Skip to main content

Sportzomer 2024: EK voetbal in betere beeldkwaliteit

De sportzomer van 2024 is in aantocht. Sportieve hoogtepunten in de komende maanden zijn het EK voetbal en de Olympische Spelen.
Lees het in Totaal TV

Ā 

@TanoorĀ als jou tv geen UHD/HDR ondersteund dan zul je het gewoon in HD zien, je hoeft hier verder niks voor te doen. UHD wordt genoemd. Maar je kunt ook zeggen: 4K/HDR. UHD = 4K. šŸ˜‰šŸ‘šŸ¼

oke, HD in 1080p50 of 1080i?


HD=

720P, 1080I, 1080PĀ 

UHD=

1080P HDR WCG2020, 4k (2160P), 8k (4320P)

Ā 


Maar hopen dat het dan 1080p wordt doorgegeven door KPN als HD.


Ja, @TanoorĀ .

Het zal via de ontvangers TV+ en VIP5202 in 1080P HDR WCG2020 worden doorgegeven. Mits

TV+ met DSL lijn vanaf 45 Mb/s. Nummer 1.

Glasvezel, met de Arris VIP5202. Nummer 690.

Overig:

1080iĀ 

TV+: HD+ 14,2 Mb/s
Via glasvezel met de 5202, 2952 en 2260: HD+ 14,2 Mb/s (via kanaal 661)


@PeterGĀ 

Ik ga ervan uit dat het dan zo wie zo via Glasvezel is.

En met de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) hoef je dan verder niets te doen.

Dat is mooi.šŸ˜‰


Maar hopen dat het dan 1080p wordt doorgegeven door KPN als HD.

Ā 

Verschil 1080P of 1080i is niet zo groot als veel mensen denken.

Ā 

Maar ik hoop dat hetĀ  in UHD wordt doorgegeven.Ā 

Dus 1080P met HDR

(hopelijk ook als je hem op Dolby Vision heb staan).


Verschil 1080P of 1080i is niet zo groot als veel mensen denken.

Dat kloptĀ @joop2011Ā . Via Digitenne geeft kpn alles door in 1080P. Maar dat is dan bij een bandbreedte van ā€¦. 5 Mb/s. Want dat is met de HEVC techniek gewoon gelijk aan 1080i met 12,5 Mb/s met de H.264 codec.

Via TV+ en glasvezel is het tegenwoordig zelfs nog ietsje beter: 1080i met 14,2 Mb/s. (1 - 10, 221 - 224, 233 - 238)


joop2011 schreef:

Verschil 1080P of 1080i is niet zo groot als veel mensen denken.

1080P50 bevat exact twee keer zoveel gegevens als 1080i50 mits daarbij dezelfde compressie factor gehanteerd wordt en dat is waar het veelal mank loopt. Als je 1080P50 zou leveren met exact dezelfde compressie factor dan zou je echt een veel beter beeld ervaren, ook zonder HDR.


Naar wat ik hoor gaat het UHD kanaal van NPO met een bandbreedte van 20Mbps naar providers aangevoerd worden.


Met hetzelfde bronmateriaal laat met dezelfde beeldkwaliteit 1050p beter comprimeren dan 1050i, daarom is beetje vreemd dat NL en EU aan TV-norm 1050i vast houdt.Ā 


Met hetzelfde bronmateriaal laat met dezelfde beeldkwaliteit 1050p beter comprimeren dan 1050i, daarom is beetje vreemd dat NL en EU aan TV-norm 1050i vast houdt.Ā 

Precies, als het tijdens het EK goed gaat met 1080p uitzenden, dan zou dit de standaard moeten worden voor alle uitzendingen op alle kanalenĀ met een hoge bitrate van 14,2 mbps.Ā 


Met hetzelfde bronmateriaal laat met dezelfde beeldkwaliteit 1050p beter comprimeren dan 1050i, daarom is beetje vreemd dat NL en EU aan TV-norm 1050i vast houdt.Ā 

Precies, als het tijdens het EK goed gaat met 1080p uitzenden, dan zou dit de standaard moeten worden voor alle uitzendingen op alle kanalenĀ met een hoge bitrate van 14,2 mbps.Ā 

Dat gaat niet gebeuren zolang er nog HMB2260's en VIP2952's in gebruik zijn. Die ondersteunen immers geen h.265 (hevc) en dan win je er dus helemaal niets mee.


