Skip to main content

Ook ik kreeg de vraag of ik het EK in 4k wilde kijken met ‘verbeterde’ kwaliteit. 

Inmiddels weet ik dat ik niet de enige ben die ervaart dat het contrast en de helderheid van het beeld bij mij na deze fantastische ‘UHD EK’  update belabberd slecht wordt.  Ik heb 2 TV's van Samsung waarvan er een gloednieuw is dus daar mag het eigenlijk niet aan liggen.

Zodra ik bij NPO1 terugschakel onderin naar de oude normale stand wordt het beeld weer helder en iets minder scherp uiteraard. Maar als ik moet kiezen tussen 4k en een flets beeld zonder pit en 4k met een beeld alsof je het contrast en de helderheid op de helft zet dan kies ik gewoon weer voor de oude stand. 

Het is ook echt alleen bij die NPO1 UHD zender, want als je in die UHD stand een andere zender kiest dan is het beeld wel goed. 

Inmiddels heb ik vanalles geprobeerd om te zetten in de beeldresolutie settings in de box, bv HDR naar SDR, Dolby vision naar HDR 10, dat verandert allemaal niets. Ook op de TV in het menu gezocht naar iets met HDR settings, daar is nergens iets relevant over te vinden volgens mij…

Het type van mijn nieuwste TV is  75AU7100  gekocht in 2023 

Marcel
 

 

@ThedudeNL als je naar de Instellingen van de televisie gaat dan naar Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra zie je dan twee groen/blauwe bolletjes bij HDMI 1 en 2 en mogelijk meer hdmi poorten?

Zie je zwarte bolletjes zet het dan aan= blauw/groen voor de aansluiting waar je TV box mee is verbonden.

Zet eventueel de televisie een keer uit of zelf stroomloos zodat deze goed opstart met de veranderende instelling.

 

Het valt mij wel op al zou dit niet moeten uitmaken dat je net als Katana een model hebt die niet voor Nederland/ de Benelux is gemaakt.


@ThedudeNL als je naar de Instellingen van de televisie gaat dan naar Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra zie je dan twee groen/blauwe bolletjes bij HDMI 1 en 2 en mogelijk meer hdmi poorten?

Zie je zwarte bolletjes zet het dan aan= blauw/groen voor de aansluiting waar je TV box mee is verbonden.

Zet eventueel de televisie een keer uit of zelf stroomloos zodat deze goed opstart met de veranderende instelling.

 

Het valt mij wel op al zou dit niet moeten uitmaken dat je net als Katana een model hebt die niet voor Nederland/ de Benelux is gemaakt.

 

Bij de ‘Input signal plus’ settings staat bij alle HDMI ingangen een bolletje ja… Ik heb hem gewoon bij de Mediamarkt gekocht hier in Nederland, volgens Tweakers is het gewoon een NL/BE model:

 

https://tweakers.net/pricewatch/1708492/samsung-au7100-75-inch-zwart/specificaties/

 

Kan het misschien nog iets uitmaken dat het signaal noodgedwongen via mijn LG soundbar gaat? De DIW7022 hangt namelijk eerst aan de soundbar en gaat vanuit daar naar de TV.  Als ik dat niet doe dan loopt het beeld VOOR op de het geluid, en is op geen enkele manier te corrigeren met die DIW7022 ontvangers… Je kunt het geluid vertragen maar het beeld dus niet. Ook weer zo’n prachtig ‘feature’ van die dingen, naast constant vasthangen of spontaan resetten als je iets in het menu doet… 

 


Op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) moet je het volgende instellen:

 

Beeld: 

Multicast

Beste Beeldinstellingen aangevinkt.

 

Beeld en geluid (via apparaten kan je die vinden)

HDR automatisch

Prioriteit: HDR10

 

Uiteraard HDMI 1 op de tv gebruiken.

De tv moet wel HDR ondersteunen.

 

Meestal loopt het geluid wel goed (sinds de update van november 2023)

Opnieuw opstarten wil meestal wel helpen.

Als je een soundbar hebt, kan je het bij de meeste ook daarin instellen.

 

Typenummer zegt mij niets, via Google gevonden.

HDR gaat over het algemeen automatisch op de TV.😉

Model is uit 2021, dus dat moet op zich goed werken.

