Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 77 reacties
  • 2117 keer bekeken
Toon eerste bericht

77 reacties

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 3, 2026

Misschien is HLG voor dvb-c en HDR10 voor iptv? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Als ik het nu goed begrijp worden de huidige HD kanalen opgewaardeerd naar UHD en zie je ze via de app en de 5202 nog in HD?

Ja. Alleen is HD via de 5202 standaard HD. ​@Rowi. 

Via de smart-tv app is het HD+.

Zie ook

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2026/08/03/kpn-voegt-uhd-kanalen-toe-bij-espn-compleet/

• August 3, 2026

Misschien is HLG voor dvb-c en HDR10 voor iptv? 

Nee HLG is specifiek voor lineaire tv ontwikkeld. En om met 1 stream zowel sdr als hdr apparaten van signaal te voorzien.

HD is HD er bestaat geen HD+  (ah dat is die eigen aanduiding voor de hogere bitrate.)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

De KPN ontvanger kent alleen 2 modi (DV of HDR), HLG is actief (indien beschikbaar) als men HDR activeer. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Als ik het nu goed begrijp worden de huidige HD kanalen opgewaardeerd naar UHD en zie je ze via de app en de 5202 nog in HD?

Nee, je switcht naar een andere stream op het moment dat jij, op een van de ESPN kanalen, kiest voor UHD. De reguliere HD streams blijven beschikbaar voor op de andere ontvangers, de apps, en als je op de TV+ Box of Soundbox de optie weer uitzet. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 3, 2026

Is het ook via unicast UHD op de TV+ ontvanger?

• August 3, 2026

Ach ja dat had ik zelf ook kunnen bedenken ik zag de afbeelding van die popup er zijn dus wel 8 streams aanwezig. Maar geen afwijkende kanaalnummers.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Mooi man, echt super, hier dus een vip 2952 en een HMB 2260 dus volgens mij schiet het hier niet op?

• August 3, 2026

Mooi man, echt super, hier dus een vip 2952 en een HMB 2260 dus volgens mij schiet het hier niet op?

Die oudere boxen zou je toch kunnen vervangen met de vip5202? Link

Het ontgaat mij ook waarom het via de vip5202 niet zou kunnen, het huidige ESPN UHD kanaal zal ook op de vip5202 beschikbaar zijn. ik had een paar jaar terug waarschijnlijk met een EK gewoon HDR via een extra NPO kanaal met de 5202.

Het had destijds wel wat voeten in de aarde om dat goed te krijgen. 

TvG2016
Helper
  • August 3, 2026

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

@ivo46 

Ik verwacht dat je die ontvangers binnen een jaar verplicht moet omwisselen voor een nieuwere ontvanger. De omwisselactie is al gestart en jij komt vanzelf aan de beurt. 

Daarnaast kun je ook (mits maximaal 90 dagen voor einde contractdatum) direct overstappen naar KPN TV+ in combinatie met een verlenging. 

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

En je kunt nu al, binnen je huidige internet contract, je huidige tv ontvanger omruilen voor een TV+ ontvanger. Kun je zelf regelen in MijnKPN. Maar complete overstap naar TV+ contract kan uiteindelijk goedkoper zijn.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Is het ook via unicast UHD op de TV+ ontvanger?

UHD alleen voor de multicast stream (live tv), ​@PeterG

Klopt, maar omdat we daar nog geen definitieve data voor hebben, hebben we in dit artikel gekozen dat nog even achterwege te laten.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 4, 2026

En je kunt nu al, binnen je huidige internet contract, je huidige tv ontvanger omruilen voor een TV+ ontvanger. Kun je zelf regelen in MijnKPN. Maar complete overstap naar TV+ contract kan uiteindelijk goedkoper zijn.

Kan men duimpjes geven maar laatste keer dat ik dat telefonisch om offerte vroeg en niet gelijk te laten omzetten, lagere verbinding, minder in het pakket.

Maar als het automatisch wordt ingeruild wacht ik daar nog wel op

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 4, 2026

Erik van KPN: UHD alleen voor de multicast stream (live tv), ​

Oh, jammer. Die werkt bij mij wel maar alleen via LAN. 

Maar ja. Nu tijdelijk ook een HDREADY tv. En dus via wifi. Op logeeradres. Kan ESPN alleen na pauzeren kijken. 

Had ook gehoopt het tijdens de Johan Cruyff schaal al te proberen, maar zo snel was kpn niet. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 4, 2026

Volgens Tweakers is de term UHD misplaatst. Quote “De UHD-zenders van die sportaanbieder zijn namelijk gewoon 1080p. Dat geldt ook bij KPN, laat een woordvoerder van de provider.”

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Volgens Tweakers is de term UHD misplaatst. Quote “De UHD-zenders van die sportaanbieder zijn namelijk gewoon 1080p. Dat geldt ook bij KPN, laat een woordvoerder van de provider.”

Dat klopt. UHD is namelijk niet hetzelfde als 4K. De Ultra HD is een full HD (1080p) met HDR kleur en meer frames per seconde (50 ipv 25) dan de reguliere HD kanalen. 

• August 4, 2026

De EBU heeft het gebruik van die term voor 1080p met HDR toevoeging goedgekeurd.