Met hetzelfde bronmateriaal laat met dezelfde beeldkwaliteit 1050p beter comprimeren dan 1050i, daarom is beetje vreemd dat NL en EU aan TV-norm 1050i vast houdt.Ā 

Ā 

Dat gaat niet gebeuren zolang er nog HMB2260's en VIP2952's in gebruik zijn. Die ondersteunen immers geen h.265 (hevc) en dan win je er dus helemaal niets mee.

Mijn hoop op toch wat ontwikkelingen op dit vlak is omdat nu voor de tv+ box er op kanaal 1 uitgezonden wordt in 1080p, in tegenstelling tot oudere boxen die kanaal 690 of niks gebruiken. Er wordt gedifferentieerd tussen de ontvangers.

En de EBU ziet in onderstaande document, punt 7, toch ook mogelijkheden voor hoge compressie 1080p uitzendingen met H.264 in betere kwaliteit dan 1080i.

https://tech.ebu.ch/docs/events/ibc11-ebutechnical/presentations/ibc11_10things_1080p50.pdf

Ā 


De toekomst is geen H.26x maar AV1 (zonder licentiekosten, betere compressie). Vanaf Android 12 ondersteunt Google de software decoder dav1d (oorspronkelijk van VLC)

https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7186235577493544960/

VolgensĀ Arif Dikici (ontwikkelaar van Googel Codec Team) kan devices zonder hardware decoder met dav1d 720p decoderen.Ā 

Ā 


joop2011 schreef:

Verschil 1080P of 1080i is niet zo groot als veel mensen denken.

1080P50 bevat exact twee keer zoveel gegevens als 1080i50 mits daarbij dezelfde compressie factor gehanteerd wordt en dat is waar het veelal mank loopt. Als je 1080P50 zou leveren met exact dezelfde compressie factor dan zou je echt een veel beter beeld ervaren, ook zonder HDR.

Ā 

Dat week ikĀ @wjbĀ 

Maar ons menselijk oog is echt niet zo goed als velen denken.

Meten en weten kan je alles, dat weet ik uit ervaring (ben in de el3ctronica begonnen voordat ik de verkoop in ging)

Dat noemden wij het verschil in praktijk en theorie.šŸ˜‰

Ik schreef ook niet dat je geen verschil ziet, maar dat het verschil wat je ziet minder groot is dan velen denken.šŸ˜‰


Ik schreef ook niet dat je geen verschil ziet, maar dat het verschil wat je ziet minder groot is dan velen denken.šŸ˜‰

Bij huidige standaard scherm diagonale (vanaf 1.5m) ziet man toch het verschil tussen interlaced en progressief, vooral bij snel camera beweging.


joop2011

Maar ons menselijk oog is echt niet zo goed als velen denken.

Wow, als er nu iets een boost zou kunnen geven aan de beeldkwaliteit dan is het mijns inziens wel 1080p50 i.p.v. 1080i50 mits daarbij dezelfde compressiefactor gebruikt wordt en 1080p dus ongeveer twee keer zoveel bandbreedte vergt.

Downscale voor de grap eens LoveNature 4K van 2160p naar 1080p en vergelijk dat met hetĀ gewone HD kanaal van LoveNature.Ā  Als je danĀ geen verschil in beeldkwaliteit ziet ...Ā šŸ¤”


joop2011

Maar ons menselijk oog is echt niet zo goed als velen denken.

Wow, als er nu iets een boost zou kunnen geven aan de beeldkwaliteit dan is het mijns inziens wel 1080p50 i.p.v. 1080i50 mits daarbij dezelfde compressiefactor gebruikt wordt en 1080p dus ongeveer twee keer zoveel bandbreedte vergt.

