Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 218 reacties
  • 7041 keer bekeken
Toon eerste bericht

218 reacties

• August 9, 2026

Hmm dure licenties mogelijk ook eerst een nieuwe mediabox noodzakelijk. Of moet de DIW7022 hier al mee overweg kunnen. 

Voorlopig maar in het hier en nu blijven.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2026

Eerst maar eens de switch naar HEVC. Wat Ziggo wel al gebruikt op de Mini. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 10, 2026

Eerst maar eens de switch naar HEVC. Wat Ziggo wel al gebruikt op de Mini. 

Volgens mij gebruikt de ESPN UHD ook al HEVC, dat verklaart de extra vertraging tegenover ESPN HD. Het opnieuw coderen in H.265 is veel rekenintensiever, zelfs met supercomputer in datacenter. Ziggo ESPN UHD is in ieder geval H.265 bij DVB-C

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 10, 2026

Solcon geeft de UHD versie van ESPN niet door. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • August 11, 2026

ik kijk ESPN in UHD heb een samsung oledTv  wat mij opvalt is dat de minder helder zijn in mij geval donkerder

is hier wat aan  te doen moet ik een instelling veranderen??

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

ik kijk ESPN in UHD heb een samsung oledTv  wat mij opvalt is dat de minder helder zijn in mij geval donkerder

is hier wat aan  te doen moet ik een instelling veranderen??

Ik ben benieuwd naar het antwoord op deze vraag, want ook bij mij op de Samsung UE43AU8070U valt het zwaar tegen. Ik heb de instellingen op de tv+ box zo gezet als geadviseerd, zoals HDR10 aangezet. Beeld blijft (te) donker.

Dus daarom ESPN in UHD maar weer snel uitgezet.

• August 11, 2026

Moet er in de titel in plaats van KPN niet staan KPN+ zoals het er nu staat is het op zijn minst gezegd verwarrend. 

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 11, 2026

Het blijft een ge-emmer met dat HLG. Waarom stappen ze niet over op Dolby Vision zoals onder andere Frankrijk? 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Staat "invoersignaal extra" aan bij de HDMI ingang, ​@wilko393 , ​@Katana321 ?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Staat "invoersignaal extra" aan bij de HDMI ingang, ​@wilko393 , ​@Katana321 ?

Jazeker...

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Even een kleine update hier vanuit ons, we zien de vragen en opmerkingen over unicast en multicast. Het klopt dat de UHD kwaliteit op dit moment alleen in unicast beschikbaar is.

Er wordt aan gewerkt om 't ook in multicast beschikbaar te maken, maar daar kunnen we op dit moment geen datum of verwachting aan vast knopen. Zo gauw daar meer over bekend is, dan delen we het natuurlijk!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Beeld moet in ieder geval niet op film (modus) staan. 

Verder kan ik nu niet experimenteren met m'n Samsung. Ben op vakantie. 

Mijn ervaring met EK '24: Ik keek liever via npo 1 dan via npo 1 uhd op 690.

Met uhd moest ik de helderheid hoger zetten, wat de beeldkwaliteit van alle andere zenders weer niet ten goede kwam.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Even een kleine update hier vanuit ons, we zien de vragen en opmerkingen over unicast en multicast. Het klopt dat de UHD kwaliteit op dit moment alleen in unicast beschikbaar is.

Er wordt aan gewerkt om 't ook in multicast beschikbaar te maken, maar daar kunnen we op dit moment geen datum of verwachting aan vast knopen. Zo gauw daar meer over bekend is, dan delen we het natuurlijk!

@Alexandra van KPN Maar, begrijp ik het goed dat ik, om iets van UHD te kunnen zien, eerst in live-tv UHD moet aanzetten, en daarna even op pauze drukken en daarna de uitzending laten lopen???

Sorry, maar dat klinkt als omslachtig en onlogisch. Of begrijp ik het niet goed?

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Beeld moet in ieder geval niet op film (modus) staan. 

