Skip to main content
Beantwoord

Een van twee TV+ Boxen geeft na bijna 2 jaar een ratelend geluid op de S/PDIF uitgang

• February 9, 2026
  • 8 reacties
  • 41 keer bekeken

2 maal  DIW7022. Eén ervan geeft na bijna 2 jaar een ratelend geluid op de S/PDIF uitgang.
De DIW 7022 gewisseld met de andere, normaal geluid.

Hoe kan deze vervangen worden?

Beste antwoord door Thomas van KPN

Hoi ​@Landrot, welkom op onze community! Staan de instellingen op beide ontvangers ook hetzelfde?

Als het daarmee niet op te lossen is heb je t volgens mij al vrij aardig uitgesloten. Om een ontvanger te vervangen zul je bij mijn telefonische collega's terecht moeten. Je kunt daar online een belafspraak mee maken.

8 reacties

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Hoi ​@Landrot, welkom op onze community! Staan de instellingen op beide ontvangers ook hetzelfde?

Als het daarmee niet op te lossen is heb je t volgens mij al vrij aardig uitgesloten. Om een ontvanger te vervangen zul je bij mijn telefonische collega's terecht moeten. Je kunt daar online een belafspraak mee maken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Defecte TV+ box omgeruild, resultaat hetzelfde ratelend geluid op de S/PDIF uitgang. Wanneer de andere TV+ box gebruikt wordt is alles normaal. Je mag dan aannemen dat de S/PDIF kabel en de versterker in orde zijn. 
De vervangende TV+ box vroeg meteen om een firmware update en gaf daarna het ratelende geluid met de standaard fabrieksinstellingen. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Hoor je dit nog steeds als je de geluidsinstellingen verandert, bijv van (standaard) Stereo naar Dolby Digital of Passthrough?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Klopt, en bij ‘Automatisch’ en ‘Dolby Digital Plus’ zegt mijn Denon “Unsupported” en bij Stereo en Passthrough, dan geeft deze “PCM 48kHz” aan.

Meestal geratel bij alle vier de geluidsinstellingen maar soms ook helemaal geen geluid. 
De andere TV+ box staat gewoon op ‘Stereo’ en werkt wel goed!

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

Is die tweede op dezelfde manier, via toslink optische kabel, aangesloten op een tweede extern geluidssysteem?

Zo ja, als je ze omwisselt, ratelt die nieuwe dan nog steeds op het tweede geluidssysteem?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 11, 2026

Nee, de tweede TV+ is in principe alleen op de TV aangesloten. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 18, 2026

TV+ box voor tweede maal vervangen.

Alles werkt weer normaal. 😅

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Ah top! Bedankt voor je terugkoppeling ​@Landrot!
Fijn dat het nu weer goed werkt!