Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 79 reacties
  • 2132 keer bekeken
Toon eerste bericht

79 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2026

Dit kon wjb veel beter uitleggen dan ik.

Unicast is 12 tot 15 seconden later dan multicast. Multicast gaat alleen via het netwerk van kpn via een eigen vlan. Maar het belangrijkste is dat het één stream is voor wel een hele stad. Daar is veel minder verwerking op. Alle ontvangers kijken mee op die ene stream. One to many.

Bij unicast moet er voor elke ontvanger apart vanaf het centrale punt (Hilversum voor kpn) een stream verzonden. Dit kost gewoon wat meer tijd. 

Ziggo heeft op de Next Mini alleen unicast. Ligt beduidend achter op de multicast van kpn.

Zie ook

https://www.totaaltv.nl/uitgelegd/wat-is-multicast/

Lang niet alle televisie zenders zijn multicast via TV+ en alle radiozenders zijn daarop unicast. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 7, 2026

Ik denk/hoop dat de ESPN UHD kanalen via unicast tijdelijk zijn.

Als we een jaar terugkijken (augustus 2025) toen de ESPN kanalen opgewaardeerd werden naar 1080P50, was deze verbetering de eerste weken ook alleen via unicast.

Voor de VIP5202 kwam deze verbetering pas een maand later in september 2025.

Waarom heeft KPN niet gewoon ESPN UHD op kanaal 694 doorgezet naar kanaal 14 en 221. Dan was dit alvast in multicast zonder vertraging. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2026

Heb je last van die vertraging? Ik heb mijn buren, die ook voetbal kijken, nooit gehoord.

BTW. Multicast ligt ook al zo'n 10 seconden achter op het stadion.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Heb je last van die vertraging? Ik heb mijn buren, die ook voetbal kijken, nooit gehoord.

BTW. Multicast ligt ook al zo'n 10 seconden achter op het stadion.