 

Heb je wel een goede 4K of 8K HDMI kabel? 


@ThedudeNL ondersteund de soundbar wel HLG als deze het verkeer de video signaal door stuurd kan dat zeker voor problemen zorgen.


@ThedudeNL ondersteund de soundbar wel HLG als deze het verkeer de video signaal door stuurd kan dat zeker voor problemen zorgen.

 

Dat is een goede.

 

Beste is om de HDMI van de Sagemcom DIW7022 rechtstreeks op HDMI 1 van de tv aan te sluiten.

En de soundbar op HDMI 2 (eARC)


Uiteraard HDMI 1 op de tv gebruiken.

Waarom moet je uiteraard HDMI 1 op de TV gebruiken?


Uiteraard HDMI 1 op de tv gebruiken.

Waarom moet je uiteraard HDMI 1 op de TV gebruiken?

 

Ik bedoelde natuurlijk dat je het beste HDMI 1 voor de KPN tv ontvanger kan gebruiken.

En HDMI 2 ( eARC) voor de soundbar.

 

En hier laat ik het bij.😉


Kan het misschien nog iets uitmaken dat het signaal noodgedwongen via mijn LG soundbar gaat? 

Welk type LG soundbar gebruik je?

Zo zijn er problemen bekend met de HDMI passthrough op bijvoorbeeld de SJ9. Een factory reset van de soundbar kan dan wonderen doen.


@ThedudeNL ondersteund de soundbar wel HLG als deze het verkeer de video signaal door stuurd kan dat zeker voor problemen zorgen.

 

Dat is een goede.

 

Beste is om de HDMI van de Sagemcom DIW7022 rechtstreeks op HDMI 1 van de tv aan te sluiten.

En de soundbar op HDMI 2 (eARC)

Het gekke is dat de TV zelf aangeeft dat ik HDMI3 moet gebruiken, volgens mij gaf hij aan dat die als enige de ARC functionaliteit heeft? Rechtstreeks aansluiten ga ik ook nog proberen later maar ik verwacht er eerlijk gezegd niet veel van. De TV geeft namelijk gewoon netjes aan op het moment dat je de HDMI3 poort kiest in de rechter bovenhoek dat het een UHD signaal is met HDR 10, er is denk ik niks mis met de kabels of verbinding, eerder met de manier waarop de TV dat signaal blijkbaar weergeeft op een manier die teleurstellend is….


Kan het misschien nog iets uitmaken dat het signaal noodgedwongen via mijn LG soundbar gaat? 

Welk type LG soundbar gebruik je?

Zo zijn er problemen bekend met de HDMI passthrough op bijvoorbeeld de SJ9. Een factory reset van de soundbar kan dan wonderen doen.

 Om het meteen uit te sluiten of het daarmee te maken heeft:  kan dat signaal dan op een manier niet goed doorgegeven worden dat er wel de juiste aanduiding staat in beeld (UHD met HDR 10)  maar dat het beeld toch flets wordt? 

Mijn soundbar is een LG DSN9YG


@ThedudeNL 

 

Ik vind op Google voor de Samsung tv 75AU7100 

Deze is gemaakt in 2021

------------------------------  

De Samsung UE75AU7100 geeft je toegang tot apps als Disney+ en Amazon Prime. Met drie HDMI-poorten heb je genoeg mogelijkheden om extra apparaten aan te sluiten. Deze 4K-televisie heeft een simpel maar stijlvol design en past daardoor in elke kamer.

--------------------------  

Waar zit de HDMI ARC aansluiting Samsung tv?

De HDMI-poort heeft een markering ARC op de achterkant van de tv of One Connect Box. De meeste One Connect Boxes hebben een HDMI-ARC-poort (het is meestal de derde HDMI-poort).

---------------------  

75" Crystal UHD 4K 75AU7100 (2021)

-----------------------------  

(LED tv), maar eigenlijk is het een LCD tv met LED achtergrond verlichting. (geld voor alle LED tv's zover ik weet).

---------------------------  

 

Welke poort HDMI eARC is, kan ik niet vinden.

Maar als je achterop de Samsung kijkt, staat dat erbij.

