Skip to main content
Beantwoord

Ervaar de laatste tijd veel problemen met tv kijken

• August 25, 2025
  • 16 reacties
  • 166 keer bekeken

Ik heb de laatste week problemen met de tv. Als ik hem opstart dan heeft hij geen verbinding en krijg ik een sneeuw-beeld.

Met de oplossing op jullie website blijkt telkens dat de tv-ontvanger niet automatisch gereset kan worden (of zoiets). Soms als jullie bezig zijn gaat de tv ineens aan, soms moet ik hem zelf handmatig resetten, soms moeten jullie ook de modem opnieuw opstarten.

Kunnen jullie dit echt oplossen?

Ps: op jullie beeld staat een envelop. Maar als ik denk dat ik dan een mail naar jullie kan toesturen, dan heb ik het mis. Verder weet iedereen dat het gevaarlijk is om apps te downloaden. En de community-lijst leverde 348 problemen.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@lage downloadsnelheid, welkom terug! Je bent nu op de KPN Community, de plek waar KPN klanten elkaar helpen. Wij moderators lezen natuurlijk altijd mee, en springen bij wanneer nodig.

Ik zie dat ​@joop2011 al aardig op weg was om je te helpen, maar het lijkt nog niet helemaal te lukken.

KPN bellen? Ze hebben die tool toch niet voor niets?

Ik snap wat je zegt. We hebben de tool ontwikkeld zodat jij problemen met tv kijken eerst zelf kunt proberen op te lossen. Maar kom je er toch niet uit? Dan kan je ons natuurlijk bellen voor extra hulp. Onze klantenservice helpt je graag verder als het niet lukt. Liever niet bellen? Dan kan je ook contact opnemen via een van onze socials: Instagram, Facebook, Bluesky of X.

Goed, dat gezegd hebbende: ook hier denken we natuurlijk graag met je mee.

Sneeuwbeeld is iets van de TV zelf en betekent vaak dat er geen actieve bron is. Als je wel de juiste bron hebt geselecteerd voor de tv-box en je krijgt nog steeds sneeuw, dan kan er mogelijk iets mis zijn met de HDMI-kabel of de HDMI-poort op de TV. Ik wil je daarom aanraden om eens een andere HDMI-poort te proberen. Als dit niet werkt, probeer dan een andere HDMI-kabel. Ik ben benieuwd of dit het probleem verhelpt.

16 reacties

Waarom moet ik reageren op mijn eigen bericht?

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

Als je sneeuwbeeld ziet, dan is de kans groot dat je de tv op analoog hebt ingesteld, wat niet (meer) gebruikt wordt. De KPN tv-box is op HDMI aangesloten.  

Verder is er haast geen gevaar met app's downloaden als ze via de Google Play Store worden binnengehaald. Verder is het aanbod ook erg beperkt vergeleken met een tablet of telefoon. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 25, 2025

@lage downloadsnelheid 

Je hoeft niet op je eigen bericht te reageren, mag wel.

Waarom denk je dat?

1. Zet je de KPN tv ontvanger 100% uit (dus van de spanning (volksmond stroom) af)?
  2. Welke KPN tv ontvanger heb je?
  3. Hoe is deze verbonden met de Experibox of Box12? of te wel, wat zit daar precies allemaal tussen.
  4. Wat is jou echte downloadsnelheid? zie hier om het te meten, bij voorkeur op een bekabeld aangesloten Laptop of Desktop.

P.S.

I.v.m. het woord jullie, zie hier.

Mailen kan, helaas, niet meer naar KPN.

Maar je kan ze wel gratis bellen op 0800-0402

En ik geloof op X, Facebook en zo (heb ik zelf gelukkig niet)

Zet de instellingen van je tv dat hij moet opstarten met HDMI 1

Als je de Arris VIP 5202, Sgemcom DIW7022 (KPN tv+ box of de soundbox hebt, kan je ook CEC op de tv en op de box aanzetten. Dan hoef je alleen op de kpn toets op de KPN ab te klikken.

De tv-ontvanger uitzetten is een van de acties die KPNzegt te doen in hun hup-tool.

De ontvanger is dw 7022.

Via een kabel verbonden met de modem, en dan naar de glasfiber-ingang.

De download snelheid doet er niet toe.

De ontvanger is direct verbonden met de HDMI-ingang.

Nadat de tv is opgestart, is er geen enkel probleem meer, dan doet ie het gewoon. Maar het is nu pas een week zo en KPN heeft in zijn tool geen signaal ingebouwd dat dit vaker voorkomt.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

Sneeuw beeld is meestal een oorzaak in de tv zelf.

Dan start hij op met de ingebouwde tv ontvanger van de tv.

Download snelheid is wel belangrijk om te weten, dan weet je of de snelheid juist is en of er problemen zijn aan de KPN kant.

Ik begrijp dat het als volgt is aangesloten:

Glasvezel modem

Vanaf daar met UTP naar KPN modem / router (Experiabox of Box12

Vanaf de KPN modem / router met een UTP (Cat5E of CAT6) kabel naar de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box

Vanaf de DIW7022 met een goede HDMI kabel naar HDMI 1 van de tv

De TV moet je instellen dat hij opstart met HDMI 1 (dat gebeurd volgens mij nu niet.

Of zet beide CEC aan, dan start de tv automatisch op als je op de kpn toets op de KPN ab klikt en gaat de tv meteen naar het juiste HDMI kanaal.

