Skip to main content
Vraag

Enkele vragen over geluidsinstellingen van de Soundbox, o.a. worden de geluidsinstellingen na een update gereset?

• May 1, 2025
  • 15 reacties
  • 249 keer bekeken

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2

Wanneer er een update binnenkomt voor de Soundbox gaan de instellingen voor het geluid steeds weer terug naar standaard.

Waarom is dat eigenlijk?

En tevens aansluitend wanneer de standaard instellingen zijn geladen staat onderaan in beeld dat het betreffende programma bijvoorbeeld Opsporing Verzocht "movie" terwijl dat toch echt geen film is.

Welke instellinsfout maak ik hier? 

En ik merk ook dat het geluid uit de Soundbox veel zachter is dan dat eruit de tv komt terwijl ik graag het geluid tussen de tv en via de HDMI kabel naar de Soundbox kan sturen. 

15 reacties

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • May 1, 2025

En ik merk ook dat het geluid uit de Soundbox veel zachter is dan dat eruit de tv komt terwijl ik graag het geluid tussen de tv en via de HDMI kabel naar de Soundbox kan sturen. 

Beste ​@marc1976 alks je een TV+SB hebt loopt het geluid alléén via de SB en niet meer via de tv.

Dit is ook niet aan te passen.

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 1, 2025

Beste ​@marc1976 alks je een TV+SB hebt loopt het geluid alléén via de SB en niet meer via de tv.

Dit is ook niet aan te passen.

Dat dacht ik dus ook maar het geluid is gewoon zo beroerd en zo klinkt mijn tv ook.

Ter test de SB opgepakt en tegen mijn oor gehouden en er kwam alleen zacht bassig geluid uit

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@marc1976, toch even een check voor de zekerheid: Hoe heb je jouw Soundbox precies aangesloten?

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe je jouw geluidsinstellingen in de Soundbox nu hebt staan? En als je het aanpast naar ‘Voice’ (voorgaand artikel kan je daarbij helpen), hoe gaat het dan?

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 6, 2025

Hi ​@marc1976, toch even een check voor de zekerheid: Hoe heb je jouw Soundbox precies aangesloten?

Daarnaast ben ik benieuwd naar hoe je jouw geluidsinstellingen in de Soundbox nu hebt staan? En als je het aanpast naar ‘Voice’ (voorgaand artikel kan je daarbij helpen), hoe gaat het dan?

Hallo ​@Alexandra van KPN

De geluidsinstellingen staan nu zo ingesteld  zoals je ze staan wanneer je de SB  reset naar de standaard instellingen.

Heb hem nu opnieuw op Voice gezet dus even afwachten 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Nog even een check ​@marc1976, welke geluidsinstellingen bedoel je? De aangepaste geluidsmodus? 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hi ​@marc1976, hoe gaat het nu met de instellingen en het geluid? 

De Soundbox zou niet terug naar de standaard instellingen moeten gaan. Kan je nog toelichten om welke geluidsinstellingen het gaat?

...En tevens aansluitend wanneer de standaard instellingen zijn geladen staat onderaan in beeld dat het betreffende programma bijvoorbeeld Opsporing Verzocht "movie" terwijl dat toch echt geen film is.

Welke instellinsfout maak ik hier? 

En ik ben nog even benieuwd hiernaar. Kan je er meer over vertellen:

• Start je op vanuit live TV of met het startscherm?
  • Je geeft als voorbeeld "Opsporing verzocht": was dat live of vanuit een Opnames of Terugkijken, of keek je vanuit een app? 

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 7, 2025

Hi ​@marc1976, hoe gaat het nu met de instellingen en het geluid? 

De Soundbox zou niet terug naar de standaard instellingen moeten gaan. Kan je nog toelichten om welke geluidsinstellingen het gaat?

...En tevens aansluitend wanneer de standaard instellingen zijn geladen staat onderaan in beeld dat het betreffende programma bijvoorbeeld Opsporing Verzocht "movie" terwijl dat toch echt geen film is.

Qinstellinsfout maak ik hier? 

En ik ben nog even benieuwd hiernaar. Kan je er meer over vertellen:

• Start je op vanuit live TV of met het startscherm?
  • Je geeft als voorbeeld "Opsporing verzocht": was dat live of vanuit een Opnames of Terugkijken, of keek je vanuit een app? 

Hallo ​@Alexandra van KPN

Bij deze de antwoorden op jouw vragen;

- ik start op vanuit Live TV

-  Opsporaing Vaerzocht was uit een opname maar heb dit zelfde probleem ook bij het terugkijken. Hier moet ik toch wel een opmerking bij maken aangezien er ook nog geluidsproblemen; de sterkte staat bijvoorbeeld op 10 maar was het tijdens live tv kijken en terug kijken dmv uitzending gemist of in de tv gids bladeren dat er enorme uitschieters in het geluid zitten van heel zacht tot hard terwijl gewoon "

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

@marc1976 Dank voor de extra info. Goed om te weten: Voor de KPN Launcher (dat geldt voor: live TV, on demand en Opnames en Terugkijken etc). geldt 'voice' als de default geluidsmodus. Dus dat je movie te zien kreeg is wel apart, hou dat maar even in de gaten.

