Skip to main content

Sportzomer 2024: EK voetbal in betere beeldkwaliteit

De sportzomer van 2024 is in aantocht. Sportieve hoogtepunten in de komende maanden zijn het EK voetbal en de Olympische Spelen.
Lees het in Totaal TV

Ā 

Ik heb net gekeken op NPO1, maar in de infobalk valt nog niets te kiezen wat betreft uhd. Wanneer kan men die keus maken is dat bekend?

Is al een uur of 2 beschikbaar. Heb je de TV+ box Ć©n de laatste update?

Ik kwam er net achter dat mijn TV+ kastje nog aan stond na gisteravond en heb het kastje net even uit en weer aangezet en nu kreeg ik de keus ookā€¦.


HDR 10 aanvinken in alleen noodzakelijk bij slecht beeld, zoals ook in de info op het scherm staat als je voor UHD aan of uit kiest en UHD is alleen actief tijdens de voetbalwedstrijden, dus je kunt het nu wel aanvinken, maar heeft pas effect bij een wedstrijd, eerder niet @Limburg1975Ā 

Ā 


Als de Olympische spelen in 4K worden uitgezonden heb ik dan ook een 4K abonnement nodig?
Of is dat alleen voor de zenders die nu in 4K worden uitgezonden?

Ā 

Ik overweeg om een abonnement bij KPN te nemen, en zie dat ik voor 4K 2,50 extra per maand moet betalen, maar die zenders die nu in 4K worden aangeboden kijk ik nooit.


Als ik mijn 43ā€ loewe op uhd zetĀ 

vind ik de beeldkwaliteit met sprongen achteruit gaanĀ 


Als de Olympische spelen in 4K worden uitgezonden heb ik dan ook een 4K abonnement nodig?
Of is dat alleen voor de zenders die nu in 4K worden uitgezonden?

Ā 

Ik overweeg om een abonnement bij KPN te nemen, en zie dat ik voor 4K 2,50 extra per maand moet betalen, maar die zenders die nu in 4K worden aangeboden kijk ik nooit.

@slingshotĀ heb je evt HBO Max: šŸ‘‡šŸ¼šŸ‘‡šŸ¼šŸ‘‡šŸ¼Ā 

Ā 


@Dennis SchreveĀ  Dank je wel voor je reactie.

Wordt op hbo max de Olympische spelen uitgezonden in 4K?

Maar dat beantwoordt niet mijn vraag of ik een 4K abonnement nodig heb als kpn de Olympische spelen door geven in 4K.

Is het tv kastje wat je als nieuwe abonnee krijgt geschikt voor 4K of krijg je een ander kastje als je 4K aanzet?


Met een hele grote als.... als kpn Eurosport 4k gaat doorgeven zal dat vast in het basispakket zijn.

Tot nu toe heeft alleen ziggo het ooit gedaan.Ā 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/streep-door-olympische-spelen-in-4k-bij-nederlandse-providers/

Ā 


@PeterGĀ maar dat is nog steeds geen antwoord op mijn vraag. Moet ik dan een 4K abonnement hebben o of niet omdat de apparatuur dan anders is bijvoorbeeld?

Oftewel als ik geen 4K abonnement is en er is een gratis 4K uitzending (Ć©Ć©nmalig of een zender die gratis doorgegeven wordt) kan ik die dan wel bekijken?


Ja. Ik begrijp dat je nog geen abonnee bent bij kpn. Sinds 10-2019 verstrekt kpn uitsluitend 4k (geschikte) ontvangers. Tegenwoordig de tv+ boxĀ  Sagemcom DIW7022.Ā 


@PeterGĀ ah een nieuw tv platform begrijp ik.Ā 

Ik vond dat het vorige platform erg achterliep bij Ziggo en de app van KPN was echt een heel stuk minder.Ā 

Hoe is het TV platform op de TV boxen nu in verhouding met Ziggo.Ā 

Ik heb de mogelijkheid om glasvezel te nemen.