---

Beeld staat hier op ‘Dynamisch’. Geeft hier het beste/mooiste beeld.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Dat begrijp je niet goed. Als je nu uhd aan zet krijg je automatisch de unicast uhd stream. Daar is pauzeren niet voor nodig. ​@Katana321 

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • August 11, 2026

Dat begrijp je niet goed. Als je nu uhd aan zet krijg je automatisch de unicast uhd stream. Daar is pauzeren niet voor nodig. ​@Katana321 

Oké, helder.

Maar is het dan logisch dat als ik even gepauzeerd heb, dat daarna het beeld wél mooi helder is, zoals het hoort te zijn?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Ook niet logisch. Na pauzeren van die uhd stream ga je verder met die uhd stream. 

Dat zal ook de reden zijn dat er nu eerst een unicast uhd stream is aangezet.

- -

Ik kan het pas over 3 weken op mijn Samsung proberen. Maar gezien m'n ervaring met EK 2024 denk ik dat ik het bij de Full HD kanalen hou. Ook al heel mooi met progressive weergave. 

• August 11, 2026

Het blijft een ge-emmer met dat HLG. Waarom stappen ze niet over op Dolby Vision zoals onder andere Frankrijk? 

Nee, want mijn Samsung kan daar niet mee overweg. En hoe bedoel je dat exact? De content moet dan ook in Dolby Vision worden vastgelegd.

Dit ongaat mij is dan alleen die stream unicast of wordt alles op unicast ingesteld? Want mijn Box staat ik zou bijna zeggen uiteraard op multicast.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Als je espn nú op UHD zet vervalt multicast alleen voor ESPN. 

Er zijn momenteel 3 streams. 

ESPN FHD¹. Multicast en unicast 

ESPN UHD. Op dit moment alleen unicast en alleen live. Cursief per 25 augustus '26.

¹ 1080P 50 Hz 14 Mbps 

• August 11, 2026

Hmm. Ik zal maar niet schrijven wat ik denk. Maar voorlopig blijft Uhd/hdr blijkbaar nog lastig voor lineaire tv.

Ik ben nu wel benieuwd hoe dat met Love Nature 4K gaat. HDR is leuk voor sport maar heeft met die content meer nut. 

• Deelnemer
  • August 11, 2026

Wat ik niet snap is dat de ESPN versie die bij het 4K abonnement hoort wel multicast is. Ik ben nu niet thuis maar toen de UHD zenders op 221 t/m 224 afgelopen donderdag zichtbaar werden zag ik dat deze ongeveer 14 seconde verschil hadden met de multicast versies. De opmerking van Alexandra er word aan gewerkt (221 t/m 224 in UHD multicast) snap ik dan ook niet. Het is technisch namelijk al lang mogelijk. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 11, 2026

Het is blijkbaar geen kwestie van 694 omnummeren naar 14 / 221. Het zal toch wat ingewikkelder liggen. En dan ook nog 3 nieuwe UHD kanalen. 

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14

Het ligt inderdaad wat ingewikkelder, maar ik weet niet of we er nog meer over kwijt kunnen. We gaan dat eens checken. 

• August 11, 2026

Ingewikkeld of niet, wat voor 694 wordt toegepast zou ook voor de andere 4 mogelijk moeten zijn. Echter wordt daarmee het issue met de kleuren of de helderheid niet opgelost.

Het kan niet de bedoeling zijn dat je voor ESPN volledig andere instellingen moet kiezen op de tv waardoor de rest er niet uitziet. Wat PeterG hier eerder al schreef.

• Deelnemer
  • August 11, 2026

Ik heb een LG oled televisie en daar werkt het als volgt. Als ik daar de kleuren instel voor HDR hlg zoals bij de UHD versies van ESPN dan heeft dat geen invloed op de de dolby vision instellingen voor bijvoorbeeld Netflix. Ook de kleuren van bijvoorbeeld nederland 1 worden niet beïnvloed. De tv onthoud dus voor elke situatie hlg, dolby vision of Nederland 1 aparte instellingen. Is dit bij Samsung dan echt anders? Kan me dat bijna niet voorstellen.