En wat betreft het geluidsverschil: Geluidniveau tussen 'Live tv kijken' en 'Opnames/Terugkijken' kan wel een beetje verschillen. Het zou niet gigantisch moeten zijn. Er kunnen wel verschillen in geluidsniveau zijn tussen verschillende programma's.

Kan je preciezer uitleggen wat je precies ervaart en ziet? Bijvoorbeeld: Het geluid staat op 10. Je start een opname, kijkt nog eens, op hoeveel staat het geluid dan?

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 8, 2025

@marc1976 Dank voor de extra info. Goed om te weten: Voor de KPN Launcher (dat geldt voor: live TV, on demand en Opnames en Terugkijken etc). geldt 'voice' als de default geluidsmodus. Dus dat je movie te zien kreeg is wel apart, hou dat maar even in de gaten.

En wat betreft het geluidsverschil: Geluidniveau tussen 'Live tv kijken' en 'Opnames/Terugkijken' kan wel een beetje verschillen. Het zou niet gigantisch moeten zijn. Er kunnen wel verschillen in geluidsniveau zijn tussen verschillende programma's.

Kan je preciezer uitleggen wat je precies ervaart en ziet? Bijvoorbeeld: Het geluid staat op 10. Je start een opname, kijkt nog eens, op hoeveel staat het geluid dan?

Wat ik soms echt merk bij het zappen bij live tv, opnames of apps dat wanneer ik hem bijvoorbeeld op NPO 1 heb staan en zapp naar SBS6 ik gewoon hem op 12 moet zetten (dit had ik overigens al met de TV+ box) en in de opnames is 10 niet heilig hoor, 10 kan soms al te hard staan en dan moet ik hem op 9 zetten. Het komt ook voor dat ik het geluid op 12 of 13 moet,zetten. 

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 10, 2025

Hallo ​@Alexandra van KPN even een update;

even een update; tot 16.25u heb ik diverse opnames gekeken en daarna ben ik al zappend naar Viaplay gegaan. Tijdens de opnames had ik een geluids verandering van tussen 10 en 13 maar toen ik overschakelde naar Viaplay en kreeg ik bekand een hart verzakking want het geluidsniveau stond ineens op 27 😫 dat is toch niet normaal? 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Hmm het geluidsniveau hoort inderdaad niet zo te wisselen, het lijkt me dat dat een incident geweest is. Hou dat maar even in de gaten. Verder nemen we je input over het geluidsverschil mee als feedback ter verbetering!

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • May 13, 2025

Nou helaas is het geen incident ​@Alexandra van KPN aangezien het zelfs tussen programma's precies hetzelfde is; sommige staat voor het ene programma/opname/stream 9 meer dan voldoende maar het volgende programma moet ik op 13 of zelfs hoger zetten.

Ik had hier al langer last van met de TV+ leen decoder. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Goedemorgen ​@marc1976, Alexandra is even op vakantie maar ik neem het even van haar over. 

toen ik overschakelde naar Viaplay en kreeg ik bekand een hart verzakking want het geluidsniveau stond ineens op 27 😫 dat is toch niet normaal? 

Ik neem dat dit geluidsverschil een incident is? 

Bedankt voor je terugkoppeling. We hebben je ervaring voorgelegd aan het TV-team. Zij geven aan dat er inderdaad al eerder aan dat een (klein) verschil in geluidsniveau kan zijn tussen 'Live tv kijken' en 'Opnames/Terugkijken'. Dit verschil zou echter niet groot moeten zijn. Daarnaast kunnen er ook per programma onderlinge verschillen in geluidsniveau voorkomen.

We begrijpen dat dit voor jou als storend kan worden ervaren. Voor nu is dit hoe het systeem werkt, maar jouw feedback én de voorbeelden die je hebt gedeeld, nemen we mee richting het team voor verdere evaluatie. 

marc1976
Helper
Forum|alt.badge.img+2
  • Auteur
  • Helper
  • June 29, 2025

Goedemiddag, 

Het is inmiddels een maand geleden dat ​@Remco van KPN mijn vraag over het verschil in het geluidsniveau tussen live tv (zenders onderling), opnames en streaming diensten zoals Pime, Videoland en Kijk.

Kan jij Remco iets zeggen of de tv afdeling zo ver is dat ze bijvoorbeeld een limiter kunnen implementeren met de volgende update van de TV+ tv ontvanger want het probleem lijkt alleen maar groter te worden. 

Alvast bedankt! 

Marc 

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ha ​@marc1976, goed dat je weer aan de bel trekt. Vervelend om te lezen dat het alleen erger lijkt te worden! 

Ik maak uit je bericht op dat het zowel bij zenders onderling een groot verschil is, als ook bij opnames en streamingdiensten. 

We gaven aan dat een ‘klein verschil’ mogelijk zou moeten zijn, maar dit klinkt niet alsof het (nog) om kleine verschillen gaat. 

Lukt het om eens een video te maken van de verschillen die je ervaart? Ik stuur je een privébericht met hoe je dit naar ons kunt sturen. Bedankt alvast!