Skip to main content

Beste KPN, beste forumleden…

 

Al vaak gelezen in verschillende Posts hier… de vraag om de HDMI-CEC functie. 
Of in gewone taal de mogelijkheid om je tv aan te laten gaan als je je set top box aanzet. Net als je vroeger je videorecorder of dvd speler aanzette dat je tv op de juiste ingang springt.…

 

Hoe vaak word ik nu nog geroepen door mijn vrouw of door mijn moeder gebeld  dat ze geen beeld hebben en niet begrijpen hoe ze de source ingang moeten bedienen?

Ik zie deze vraag van veel gebruikers vaak voorbijkomen maar het word nooit serieus door KPN beantwoord of opgepikt terwijl deze functie toch zoveel voordelen kan bieden aan gebruikers dat ik er nog eenmaal een nieuw topic voor aanmaak in de hoop meer bijval en reacties van andere gebruikers te krijgen. Dus graag jullie reacties. 
 

ik heb begrepen dat de box nooit helemaal in stand-by gaat omdat altijd de tekst in beeld blijft “Druk op * Om de tv ontvanger aan te zetten”

hierdoor geeft de ontvanger geen “puls” waardoor de tv weet dat hij aan of uit moet. 
maar recentelijk is er wel de mogelijkheid in het menu gekomen om HDR in of uit te schakelen. Dit is toch prima?
Waarom dan niet de optie om de screensaver, die standaard aan staat uit te kunnen zetten zodat het hdmi-cec protocol kan werken?

laat alles standaard staan hoe het nu is maar geef de gevorderde gebruiker de gelegenheid gebruik te maken van deze technologie  

het zou gewoon heerlijk zijn als de tv aan gaat samen met de ontvanger of op zijn minst naar de juiste source ingang springt. Dat is eigenlijk het belangrijkste voor mij, set top box aan, tv naar juiste source… wow!

Net de hdmi functie aangezet. Met de onkyo werkt dit zoals het hoort. Wel enorme vertraging totdat hij aut. Omschakeld naar juiste kanaal. Nu kan eindelijk de receiver in standby en dan gebruikt worden als hdmi switch. Ideaal. Heel fijn dat kpn meedenk en dese functie toepast. Ik hoop dat dit ook op de andere kastjes kan.


Rasta87 schrijft: Als je het KPN kastje aandoet wil je altijd tv kijken

Nou, nee. Als 's morgens de ontvanger aan gaat wil ik juist radio. En doe ik er m'n versterker bij aan. Lastig als dan óók de tv '’vanzelf'’ aan gaat. Dat vind ik überhaupt bezwaarlijk van HDMI CEC. Heb dat dus vrijwel uit, op ondersteuning volume bediening versterker als de tv aan staat na.


Rasta87 schrijft: Als je het KPN kastje aandoet wil je altijd tv kijken

Nou, nee. Als 's morgens de ontvanger aan gaat wil ik juist radio. En doe ik er m'n versterker bij aan. Lastig als dan óók de tv '’vanzelf'’ aan gaat. Dat vind ik überhaupt bezwaarlijk van HDMI CEC. Heb dat dus vrijwel uit, op ondersteuning volume bediening versterker als de tv aan staat na.

 wie gaat nou radio luisteren via dat kpn kastje ik niet

Maar ieder zijn voorkeur

Zo heb ik DAB+ en nog fm via buitenantenne

HDMI CEC is ook meer bedoeld voor de tv kijkers

niet voor de radio luisteraar

Mits je geluid via de tv wil dan 😜 


@peter-keetfm  

fm via buitenantenne

Wie gebruikt DAT nou nog? :grin::stuck_out_tongue: . Ruis, slecht stereo, beperkt zenderaanbod.

Zo heb ik DAB+

Ook niet zo denderend qua bitrate voor een huisinstallatie. Alleen NPO radio 4 haalt het wat dat betreft.

Gebruik je FM en DAB+ uit “historische” overweging radio via de ether te luisteren? (het is geen 1980 meer).

 

wie gaat nou radio luisteren via dat kpn kastje ik niet

Ik dus! En @wjb . En @Henk2304 . En….

wat is jouw reden dat niet te doen, dat vermeld je ff niet, Peter-keetfm? (ik zal je argumentatie accepteren, alleen niet toepassen :kissing_closed_eyes: .)


@PeterG

Kijk ff naar mijn forum naam

Dan weet je genoeg dat ik nog fm gebruik met buitenantenne 


Maar goed ik denk dat uit mijn oude fm bak

Sony TS-SB920 met een Denon versterker beter geluid komt als zo, n stb

 


Kijk ff naar mijn forum naam

Dan weet je genoeg dat ik nog fm gebruik met buitenantenne 

Ik dacht dat jij die etherpiraat uit Ruinerwold was die in november 2009 uit de lucht gehaald is. :sunglasses:


Kijk ff naar mijn forum naam

Dan weet je genoeg dat ik nog fm gebruik met buitenantenne 

Oh, ik dacht dat jij die etherpiraat uit Ruinerwold was. :sunglasses:

Dat had je al een keer gevraagd op het kpn forum 

Nee Markelo 


FM ontvanger met een Denon versterker beter geluid komt als zo, n stb

Quote iets aangepast. Iedere FM tuner in een receiver is prima tot uitstekend. Een losse FM tuner is écht niet beter (maar de fabrikanten verdienen er meer aan).

