfers zo onbetrouwbaar als maar kan met de KPN software. Maar dat is een ander verhaal.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

. ​@Marlon92 

Hij heeft 3 × VIP5202. Of die begrensd zijn op 100 Mbps weet ik niet.

Bij de TV+ ontvangers is dit zeker het geval. 

Echter niks bijzonders. Mijn Nokia 8000 is dat ook.

KoosR

Bij bellen zeg "mijn tv ontvanger is stuk". Dan krijg je als het goed is een persoon. 

Anders binnen 15 minuten nogmaals bellen. 

• November 12, 2025

Hij heeft 3 × VIP5202. Of die begrensd zijn op 100 Mbps weet ik niet.

Als da niet zo zou zijn, dan hadden de andere ontvangers ook op 1 Gbps moeten werken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ik kan ze ook 3 de tv ontvangers op de switch zetten om uit te proberen, geeft dat problemen?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Ik zie 1 ontvanger die op 1 Gbps werkt. Dat kan niet eens. Want alle tv ontvangers van KPN werken op 100 mbit. 

Tenzij deze stiekem toch via een switch is aangesloten. Dan komt de verbinding van deze ontvanger via de switch wel op 1 Gbps binnen.

Welke van deze 3 ontvangers is de probleem ontvanger?

In vind het ook vreemd dat de ene ontvanger ip adres 192.168.2.165 heeft. Waarom? Heb je voor deze ontvanger een vast ip ingesteld ofzo? Normaal gesproken word zo'n hoog nummer niet uitgedeeld. Tenzij je daadwerkelijk 165 apparaten in je netwerk hebt.

En "modem" achter Netgear Switch is niet correct. Het is geen modem. Het heeft niets met een modem te maken. 

Geen vast IP adres aangemaakt door mij. en ik heb nooit geschreven dat ik een modem heb achter mijn switch! Het is juist andersom.

• November 12, 2025

Ik kan ze ook 3 de tv ontvangers op de switch zetten om uit te proberen, geeft dat problemen?

Nee, mijn diw7022 en daarvoor de vip 5202 werkt naar behoren op dezelfde Netgear die jij hebt.

Ik ben nog wel benieuwd naar die 1 Mb uit je start bericht hoe heb je dat vastgesteld?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • November 12, 2025

Dat geeft de KPN modem software aan onder aangesloten apparaten bij snelheid down/up.

die 1 MB moet trouwen 100 zijn zie kopie modem software. Het gaat mij om de verschillen in snelheid