De andere 2 poorten kan je dan gebruiken voor bijvoorbeeld de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Mijn persoonlijke voorkeur is altijd HDMI 1 voor de DIW7022, maar daar denken sommige anders over merkte ik.😉

 

 

--------------------------- 

--------------------------- 

LG DSN9YG

-------------------------- 

Ik zie dat hij HDMI eARC heeft, dus volgens mij kan je hem dan het beste aansluiten op de Samsung tv op de HDMI eARC connector.

----------------------  

 


Mijn persoonlijke voorkeur is altijd HDMI 1 voor de DIW7022, maar daar denken sommige anders over merkte ik.😉

Wie zou daar dan anders over denken?


Mijn persoonlijke voorkeur is altijd HDMI 1 voor de DIW7022, maar daar denken sommige anders over merkte ik.😉

Wie zou daar dan anders over denken?

Wie anders dan onze KPN(V)? 😂

 


TDN schreef:

Wie anders dan onze KPN(V)? 😂

Bij die Philips televisie kan je juist beter HDMI 2 of HDMI 3 gebruiken om de TV+ Box op aan te sluiten zodat de eARC poort beschikbaar blijft voor een soundbar of home cinema set.


@wjb Helemaal eens, ik vind zo raar dat mensen op HDMI1 hamert terwijl het merk en model-afhankelijk is.


Even hele topic niet doorgelezen, dus als het antwoord al gegeven is….

Hier ook een Samsung, uit 2019.

Ook wat donkerder via het UHD kanaal. Ik compenseer het tijdens de wedstrijden door Beeldmodus (instellingen op de Samsung) op dynamisch in te stellen. Dan is 't weer mooi.


Ook ik kreeg de vraag of ik het EK in 4k wilde kijken met ‘verbeterde’ kwaliteit. 

Inmiddels weet ik dat ik niet de enige ben die ervaart dat het contrast en de helderheid van het beeld bij mij na deze fantastische ‘UHD EK’  update belabberd slecht wordt.  Ik heb 2 TV's van Samsung waarvan er een gloednieuw is dus daar mag het eigenlijk niet aan liggen.

Zodra ik bij NPO1 terugschakel onderin naar de oude normale stand wordt het beeld weer helder en iets minder scherp uiteraard. Maar als ik moet kiezen tussen 4k en een flets beeld zonder pit en 4k met een beeld alsof je het contrast en de helderheid op de helft zet dan kies ik gewoon weer voor de oude stand. 

Het is ook echt alleen bij die NPO1 UHD zender, want als je in die UHD stand een andere zender kiest dan is het beeld wel goed. 

Inmiddels heb ik vanalles geprobeerd om te zetten in de beeldresolutie settings in de box, bv HDR naar SDR, Dolby vision naar HDR 10, dat verandert allemaal niets. Ook op de TV in het menu gezocht naar iets met HDR settings, daar is nergens iets relevant over te vinden volgens mij…

Het type van mijn nieuwste TV is  75AU7100  gekocht in 2023 

Marcel
 

 

Ik had hetzelfde probleem, dat was de reden dit ik ben overgestapt naar de KPN ITV app (met weer andere problemen).
Met mijn 4k kpn box (die met blue tooth AB) kreeg ik het beeld goed als ik de HDMI kabel los koppelde en na 10 seconden weer aansloot dan de TV zelf het nieuwe apparaat laten ontdekken waarna hij na een poosje AB mogelijkheden te proberen verteld dat de verbinding word geoptimaliseerd voor UHD.
Dan is het beeld mooi en word vanzelf in een aantal dagen steeds fletser.
Dat heeft de app niet.
De tweede ontvanger opgezegd en terug gestuurd.
 


@wjb Helemaal eens, ik vind zo raar dat mensen op HDMI1 hamert terwijl het merk en model-afhankelijk is.

 

Zover ik weet heeft alleen het Chinese merk Philips eARC op HDMI 1

Ik kan me vergissen natuurlijk. 😉

 

Maar verder helemaal met je eens, ik maak die fout ook.

Beter kunnen we als tip geven,  "” De KPN tv ontvanger het liefst niet op de HDMI eARC aansluiten"” of zoiets.