FM via de ether kan uitmuntend zijn. Heb járen, tot het uit de lucht ging, onze lokale via FM ether beluisterd. We hadden een puritein als hoofdtechniek. Klonk fantastisch mooi! Maar nooit helemaal ruisvrij.

Veel zenders verkloten die FM echter ook en regelen het zeer slecht in. 538 via de FM ether is niet om aan te horen zo slecht. Via de stb klinkt ie een stuk beter. 

NPO jazz & Soul en NPO radio 5, de zenders die ik veel aan heb, zitten niet eens op de FM.

Ik ben helemaal fan van digitale radio. Luisterde dus alleen onze lokale tot april 2013 via FM (via de ether) en de rest digitaal. Al sinds 2006! (eerst via digitale ontvanger Ziggo-kabel)


FM ontvanger met een Denon versterker beter geluid komt als zo, n stb

Quote iets aangepast. Iedere FM tuner in een receiver is prima tot uitstekend. Een losse FM tuner is écht niet beter (maar de fabrikanten verdienen er meer aan).

 

Geloof me maar dat losse top tuners beter werken dan zo, n alles in een apparaat 

Veel instelmogelijkheden small bandig

Het ging mij toen om nauwkeurig aflezen van db meting

En de 2 antenne ingangen schakelbaar

Voor de rest wil ik er geen discussie over hebben dit is off topic 


Maar goed ik denk dat uit mijn oude fm bak

Sony TS-SB920 met een Denon versterker beter geluid komt als zo, n stb

En wat als je zo'n STB op jouw Denon versterker zou aansluiten, denk je niet dat daar ook een heel goed geluid uit zou komen?


@wjb

Misschien wel ik heb het niet zo met stb en wat kwa aanbod radio

heb ik geen interesse

 


ik heb het niet zo met stb

Hmm, feitelijk is een losse FM tuner ook een settopbox…. Settopbox is niks anders dan een losse extra ontvanger om aan een apparaat te koppelen die de functie niet heeft. Uitbreiding dus.

Maar goed, ik ga geen FM tuner via ether aan mijn prijzige ontvanger hangen. Om het dan met FM ruisje en geflutter te verpesten.

Gebruikte FM wel via de kabel. Tot de introductie van de digitale ontvanger medio 2006. Maar Ziggo heb ik sinds mei 2009 niet meer.

Even recap. Tot 2006 luisterde in alle FM zenders, behalve onze lokale via FM Ziggo. Onze lokale via FM ether tot 2013.


ik heb het niet zo met stb

Hmm, feitelijk is een losse FM tuner ook een settopbox…. Settopbox is niks anders dan een losse extra ontvanger.

Maar goed, ik ga geen FM tuner via ether aan mijn prijzige ontvanger hangen. Om het dan met FM ruisje en geflutter te verpesten.

Je snapt het nog niet he 

Ik heb een buiten ross 15 meter hoog

Met een degelijke coax "ook voor zenden"  naar een Sony TS-SB920 tuner lopen

Wat ruis nooit ruis op de fm band 


Ik heb een buiten ross 15 meter hoog

Wat onhandig. En lelijk vast ook. Maar ja, veel plezier met en van die ouderwetse FM. Via de ether gelukkig voor jouw nog zeker t/m 2030:slight_smile: . Dan kan je al dat dure FM-spul wegmieteren.


Ik heb een buiten ross 15 meter hoog

Wat onhandig. En lelijk vast ook. Maar ja, veel plezier met en van die ouderwetse FM. 

Is helemaal niet lelijk 

Ik heb deze met een buis aan de paardenstal hangen niemand last van

En buitenaf

Waarom onhandig bij de nieuwbouw woning en stal zo ingepland

Werkt mooi hoor

Een ross wat 1000watt kan hebben met degelijke N connector en degelijke coax

 


Wel indrukwekkend. Maar als je zo woont met paardenstal, dan kan het inderdaad best. Wel flinke investering voor die paar FM zenders, maar is jouw keuze.

In mijn woonsituatie zou alleen een antenne binnenshuis kunnen. De woningbouw heeft met de komst van de kabel in de jaren ‘70/80 het antennesysteem gesloopt in de flat. En ik woon laag; 1ste etage.


Ik heb een buiten ross 15 meter hoog

Wat onhandig. En lelijk vast ook. Maar ja, veel plezier met en van die ouderwetse FM. Via de ether gelukkig voor jouw nog zeker t/m 2030:slight_smile: . Dan kan je al dat dure FM-spul wegmieteren.