Hoe is het TV platform op de TV boxen nu in verhouding met Ziggo.Ā 

@slingshotĀ .Ik heb laatst enkele minuten kunnen manoeuvreren in het menu van ziggo's next mini.

Daarin zie ik weinig verschil. En ook Ziggo is daarmee over naar IPTV!

Wel 2 voordelen op mijn KPN TV + box.

Er zit een audio uitgang op itt de Next mini.

Via de Google Play Store heb je bij kpn alle vrijheid in beheren van je apps.

Verder is er natuurlijk verschil in aanbod niche radio- en tv zenders.

In de app is bij kpn niks veranderd.Ā 


Is de bitrate van KPN nog steeds beter als je glas hebt?


Voor diverse tv zenders is het 14,2 Mbps. Eerste 10 + espn compleet + Ziggo Sport pakket.Ā 


Thanks voor de info.


Ā 

Ā 

@huistijgerĀ 

Ik lees op Totaal TV dat de Olympische Spelen niet in UHD of 4K uitgezonden gaan worden bij KPN. De reden is hiervoor is dat de NPO de rechten daarvoor niet heeft. En Eurosport (die de rechten wel heeft) gaat dat in Nederland niet via KPN in UHD of 4KĀ verspreiden.Ā 

Mogelijk kunnen klanten nog via HBO Max Sport dat wel zo zien, maar daar is nog niets over bekend. Ā Ā 


Toch jammer dat het nog steeds niet wil lukken om dit soort mooie tv momenten niet in 4K te kunnen uitzenden. Maar ook grote streamingdiensten zoals Videoland zenden niets uit in 4K en ook nog steeds in stereo geluid


4K kan je zo goed als zeker vergeten voor broadcast. Voor providers en zenders te duur. Het nieuwe beter beeld heet UHD.


4K kan je zo goed als zeker vergeten voor broadcast. Voor providers en zenders te duur. Het nieuwe beter beeld heet UHD.

Ā 

Dat is duidelijk.

Maar kan jij mij uitleggen waarom als ik via Google op UHD zoek, dat ik danĀ altijd 4K vind?

Want als ik het goed heb, is UHD bij Ned. 1, Prime Video, gewoon HD 1920x1080 met HDR.


@joop2011Ā 

Omdat mensen dat steeds met elkaar verwarren.Ā 
Ā 

Maar @PeterGĀ heeft eerder in dit topic al eea uitgelegd:Ā 

Tegenwoordig wordt e.e.a. voor het gemak als volgt aangeduid

4k :Ā 3840 x 2160p 50 HDR optioneel

UHD : 1080pĀ met HDR en SWR2020. Feitelijk de 'laagsteā€™ UHD want 4k valt daar ook onder. Door de toevoegingen mag het UHD heten. Zonder is 1080p HD.

ā†’Ā standaard tv HD 1080iĀ .


@joop2011

Omdat mensen dat steeds met elkaar verwarren.

Dat is mede omdat vooral de verkopers van televisies het door elkaar gooien.

Er onderscheid worden gemaakt tussen de uitzendtechniek/productie en fysieke producten zoals een televisie dan hebben de termen hele verschillende betekenissen.

Ā 

Wat door de EBU UHD wordt genoemdĀ  vanwege de HDR toevoeging is een eigen bedenksel dat is geen wereldwijde standaard.


UHD bij broadcast is 1080P/50 met als minimale toevoeging HDR.

Dat UHD ā€˜het nieuwe 4Kā€™ bij broadcast is komt vooral omdat dit soort kanalen vooral worden ingezet rond live sportuitzendingen. De productie van live sport in 4K is veel duurder dan in UHD. Een reden die ESPN jaren geleden al aangaf toen zij UHD in Nederland introduceerde als onderbouwing om 4K links te laten liggen.

Dat bij streaming zoals Google, Netflix enz. voor4K kiezen komt omdat het niet live is. Er kijken wellicht veel mensen maar die kijken niet allemaal op hetzelfde moment. De capaciteitseuk is hierdoor verdeeld terwijl dit blij live niet het geval is.


