Skip to main content
Beantwoord

Een van de 5202 ontvangers heeft lagere snelheid

• November 11, 2025
  • 33 reacties
  • 294 keer bekeken

Toon eerste bericht

33 reacties

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Om echt alles uit te sluiten, kun je die switch als test tijdelijk fysiek afkoppelen van het modem en kijken of je nog steeds het probleem met die ene tv ontvanger? Zo ja, dan is die ontvanger vrijwel zeker defect, en kun je contact opnemen met klantenservice zoals ​@PeterG aangeeft om ‘m te vervangen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • November 12, 2025

Ik ben blij dat ik van de bekabeling af ben sinds de DIW7022. Die heb ik via wifi. De app IN de Samsung gebruik ik niet. 

Evenzo de 2 anderen tv's zonder kpn ontvanger. Maar met Nokia 8000 en Chromecast Google-TV 4k. 

De VIP5202 kan helaas niet draadloos, dus moeten we verder zoeken. 

• November 12, 2025

Waarschijnlijk zit die ene 5202 op een 1Gbps switch. Die andere 2 waarschijnlijk op het modem. De topologie laat de snelheden zien van het netwerkapparaat (switch/accesspoint) dat aan het modem zit. Als dat een 1Gbps netwerk apparaat is worden alle daaraan gekoppelde apparaten ook getoond met 1Gpbs zo is mijn ervaring met de topologie. Zo heeft mijn 5202 die aan een 1Gbps switch hangt dus ook die 1Gpbs snelheid. En een mobiele telefoon die op de WiFi van het accesspoint zit toont ook die 1Gpbs. Als de mobiele telefoon echter de WiFi van het modem pakt zie je de lagere “echte” snelheid.

Overigens, de maximale snelheid van de 5202 is 100Mbps.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • November 12, 2025

Ik heb 3 TV's nu over de Switch laten lopen, probleem is nu opgelost. 

Case Closed..

Dank voor jullie adviezen.😀

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Zoals al een paar keer vermeld, zo te lezen, is 100 Mb/s ruim voldoende.

De 4K KPN tv ontvanger (Arris VIP 5202) en ook de nieuwere modellen werken bij 100 Mb/s perfect.

4K HDR tv signaal is maximaal 25 Mb/s  (HD is veel lager en dat zijn 99% van de zenders)

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • November 12, 2025

Kleine informatie (algemeen):

De HD+ (kanalen in de beste beeldkwaliteit) zitten op de Arris VIP 5202 op kanaal 661-670

Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) en de KPN tv+ Soundbox zitten ze (zoals het hoort) op kanaal 1 -10 en nog enkele kanalen.

De stream van deze kanalen is 14,2 Mb/s

Overige HD streams zijn gecomprimeerd naar 7,5 Mb/s

En op de tv app 5,5 Mb/s

• November 12, 2025

Dat geeft de KPN modem software aan onder aangesloten apparaten bij snelheid down/up.

die 1 MB moet trouwen 100 zijn zie kopie modem software. Het gaat mij om de verschillen in snelheid

Helder. Met die 100 Mb mag je nooit jouw beschreven probleem van het stilstaande beeld ondervinden. Verder zegt dat getal meer over de kabel of netwerk aansluiting van een apparaat. Zie ook wat Edu2020 schrijft. Ik heb hier op 1 poort een cat5e kabel met een slechte connector dus zie ik ook 100 Mb bij die poort waar de andere netjes 1GB laten zien.

Ik heb 3 TV's nu over de Switch laten lopen, probleem is nu opgelost. 

Case Closed..

Dank voor jullie adviezen.😀

Mooi dat dit voor jouw op dit moment de oplossing is. 

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Koos R, je had een behoorlijke zoektocht zo te zien naar de oplossing! De 100 Mbps is voldoende op tv te kunnen kijken, het tv signaal vraagt minder dan een kwart daarvan dus zal geen storing geven. 

Als 1 ontvanger het niet goed doet, en na ruilen een andere ontvanger op dezelfde plek hetzelfde vertoond, kan je er bijna vanuit gaan dat het iets is in de bekabeling. Als het probleem in de ontvanger zou zitten, zou het mee gaan met de ontvanger naar een andere plek.

Door alle ontvangers op dezelfde switch aan te sluiten is het nu opgelost dus, dat is fijn. Kan je weer zonder problemen kijken naar tv in alle kamers 🙂 Veel kijkplezier weer!