Skip to main content

ESPN Compleet nu ook in UHD bij KPN

• August 3, 2026
  • 92 reacties
  • 3086 keer bekeken
Toon eerste bericht

92 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2026

Dit kon wjb veel beter uitleggen dan ik.

Unicast is 12 tot 15 seconden later dan multicast. Multicast gaat alleen via het netwerk van kpn via een eigen vlan. Maar het belangrijkste is dat het één stream is voor wel een hele stad. Daar is veel minder verwerking op. Alle ontvangers kijken mee op die ene stream. One to many.

Bij unicast moet er voor elke ontvanger apart vanaf het centrale punt (Hilversum voor kpn) een stream verzonden. Dit kost gewoon wat meer tijd. 

Ziggo heeft op de Next Mini alleen unicast. Ligt beduidend achter op de multicast van kpn.

Zie ook

https://www.totaaltv.nl/uitgelegd/wat-is-multicast/

Lang niet alle televisie zenders zijn multicast via TV+ en alle radiozenders zijn daarop unicast. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 7, 2026

Ik denk/hoop dat de ESPN UHD kanalen via unicast tijdelijk zijn.

Als we een jaar terugkijken (augustus 2025) toen de ESPN kanalen opgewaardeerd werden naar 1080P50, was deze verbetering de eerste weken ook alleen via unicast.

Voor de VIP5202 kwam deze verbetering pas een maand later in september 2025.

Waarom heeft KPN niet gewoon ESPN UHD op kanaal 694 doorgezet naar kanaal 14 en 221. Dan was dit alvast in multicast zonder vertraging. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 7, 2026

Heb je last van die vertraging? Ik heb mijn buren, die ook voetbal kijken, nooit gehoord.

BTW. Multicast ligt ook al zo'n 10 seconden achter op het stadion.

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 7, 2026

Heb je last van die vertraging? Ik heb mijn buren, die ook voetbal kijken, nooit gehoord.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 8, 2026

Nee, nooit zo vernoemd en daar gaat het ook niet om. 

Het is technisch al mogelijk en zelfs aanwezig (kanaal 694). Waarom iets doorvoeren met een tussenstap net als vorig jaar. We mogen best af en toe een klein beetje kritisch zijn 😊

• August 8, 2026

Dat hele unicast maakt deze box eigenlijk al tot een teleurstelling. Want dit belast de achterliggende systemen veel meer, dus juist voor deze betere ESPN kanalen een bizarre keuze.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 9, 2026

Zit goedemorgen eredivisie te kijken bij espn. Heb het UHD deel even uitgezet. Vind het beeld beter zonder UHD.  Gebruinde hoofden het wordt me allemaal te veel aangezet . Het is geen natuurlijk beeld. De vertraging in de uitzending merkte ik inderdaad ook toen ik na even via interactieve app  via LG tv te hebben gekeken. Misschien moeten we ook accepteren dat als een beeld goed is, en dat was het zonder UHD., gewoon goed is. Meer is niet alitjd beter. Via kanaal 694 had ik dezelfde ervaringen(wat logisch is). Kan ook in mijn tv instellingen zitten. Denk het niet. Het is slechts een ervaring die ik hier aangeef . Die vertraging iin uitzending is heel goed te horen overigens als je UHD aan zet. Daar heb ik ook moeite mee.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 9, 2026

UHD is niet altijd met HDR. Live wedstrijden zijn met HDR camera opgenomen, maar sommige zendingen zoals praat programma's niet. Dan kan men beter SDR instelling gebruiken.

Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • August 9, 2026

UHD is niet altijd met HDR. Live wedstrijden zijn met HDR camera opgenomen, maar sommige zendingen zoals praat programma's niet. Dan kan men beter SDR instelling gebruiken.

Ja zo is het ook.  

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Ik ben net een paar dagen voor het eerste voetbal weekend op vakantie gegaan. Ik hoopte het UHD net nog te kunnen proberen met de Johan Cruyff schaal (startvoetbalseizoen!) , maar kpn was weer eens een beetje laat. 

Als ik terug ga naar m'n ervaring met NPO 1 UHD (Gereserveerd op 690) met EK 2 jaar geleden was het beeld wat donkerder en gaf mijn tv wel HDR aan. En keek ik doorgaans naar het standaard kanaal. 

Met Nederlands elftal gebruikte ik dan wel npo 1 uhd. Ik schroefde de helderheid dan op. Dan wel mooier beeld dan standaard HD. Maar dan waren alle andere zenders weer flets 😉.

Ik ga het zien als het kastje thuis weer op de 4k/uhd televisie zit. Nu een kleine HD ready (720P dus).