Downscale voor de grap eens LoveNature 4K van 2160p naar 1080p en vergelijk dat met hetĀ gewone HD kanaal van LoveNature.Ā  Als je danĀ geen verschil in beeldkwaliteit ziet ...Ā šŸ¤”

Vergeet vooral niet het wezenlijke verschil tussen Interlaced en progressieve scan, vooral met snelle beeld wisselingen dat is echt wel te merken. Zeker bij sport uitzendingen.

Wel een bijzondere uitspraak de beste camera ter wereld niet zo goed te noemen.

Zelfs de beste ccd haalt dit niet.

Ā 


Rowi. schreef:

Wel een bijzondere uitspraak de beste camera ter wereld niet zo goed te noemen.

Zelfs de beste ccd haalt dit niet.

Wat bedoel je hiermee?


Rowi. schreef:

Wel een bijzondere uitspraak de beste camera ter wereld niet zo goed te noemen.

Zelfs de beste ccd haalt dit niet.

Wat bedoel je hiermee?

Precies wat er staat, zelfs de beste door mensen gemaakte camera 'ziet' niet wat het menselijke oog ziet. Daar moet ik natuurlijk wel bij aanvullen in combinatie met onze hersenen. Het oog alleen kan iets minder.


Precies wat er staat, zelfs de beste door mensen gemaakte camera 'ziet' niet wat het menselijke oog ziet. Daar moet ik natuurlijk wel bij aanvullen in combinatie met onze hersenen. Het oog alleen kan iets minder.

https://www.nature.com/articles/s41377-018-0044-7

We have developed single-shot 10-trillion-frame-per-second compressed ultrafast photography (T-CUP), which passively captures dynamic events with 100-fs frame intervals in a single camera exposure.

Ik betwijfel of iemand zo snel kan zienĀ 


Precies wat er staat, zelfs de beste door mensen gemaakte camera 'ziet' niet wat het menselijke oog ziet. Daar moet ik natuurlijk wel bij aanvullen in combinatie met onze hersenen. Het oog alleen kan iets minder.

https://www.nature.com/articles/s41377-018-0044-7

We have developed single-shot 10-trillion-frame-per-second compressed ultrafast photography (T-CUP), which passively captures dynamic events with 100-fs frame intervals in a single camera exposure.

Ik betwijfel of iemand zo snel kan zienĀ 

Onze ogen/hersenen kijken toch niet in single shots dus waarschijnlijk wel.Ā 


In theorie hebben jullie natuurlijk allemaal gelijk.

Maar lees mijn zin nog eens goed en aandachtig.

Want dat zeg ik ook in mijn zin.

Ā 

Zie ook hier.

In principe passen er 576 megapixels in ons blikveld, maarĀ onze ogen kunnen maar op 7 megapixels scherpstellen. De rest maken we wazig, zodat ons brein het allemaal aankan.

Ā 

Kan het menselijk oog 8K zien?

In theorie kan 8K veel meer details laten zien dan 4K, maarĀ het menselijk oog heeft zijn grenzen: het is moeilijk om het verschil te zien tussen een Full HD-signaal en een 4K-signaal op een afstand die groter is dan twee keer de diagonaal van het scherm.

Ā 

Verder stop ik ermee, ik heb geen zin in een zinloze discussie.

Dus doe er mee wat je wilt en pas je eigen ideeƫn erop los.

Ik vind het allemaal prima.Ā šŸ˜‰šŸ˜Š

Ā 


Ik heb net gekeken op NPO1, maar in de infobalk valt nog niets te kiezen wat betreft uhd. Wanneer kan men die keus maken is dat bekend?


Ik heb net gekeken op NPO1, maar in de infobalk valt nog niets te kiezen wat betreft uhd. Wanneer kan men die keus maken is dat bekend?

Is al een uur of 2 beschikbaar. Heb je de TV+ box Ć©n de laatste update?


Reageer