Met mijn 4k kpn box (die met bluetooth AB) kreeg ik het beeld goed als ik de HDMI kabel los koppelde en na 10 seconden weer aansloot dan de TV zelf het nieuwe apparaat laten ontdekken waarna hij na een poosje AB mogelijkheden te proberen verteld dat de verbinding word geoptimaliseerd voor UHD.
Dan is het beeld mooi en word vanzelf in een aantal dagen steeds fletser.
Dat heeft de app niet.
De tweede ontvanger opgezegd en terug gestuurd.
 

 

Kijk je dan Ned 1 UHD op kanaal 1 of op 690?

Ned 1 UHD op kanaal kan alleen via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Als je met de pijltoetsen omlaag gaat, kan je UHD uitzetten.

 

Voordeel van 2 KPN tv ontvangers is, dat je het opname pakket er “gratis” bij hebt. 



Met mijn 4k kpn box (die met bluetooth AB) kreeg ik het beeld goed als ik de HDMI kabel los koppelde en na 10 seconden weer aansloot dan de TV zelf het nieuwe apparaat laten ontdekken waarna hij na een poosje AB mogelijkheden te proberen verteld dat de verbinding word geoptimaliseerd voor UHD.
Dan is het beeld mooi en word vanzelf in een aantal dagen steeds fletser.
Dat heeft de app niet.
De tweede ontvanger opgezegd en terug gestuurd.
 

 

Kijk je dan Ned 1 UHD op kanaal 1 of op 690?

Ned 1 UHD op kanaal kan alleen via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Als je met de pijltoetsen omlaag gaat, kan je UHD uitzetten.

 

Voordeel van 2 KPN tv ontvangers is, dat je het opname pakket er “gratis” bij hebt. 

Via ned 1 kanaal 1 en in de setup UHD ingesteld. maar deze ontvanger is teruggestuurd.
Dat opname pakket was een verrassing toen ik mijn product terugzette naar 1 box.
Ik had dat opname pakket eerst altijd gratis omdat ik als een van de eerste gebruikers (begin jaren 2000) de hartdiskrecorder/ontvanger zelf bij KPN had gekocht.
Toen deze moest worden omgewisseld voor een huur ontvanger kreeg ik het opname pakket gratis.
Maar nu is dit tijdelijk opgelost door mij een welkomst korting te geven ( hoe ?????).
Ik kan veel meer vertellen maar in dat geval kan ik beter een boek schrijven.

 


De tweede ontvanger opgezegd en terug gestuurd.

Dan ben je gratis opnemen dus ook kwijt @PairQ .

En door de wijziging van alles in één naar propositie 2023 tv plus ben je het oude voordeel van het Opnemen Pakket kwijtgeraakt.


De tweede ontvanger opgezegd en terug gestuurd.

Dan ben je gratis opnemen dus ook kwijt @PairQ .

En door de wijziging van alles in één naar propositie 2023 tv plus ben je het oude voordeel van het Opnemen Pakket kwijtgeraakt.

Zo zal het ongeveer gegaan zijn. 
Ik heb mijn TV een fabrieks reset gegeven en alle app's die ik (nog) niet gebruik uit de balk verwijderd en KPN ITV weer geïnstalleerd en alles lijkt te werken zoals ik denk dat het moet.
Iedereen bedankt voor het mee denken.

  


Fijn dat het bij jou gelukt is @PairQ
@ThedudeNL, hoe is het bij jou nu? Is het met de tips nog gelukt?


@ThedudeNL als je naar de Instellingen van de televisie gaat dan naar Algemeen - Beheer externe apparaten - invoer signaal extra zie je dan twee groen/blauwe bolletjes bij HDMI 1 en 2 en mogelijk meer hdmi poorten?

Zie je zwarte bolletjes zet het dan aan= blauw/groen voor de aansluiting waar je TV box mee is verbonden.

Zet eventueel de televisie een keer uit of zelf stroomloos zodat deze goed opstart met de veranderende instelling.

 

Het valt mij wel op al zou dit niet moeten uitmaken dat je net als Katana een model hebt die niet voor Nederland/ de Benelux is gemaakt.

 


Ik had ook hetzelfde probleem  heb de raad van Rowi opgevolgd en mijn Samsung TV van de stroom gehaald en inderdaad geen flrts beeld meer en nu wel goede UHD .


Reageer