@joop2011

Omdat mensen dat steeds met elkaar verwarren.

Dat is mede omdat vooral de verkopers van televisies het door elkaar gooien.

Verder moet er onderscheid worden gemaakt tussen de uitzendtechniek en fysieke producten zoals een televisie dan hebben de termen hele verschillende betekenissen.

Ā 

Niet alleen de verkopers van de hardware (tv's) helaas.

Ook streamingdiensten zoals Prime video en ook NPO gebruiken de UHD term.

En of het wel of niet goed is, dat laat ik in het midden.Ā 

Ā 

Ik kan me best voorstellen dat velen mensen niet eens doorhebben dat het eigenlijk HD met HDR is.

Ā 

Ach het is (in mijn ogen althans) een kleine verbetering (vooruitgang) in de beeldkwaliteit.

Ā 

Ik kan me goed vinden in de reactie van @TvG2016Ā 

Met als aanvulling dus dat Prime Video geen 4K, maar net zoals NPO UHD uitzend (1080P met HDR).Ā 


Enkele jaren geleden stond UHD nog uitsluitend voor 4k inderdaad.

De laatste jaren is er een verbetering gekomen met HD naar 1080P 50 met HDR (HLG is een techniek dat tv's zonder HDR er ook mee overweg zouden kunnen). 1080P 50 HDR moest ook een naampje hebben. Dat mag van de EBU nu ook UHD heten.

Dus krijg je nu dit:

HD: 720P, 1080i, en 1080P

UHD: 1080P 50 met HDR/HLG en WCG2020

En 4k wordt gewoon 4k aangeduid inmiddels. Voor tv is dat 3840 x 2160P 50.

8k alleen nog in Japan via satelliet. Ik zie dat in Europa niet gauw gebeuren voor televisie uitzendingen.

Technisch zijn LIVE uitzendingen, maar ook opgenomen, heel veel duurder dan Progressief FHD HDR. 4 x zoveel beeldinformatie als HDĀ per camera (!)Ā en dat maal zoveel evenementen/wedstrijden tegelijk. Zeer kostbaar dus.Ā 

En niet te vergeten de route naar de huiskamer. 4k eindregie o.a. bij de omroepen.

Voor ingeblikte films en series is 4k veel efficiƫnter te coderen. En er kijken minder mensen tegelijk naar 1 film. Wil je dus 4k kijken op je 4k televisie dan is de Ʃnige optie een streamingdienst die dat aanbiedt.

Netflix met het duurste abonnement, en sowieso HBO Max, Amazon Prime en Disney+ bij mijn weten.


4K kan je zo goed als zeker vergeten voor broadcast. Voor providers en zenders te duur. Het nieuwe beter beeld heet UHD.

Ik roep al jaren dat de zenders en providers beter zouden kunnen investeren in 1080p50 i.p.v. 4K. Maar ja, als de marketingjongens 4K promoten dan volgt de rest en wordt er niet geluisterd naar de klant. En ondertussen hebben de leveranciers van televisies hun zakken weer gevuld met de verkoop van 4K televisies. Nog even en dan is 8K volgens de marketeers het formaat dat je "moet hebben".


Ā 

Ook streamingdiensten zoals Prime video en ook NPO gebruiken de UHD term.

Met als aanvulling dus dat Prime Video geen 4K, maar net zoals NPO UHD uitzend (1080P met HDR).Ā 

Ā 

Ā 

Waar baseer je dit op? Primevideo gebruikt de term UHD niet voor 1080p met HDR. UHD is bij Prime Video 3840 bij 2160 conform de itu richtlijnen.

NPO gebruikt die aanduiding omdat het de door de EBU gebruikte aanduiding is.

Ā 

@PeterGĀ vergeet Disney+ niet zonder duurder abonnement beschikbaar. In tegenstelling tot Netflix en HBOMax.


Reageer