Welke KPN tool bedoel je?

Wat doet KPN volgens u dan allemaal?

Waarom zou KPN de DIW7022 uit zetten? 

Je forum naam is “lage downloadsnelheid” 

Ik denk dat je die gekozen hebt, omdat waarschijnlijk toch iets niet goed is met jouw downloadsnelheid.

Waarom wil je die niet meten en geven? 

Ik wilde een klacht neerleggen bij de KPN en dacht dat dit daarvoor het juiste forum was. Maar de KPN doet alle moeite om contact te voorkomen.

De snelheid is nooit een probleem geweest, Het probleem is er ook pas sinds één week.

Hoe moet ik instellen dat de tv met de hdmi begint?

Dat doe ik toch door dat in te stellen als bron? Nou dat staat hij ook op als ik daar naar kijk wanneer ik weer sneeuw heb. CEC dat kent mijn tv niet.

De tool is het programma dat je krijgt als je meldt dat je tv het niet doet. Dan gaan ze eerst je tv-ontvanger herstarten, dat lukt hen nooit en daarom denk ik dat daar het probleem zit. Dan moet je dat handmatig doen. Daarna gaan ze de modem herstarten en tegen die tijd doet de tv het weer.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 26, 2025

Wat is het merk en type van je tv?

Philips 8505 of 8545

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 26, 2025

De 8500 serie is nog niet zo oud. Een jaar of 5.

En heeft HDMI CEC.

Dus als je op de DIW7022 CEC aan zet én de functie "ontvanger zet tv aan op juiste ingang" dan moet het goed gaan.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 26, 2025

@lage downloadsnelheid 

KPN helpdesk kan je bereiken (gratis) via 0800-0402

Of Facebook, X, etc. (heb ik zelf niet en wil ik ook niet (ik noem het asociale media😉))

Dan moet je dat handmatig doen. Daarna gaan ze de modem herstarten en tegen die tijd doet de tv het weer.

Welke KPN modem / router heb je?

Het is mogelijk dat het tv (VLAN4 (voor multimode) in de KPN router niet goed werkt.

Bel gratis KPN 0800-0402

Maar dit heeft niets met sneeuw op de tv te maken, dat is een instelling in de tv en betekend dat hij opstart met de tv ontvanger i.p.v. HDMI1 (dat kan je instellen, hoewel bij het Chinese merk Philips weet ik dat niet helemaal zeker).

Experiabox V10A

Al enkele jaren.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 27, 2025

Hi ​@lage downloadsnelheid, welkom terug! Je bent nu op de KPN Community, de plek waar KPN klanten elkaar helpen. Wij moderators lezen natuurlijk altijd mee, en springen bij wanneer nodig.

Ik zie dat ​@joop2011 al aardig op weg was om je te helpen, maar het lijkt nog niet helemaal te lukken.

Ik snap wat je zegt. We hebben de tool ontwikkeld zodat jij problemen met tv kijken eerst zelf kunt proberen op te lossen. Maar kom je er toch niet uit? Dan kan je ons natuurlijk bellen voor extra hulp. Onze klantenservice helpt je graag verder als het niet lukt. Liever niet bellen? Dan kan je ook contact opnemen via een van onze socials: Instagram, Facebook, Bluesky of X.

Goed, dat gezegd hebbende: ook hier denken we natuurlijk graag met je mee.

Sneeuwbeeld is iets van de TV zelf en betekent vaak dat er geen actieve bron is. Als je wel de juiste bron hebt geselecteerd voor de tv-box en je krijgt nog steeds sneeuw, dan kan er mogelijk iets mis zijn met de HDMI-kabel of de HDMI-poort op de TV. Ik wil je daarom aanraden om eens een andere HDMI-poort te proberen. Als dit niet werkt, probeer dan een andere HDMI-kabel. Ik ben benieuwd of dit het probleem verhelpt.

Alle adviezen die je noemt had ik zelf al geprobeerd.

Intussen heeft een KPN-medewerker het opgelost, zeldzaam goed.

Hartelijk dank voor het meedenken, allemaal.

Koos

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wil je misschien nog delen hoe het probleem uiteindelijk is opgelost, ​@lage downloadsnelheid? Daar kunnen toekomstige lezers misschien nog wat aan hebben.

Zeker wil ik dat doen, als je daar wat aan hebt.

Het ging niet om de downloadsnelheid, zoals ik enkele malen heb gezegd. Maar ik ben daar op een of andere manier in terecht gekomen.

Het probleem zat hem in het feit dat het KPN-signaal niet meer binnen kwam. Met de tool bleek dat wel oplosbaar, soms op de ene soms op een andere manier. Reden onduidelijk.

De heilige die mijn probleem heeft opgelost, heeft naar die mogelijkheden gekeken en ook weer toegepast. Maar uiteindelijk zei hij dat het zou kunnen zitten in de glasvezel decoder (als ik het goed zeg). Hij heeft die ook gereset. Toen was het probleem opgelost.

Vervolgens heeft hij me geadviseerd om elk jaar de software van het zwarte kastje een keer opnieuw te downloaden. Hij heeft het voorgedaan, maar of me dat weer lukt…………

Voldoende zo?

Koos

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Super, dank je!

Voor het opnieuw downloaden van de software op de tv-ontvanger kan je de instructies voor een frisse start volgen: Hoe reset ik de interactieve tv-ontvanger?