Toch wel leuk en positief 

Maar mijn oude pruttel werkt goed

Dank je wel voor je beoordeling @PeterG

Ik denk als je hier eens komt kijken dat je er dan misschien anders over kan denken 😁


Wel indrukwekkend. Maar als je zo woont met paardenstal, dan kan het inderdaad best. Wel flinke investering voor die paar FM zenders, maar is jouw keuze.

In mijn woonsituatie zou alleen een antenne binnenshuis kunnen. De woningbouw heeft met de komst van de kabel in de jaren ‘70/80 het antennesysteem gesloopt in de flat. En ik woon laag; 1ste etage.

Dat was het niet radiomarkten daar haal ik de coax weg kwa mast was over van de bouw 

De 1kw ros met N connector had ik al

Uiteindelijk heeft me het niet veel gekost

En zenden wou ook goed 15watt

De echte zender hadden we in het bos 38 meter 4 antennes 300 watt 

@PeterG ik bouwde die zenders toen zelf

 


Om cec duidelijk te maken:

Elk aparaat met cec kan div instellingen hebben.

Kpn geeft alleen een aan uit functie en dit geeft de mogelijkheid het hdmi kanaal naar de juiste te zetten ipv handmatig. 

In alle tv,s kan je instellen automatisch aan gaan of cec uit enz. 

Bij mij gaat het erom dat de hdmi automatisch wordt geselecteerd. Niet dat iets aan gaat. Dat kan ik nu gelukkig instellen. Wel is het een beetje stoeien.

Onkyo samsung en stb kpn hebben net verschillende instellingen. Het is net hoe het is geprogrameerd. Ik heb een mitv stick. Daarin is alles afzonderlijk in te stellen. Dat is perfect. Die heeft ook 24bit kwaliteitsaudio. Daarvoor gekozen en niet voor een chromecast. 

Het gaat erom dat vrouw en kinderen niet handmatig alles aan hoeven te zetten. Met bekende gevolgen:-)

Ps een dual platenspeler met een goede analoge versterker en goede luidsperekers heb ik op een aparte kamer. :-)

 


Gelukkig kan ik die hdmi-CEC functie gewoon uit laten staan zodat ik tenminste radio kan blijven luisteren via mijn home cinema set van Sony zonder dat daarbij mijn Sony televisie aan gezet wordt.

 

Kpn geeft alleen een aan uit functie en dit geeft de mogelijkheid het hdmi kanaal naar de juiste te zetten ipv handmatig. 

De TV ontvanger van KPN geeft alleen door dat de televisie aan gezet moet worden (aan functie). Bij het uit zetten van de TV ontvanger wordt niet doorgegeven dat de televisie ook weer uit gezet kan worden. Dat zal je dus alsnog handmatig met de afstandsbediening moeten doen.


Toch ben ik er nog niet uit. Omdat ik een muur ga schilderen, hangt alles los. Maar wat ik wil proberen is: KPN-ontvanger inschakelen » Onkyo receiver aan (CEC?). Dan apart op KPN-remote TV aanzetten.  Als ik radio wil luisteren, dan kan ik op de TV een radiozender selecteren. Vervolgens druk ik met de KPN-AB de TV uit. Of en hoe dit kan, weet ik nog niet. Mijn receiver heeft een aantal HDMI-ingangen, en dat heeft mijn TV ook. Iemand een idee? Kan ik de KPN-ontvanger op mijn receiver aansluiten, laten volgen met CEC en op mijn TV CEC uitzetten en vervolgens met KPN-AB bedienen? Nog een paar weken en dan kan ik gaan vogelen...


Ik heb een 5202 en die is met een hdmi kabel aangesloten op mijn Sony televisie.

Mijn Sony home cinema set is aangesloten op de hdmi-ARC poort zodat geluid doorgezet wordt van de televisie naar de home cinema set. Tevens is hdmi-CEC actief op deze verbinding waardoor de home cinema set mee aan en uit gezet wordt als de televisie aan en uit gezet wordt.

De TV ontvanger is ook met een Toslink kabel direct op de home cinema set aangesloten.

 

Bij televisie kijken zet ik de TV ontvanger en de televisie aan waarbij de home cinema set ook automatisch aan gaat en het geluid via de hdmi-ARC aansluiting loopt.

Bij radio luisteren zet ik de TV ontvanger en home cinema set aan waarbij het geluid via de Toslink loopt. De bediening doen we hierbij met onze Android telefoons via een Harmony Hub. Hierdoor hoeven dus niet naar het zitgedeelte in onze woonkamer te lopen om daar de afstandsbediening te pakken.


Dat kan ook.. Maar ik zou genoeg hebben aan de KPN-remote als het werkt zoals ik hoop….


Dat kan ook.. Maar ik zou genoeg hebben aan de KPN-remote als het werkt zoals ik hoop….

Als jouw TV ontvanger via hdmi op de Onkyo is aangesloten dan zou het theoretisch moeten werken.