4K betreft feitelijk alleen de gebruikte resolutie. UHD is in dat opzicht meer dan alleen de resolutie.

Daar wordt al met de introductie van dat eerste ESPN uhd kanaal over gediscussieerd. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

Dat kanaal 694 blijft gewoon in stand neem ik aan, ULTRA HD onderdeel van het 4K pakket.

Het lijkt mij dat kanaal 694 overbodig wordt.

En dan INUltra en Love Nature 4K verplaatsen naar het Pluspakket.

Nee, beter het ESPN UHD van kanaal nr 694 inruilen voor een andere UHD zender, tegenwoordig is er meer dan genoeg keuze uit het grotere UHD aanbod vandaag de dag.  Gewoon het UHD pakket in stand houden, en mogelijker wijze wat uitbreiden!

Voorstellen kunnen zijn: Eurosport UHD, Travel PX UHD, Museum UHD, MyZen UHD, Funbox UHD, Hotbird UHD (demo zender). 

Helaas doet er verder geen filmzender in ons land aan een UHD kanaal: anders zou Canal+ 4K Ultra HD, Canal+UHD HDR een idee zijn geweest. 

Zelfs in Duitsland doen ze flink aan UHD uitzendigen, welke dan niet voor ons land beschikbaar zouden zijn, RTL UHD, Pro7Sat1UHD

Eurosport UHD bestaat niet. Ik kom sowieso hele andere zenders tegen: France 2 UHD, Fransat UHD, RAI 4K en het Spaanse La 1 UHD zouden mogelijk wel kunnen. 

https://nl.kingofsat.net/find?question=Uhdhttps://nl.kingofsat.net/find?question=Uhd

https://nl.kingofsat.net/find?question=4K

Tv-fans
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 4, 2026

@Noordzee De door je aangehaalde andere UHD zenders ken ik zeker ook, echter zijn deze specifiek op Frankrijk, Italie en of Spanje gericht. Die kun je helaas niet 1 op 1 overzetten naar ons land, mede vanwege auteursrechten etc. Ik had de algemene UHD zenders voor een breder bereik benoemd, natuurlijk kosten die ook geld, echter veel eerder beschikbaar voor in ons land. 

Wel ik kijk regelmatig Eurosport in UHD, vaak extra kanaal met o.a. Roland Caros, Wimbledon, Olympische Spelen (laatst genoemde ook deels via HBO MAX in UHD). Mag dan wel een sport evenementen kanaal zijn, maar beter dan niks. 

En die ESPN nog op 694 doorgeven heeft op zich niet zo veel zin meer, komt ook op de vrij kanaal 14 in UHD, mits je ontvanger daarvoor geschikt is, en je het dan ook aanzet om in UHD te kijken. En op 221 nog in het 4 zenders bijeen ESPN pakket. Ook hier wel even, indien je ontvanger geschikt is,  1 malig aanzetten voor je UHD-HLG ontvangst 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

@Tv-fans 

Ik ken niet alle voorwaarden wat betreft auteursrechten, maar France 2 zit nu al in het pakket bij KPN op nummer 92. RAI Uno is eerder doorgegeven geweest door KPN. Deze zenders zullen aardig wat geld vragen voor doorgifte maar dat hebben de liefhebbers er vast voor over.

Oh, Eurosport UHD via HBO Max, ik vraag mij af of deze dan aan KPN verkocht gaat worden. Vrees van niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2026

Hoi, ​@Erik van KPN 

Ook onder unicast zie ik de keuze ESPN in UHD staan😊. En werkt het ook. Zit alleen nu op een HD-READY en dan wordt het beeld donkerder. 

Op kanaal 14 zie ik het (nu nog? ) niet. (13:49)

Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • August 6, 2026

1 augustus 2025:

Verbeterde beeldkwaliteit

Voor de ESPN kanalen voeren we in de loop van augustus een kwaliteitsverbetering door. We gaan deze zenders uitzenden in 1080p50 op multicast, met een hogere bitrate van 14 Mbit/s. Wat resulteert in een scherper beeld en een vloeiendere kijkervaring

6 augustus 2026:

Meer frames per seconde: ESPN in HD heeft 25 frames per seconde, ESPN UHD heeft 50 frames per seconde wat zorgt voor een vloeiendere weergave

Deze claim met een KPN TV+ Box of TV+ Soundbox gaat dus niet op.

Zo spannend is ESPN UHD niet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2026

ITVkijker schrijft:

6 augustus 2026:

Meer frames per seconde: ESPN in HD heeft 25 frames per seconde, ESPN UHD heeft 50 frames per seconde wat zorgt voor een vloeiendere weergave

Deze claim met een KPN TV+ Box of TV+ Soundbox gaat dus niet op.

Inderdaad ​@ITVkijker . ESPN in HD was/is al 1080 Pee 50 Hz. Met 14,4 Mb/s. Via TV+, en de smart-tv apps.

Forum|alt.badge.img+1

@Jasper van KPN 

kanaal 14, geen UHD wel multicast.

kanaal 221 tem 224 wel UHD keuze maar unicast.

kanaal 694 UHD met multicast.

kanaal 222