Skip to main content
Beantwoord

Elke dag en avond meerdere keer foutcode STB-NMC-400

• April 7, 2026
  • 28 reacties
  • 238 keer bekeken

Toon eerste bericht

28 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • April 11, 2026

Ethernet is de standaardtechnologie voor bekabelde lokale netwerken (LAN), waarmee computers, routers en andere apparaten via kabels (vaak RJ45/UTP) met elkaar en het internet communiceren. Het biedt een stabielere, veiligere en snellere verbinding dan wifi, ideaal voor gaming en data-intensieve toepassingen.

De kabels heten UTP.

Dat is een speciale getwiste kabel met 4 getwiste aderparen en aan beide kanten een UTP (RJ45) connector.

Een knik of draadbreuk kan voor problemen zorgen.

Vooral bij bochten, deze mogen niet te scherp zijn (wat helaas wel vaak gebeurd)

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Zolang de topicstarter maar weet welke kabel er bedoeld wordt maakt het me verder niet uit hoe we hem precies noemen. 

Mocht het niet lukken om een andere kabel te bestellen/vinden ​@IHMTous dan kun je ook bij buren/vrienden/familie vragen of zij toevallig nog lange internetkabels hebben liggen. 
Het is puur en alleen om te testen. Als je wel een kortere kabel hebt en de TV-ontvanger wat dichterbij het modem kunt plaatsen + de TV dan is dat ook een optie, al is dat misschien wat teveel gezeul met apparatuur. 

Daarnaast gaf je aan de stappen die ik eerder aanraadde nogmaals door te lopen, is dat inmiddels gelukt en is de foutcode sindsdien weer tevoorschijn gekomen? Ik ben benieuwd!

Robert Brink
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+1

Welk type Experiabox heb je?

(In eerdere berichten hier werd gemeld dat de combinatie V10A en Arris soms problemen geeft/gaf.)

Jarenlang (sinds 2020 of zo) een V10A en Arris gehad en maar heel soms die melding, zeker niet dagelijks. De Arris was wel een 2952v2 dus een ouder model (met display/klok).

Sinds 3 april 2026 een V12b en tv+ kastje, de ethernet kabel is niet kritisch want die doet toch maar 100 Mbps en hoeft dus geen cat5e of 6 of ‘shielded’ STP te zijn. Een knik of zelfs beschadigde isolatie (bijv. door knaagdieren) maakt weinig uit, de verbinding is er of niet. Sluit er anders een laptop op aan en doe een speedtest. 

Een vervangende kabel goedkoop bij de Action https://www.action.com/nl-nl/p/3207156/grundig-ftp-netwerkkabel-cat-6 als er geen KPN winkel in de buurt is waar je er eentje gratis kunt krijgen.

Hoe dan ook vermoed ik dat het aan de V10A ligt. Brandt het lampje wel groen als de storing optreedt? De mijne verslikte zich soms al als ik mijn printer aansloot op een van de LAN poorten, en die doet echt niets spannends 🤣

Â