Skip to main content
Vraag

EPG van de DIW7022-box reageert traag ondanks reset

• February 13, 2026
  • 8 reacties
  • 50 keer bekeken

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1

Speedtest ;

Ondanks de betere cijfers in de speedtest en de nieuwe modem 12b box blijft vanmiddag weer de EPG vastlopen bij het geven van commando’s met de AB dit niet bij kan benen .

Bij het intensief naar beneden , boven voor- en achteruit scrollen kan hij het niet bijhouden en komt regelmatig de draaiende pijl in beeld dat de EPG geladen word.

Na ± 15 minuten waren de gegevens nog steeds niet opgehaald en na de EPG te hebben verlaten en direct weer te hebben opgehaald was hij nog steeds niet opgehaald !

Na de DIW box te hebben verlaten en weer te hebben ingeschakeld was te EPG weer in te zien , te gebruiken !

8 reacties

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 13, 2026

PS.

Vergeten , ook de DIW7022 en de 12b modem nog ±20 seconden van de stroom afgehaald.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hallo Vrenh, dat is natuurlijk niet praktisch en vreemd. Dit is dus een terugkerend probleem bij jou dat verholpen kan worden door een herstart? Hoe heb je de KPN TV+ Box aangesloten? Bekabeld of draadloos?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 16, 2026

20 seconde van de spanning halen is eigenlijk te kort.

KPN adviseert minimaal 30 seconde van de spanning af.

Ik zelf (dus persoonlijk) adviseer altijd minimaal 1 minuut, want dan weet je zeker dat de condensatoren allemaal volledig zijn ontladen.

Wat je ook kan proberen, is een harde reset op de Sagemcom DIW7022.

(dus terug naar fabrieksinstellingen). 

Nadeel is dat je daarna enkele dingen opnieuw moet instellen.

Harde reset:  Achterop de DIW7022 zit een klein gaatje (naast de UTP connector). Druk daar met een dun voorwerp in totdat hij opnieuw gaat opstarten. 

Vrenh
Helper
Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • February 16, 2026

Alles bekabeld , nieuwe modem 12b geeft wel iets verbetering maar de EPG blijkt een eigen leven te hebben , er is wel enige verbetering maar niet met alles.

Op advies van een collega van jou heb ik een nieuwe modem en de nieuwste launcheversie te testen maar helaas , niet alles verloopt vlekkeloos.

De keren dat ik al resets [Joop2011 😉] enz enz heb gedaan zijn op mijn vingers én tenen niet meer te tellen.

Daarnaast is de logica van de knoppen niet helemaal logisch.. 

Voorbeeld ;

A - Je kijk naar kanaal 113 op de TV

B - Je opent de EPG om b.v. op kanaal 6 het nieuws terug te kijken.

C - Na het programma is terug gekeken ga je terug naar de EPG 

D - Verassing !

1 - Of hij verlaat compleet de EPG.    Dit zou wel logisch zijn als je HOME-knop gebruikt of de

TERUG-knop enkele seconden ingedrukt zou houd.

2 - Of hij gaat wel terug naar de EPG maar naar kanaal 113 , niet kanaal 6 !

Logischer is als je de TERUG-knop gebruikt te terug in de EPG komt op kanaal 6.

E - Wil je dus na het terugkijken van het nieuws op kanaal 6 ook het nieuws op kanaal 1 terug kijken moet je weer helemaal opnieuw beginnen in de EPG !

Ik begrijp ook dat de ene persoon zal intensiever de EPG , Opgeslagen en voor- en achteruit spoelen gebruiken dan de ander en zal totaal andere ervaringen hebben met het hele systeem maar toch.        Mijn oude ARRIS VIP 2952 vertoonde toen der tijd kuren dat er regelmatig en langdurig een zwart beeldscherm te zien was , ik ga nu toch twijfelen of dit wel aan de Experia- of 2952-box heeft gelegen nu ik dit allemaal meemaak. 

PS.                                                                                                                                                                                            Twee vragen ;                                                                                                                                            Hoeveel frequenties aan signalen gaan er door de kabels van de KPN heen ?                                                  Bij gebruik van glasvezel , moet er dan ook glasvezel aangelegd worden van punt bij binnenkomst van de woning naar de wandcontactdozen verdeelt over de woning ?

Frans123
Helper
Forum|alt.badge.img+8
  • Helper
  • February 16, 2026
De traagheid van de EPG op de
Sagemcom DIW7022 (KPN TV+ Box) is een bekend probleem dat vaak gerelateerd is aan software-updates of cache-opbouw. Als een standaard reset niet helpt, kun je de volgende specifieke stappen proberen: 
  • App-reset uitvoeren: In plaats van de hele box te resetten, kun je specifiek de TV-app herstarten. Houd de KPN-toets (rechtsboven op de afstandsbediening) ingedrukt tot er een pop-up verschijnt om de app te herstarten.
  • Cache legen: Ga in het menu naar Instellingen -> App-instellingen -> KPN TV en kies voor Cache wissen. Dit verwijdert tijdelijke bestanden die de gids kunnen vertragen zonder je instellingen te wissen.
  • Modem-herstart: Soms ligt de oorzaak bij de verbinding. Schakel je modem (bijv. KPN Box 12) 1 minuut uit en laat deze volledig opstarten voordat je de TV+ Box weer gebruikt.
  • Softwareversie controleren: KPN brengt regelmatig updates uit voor de 'launcher' (vaak om de twee weken) en de firmware. Controleer via het menu of er een update klaarstaat, aangezien recente updates specifiek gericht zijn op het verbeteren van de snelheid van zappen en de gids.
  • Energieverbruik aanpassen: Als de box in de 'ecostand' staat, kan deze trager reageren bij het eerste gebruik. Je kunt dit aanpassen in de instellingen voor energiebeheer. 
Blijft de gids ook na deze stappen hardnekkig traag? Dan is het raadzaam om contact op te nemen met de KPN Klantenservice voor een eventuele omruiling, aangezien sommige hardware-revisies gevoeliger lijken voor deze problemen. 
Heb je de TV+ Box bekabeld aangesloten op het modem, of maak je gebruik van Wifi?

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 17, 2026

@Frans123 

Je vergeet de harde reset van de DIW7022 (of te wel terug naar de fabrieksinstellingen).

Zie boven, daar heb ik hem beschreven.😉

JanD
Superuser
  • February 17, 2026

@Frans123 

Je vergeet de harde reset van de DIW7022 (of te wel terug naar de fabrieksinstellingen).

Beste ​@joop2011 , ​Frans 123 gebruikt tot vervelens toe in diverse topics uitsluitend te lange antwoorden van AI en heeft weinig tot geen eigen inbreng, dus ik lees die antwoorden niet eens meer.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • February 17, 2026

@Frans123 

Beste ​@joop2011 , ​Frans 123 gebruikt tot vervelens toe in diverse topics uitsluitend te lange antwoorden van AI en heeft weinig tot geen eigen inbreng, dus ik lees die antwoorden niet eens meer.

Zolang de AI informatie CORRECT is en tot een OPLOSSING leidt zie ik persoonlijk daar geen probleem in. Het is tenslotte van belang om elkander helpen op deze community en op welke wijze die informatie tot stand komt doet er niet zo toe, zolang die maar correct is. AI is echt nog niet zaligmakend en er af en toe een beetje sceptisch tegenover staan kan heus geen kwaad. Het heeft mij op andere vlakken wel van goede informatie voorzien.