Overigens is het SDR kanaal net zo scherp. 

SDR: 1080P 50, 14,4 Mbps 

UHD: 1080P 50, 14,4 Mbps HDR/WCG2020 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 9, 2026

Ik zit bij ESPN 2 UHD (HDR) unicast, momenteel tijdens de voetbalwedstrijd op de 16,8 Mb/s

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 9, 2026

Net de eerste helft Sparta-Feyenoord gekeken, vond het met UHD toch weer te donker, heb bij de beeldinstellingen van mijn Samsung tv Filmmaker mode veranderd in Standaard, nu is het beeld pas echt naar mijn zin. Zonder ESPN UHD gaat ie meteen weer naar Filmmaker mode, maar voor het voetballen is Standaard even een simpele oplossing, althans voor mij.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2026

Ik zit bij ESPN 2 UHD (HDR) unicast, momenteel tijdens de voetbalwedstrijd op de 16,8 Mb/s

Er is ook data nodig voor HLG / WCG2020, ​@Sebas14 .

• August 9, 2026

Ja zo is het ook.  

Dat moet een correcte implementatie van HLG-HDR dus oplossen en daaraan gekoppeld een correcte werking en instellingen betreffende HDR op een ontvanger. De instellingen op de DIW7022 deugen wat mij betreft nog steeds niet. Ik zie gelukkig nu wel automatisch bij HDR.

Terzijde vreemd genoeg stond mijn Box op Dolby Vision blijkbaar standaard vanuit KPN op het moment dat ik HDR10+ koos ging de box herstarten. Ik hoop niet dat dit met elke firmware update vanuit KPN weer naar Dolby Vision gaat.

Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn  ontvanger en de TV continue van alles moet aanpassen. Behalve dan de beeld modus. Op mijn Samsung komt beeldmodus Dynamisch het beste over met ESPN 1 uhd 

Ps ​@RuudDelft  ik neem aan dat jouw Samsung wel staat ingesteld op UHDColor of Invoersignaal Extra bij Beheer externe apparaten afhankelijk van  hoe oud jouw TV is.

Ik heb het hier of elders ook genoemd met de vip5202 was dit met het NPO uhd kanaal ook een ellende om goed te krijgen. Ik heb verder helemaal niets met Voetbal maar puur technisch was ik benieuwd en toch wel fijn dat ook kanaal 14 die keuze mogelijkheid heeft.

Het zal verder aan ons liggen maar visueel is het verschil echt minimaal.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 9, 2026

Ja zo is het ook.  

Dat moet een correcte implementatie van HLG-HDR dus oplossen en daaraan gekoppeld een correcte werking en instellingen betreffende HDR op een ontvanger. De instellingen op de DIW7022 deugen wat mij betreft nog steeds niet. Ik zie gelukkig nu wel automatisch bij HDR.

Terzijde vreemd genoeg stond mijn Box op Dolby Vision blijkbaar standaard vanuit KPN op het moment dat ik HDR10+ koos ging de box herstarten. Ik hoop niet dat dit met elke firmware update vanuit KPN weer naar Dolby Vision gaat.

Ik moet er niet aan denken dat ik op mijn  ontvanger en de TV continue van alles moet aanpassen. Behalve dan de beeld modus. Op mijn Samsung komt beeldmodus Dynamisch het beste over met ESPN 1 uhd 

Ps ​@RuudDelft  ik neem aan dat jouw Samsung wel staat ingesteld op UHDColor of Invoersignaal Extra bij Beheer externe apparaten afhankelijk van  hoe oud jouw TV is.

Ik heb het hier of elders ook genoemd met de vip5202 was dit met het NPO uhd kanaal ook een ellende om goed te krijgen. Ik heb verder helemaal niets met Voetbal maar puur technisch was ik benieuwd en toch wel fijn dat ook kanaal 14 die keuze mogelijkheid heeft.

Het zal verder aan ons liggen maar visueel is het verschil echt minimaal.

Geen idee waar dat staat, de tv is een Samsung S95F 65 inch die mei vorig jaar op de markt kwam, staat iig wel op HDR automatisch en HDR10.

Heb op de slaapkamer een TLC Qled van 50 inch, daar heb ik Film mode ook veranderd in Standaard, en nu ook daar prima beeld met UHD aan.

Had KPN misschien wel even aan kunnen geven, dat UHD met Film of Filmmaker mode veel te donker is.

• August 9, 2026

@RuudDelft instellingen dan algemeen dan beheer externe apparaten. Het zal op jouw TV invoer signaal Extra heten.

Wewa
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • August 9, 2026

Uiteindelijk verdwijnt multicast en wordt alles unicast.