Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Per wanneer wordt ESPN opgewaardeerd naar de betere beeldkwaliteit bij KPN en komt ESPN UHD dan nu eindelijk gratis beschikbaar voor abonnees? Belachelijk om daar 2,50 euro (4K pakket) voor te moeten betalen, terwijl je ESPN abonnees bent.

Bron: Totaaltv.nl

Beste antwoord door Denise van KPN

Hele terechte vragen, ​@MartijntB1988.

Ik kan je op dit moment niet zeggen wanneer ESPN bij ons in een hogere beeldkwaliteit te zien is. Zodra dit komt, zullen we jullie hier uiteraard over informeren.

En wat betreft de tweede vraag: De programmering op ESPN 1 en ESPN UHD worden gelijk getrokken. Maar dat betekent niet dat ESPN 1 vervangen wordt door ESPN UHD. Of dit bij ons zo zal zijn, zal de toekomst leren.

138 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 7, 2025

komt ESPN UHD dan nu eindelijk gratis beschikbaar voor abonnees? Belachelijk om daar 2,50 euro (4K pakket) voor te moeten betalen, terwijl je ESPN abonnees bent.

Is dat wel zo? Bij de oranje provider zit ESPN UHD in het ESPN pakket. Maar dat is daar wel weer € 2,50 duurder.…

Hier beide komt dus op hetzelfde neer.

ESPN UHD bij het ESPN pakket maakt dat mijns inziens weer duurder. 

Heb je TV+ DIW7022 of Soundbox nog een tip. Na kort pauzeren krijg je een betere stream (14,2 Mbps) op 221 - 224.

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 7, 2025

De enigste meerwaarde straks van ESPN UHD is de toevoeging HDR. En daar betaal je dan €2,50 meer voor. Dat is het eigenlijk niet waard. Tenzij je ook graag naar Love Nature 4K en INULTRA kijkt. 

Dan zou ik zeggen, zet ESPN UHD maar in het ESPN Compleet pakket en haal hem uit het 4K pakket. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 8, 2025

Maar even in dit topic. Ook een bijzondere ontdekking (samen met Sebas14) met name voor de gebruikers van TV+ (DIW7022 en Soundbox).

De hoogste kwaliteit van ESPN zenders heb je niet in live multicast/beste kwaliteit. Dan is het 7,2 Mb/s. Maar als je eventjes pauzeert en dus unicast gaat kijken is de stream mooier ook zichtbaar namelijk 14,2 Mb/s.

Uiteraard heb je ook die 14,2 Mb/s op ESPN kanalen als je ontvanger op unicast staat.

Of dit ook op kanaal 14 het geval is weet ik. Kan Sebas misschien ook nog effies meten??? 🙏

@TV Apps Team , ​@TijtheMan . Dit is een béétje bijzonder.

NB, het andere topic over beeldkwaliteit ESPN kanalen

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • July 8, 2025

Uiteraard heb je ook die 14,2 Mb/s op ESPN kanalen als je ontvanger op unicast staat.

Of dit ook op kanaal 14 het geval is weet ik. Kan Sebas misschien ook nog effies meten??? 🙏

Ja, op kanaal 14 is precies hetzelfde als de meting die ik eerder heb laten zien.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • July 9, 2025

Hele terechte vragen, ​@MartijntB1988.

Ik kan je op dit moment niet zeggen wanneer ESPN bij ons in een hogere beeldkwaliteit te zien is. Zodra dit komt, zullen we jullie hier uiteraard over informeren.

En wat betreft de tweede vraag: De programmering op ESPN 1 en ESPN UHD worden gelijk getrokken. Maar dat betekent niet dat ESPN 1 vervangen wordt door ESPN UHD. Of dit bij ons zo zal zijn, zal de toekomst leren.

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Waarom is de multicast dan nog steeds 7.2 mbps en niet gelijk aan de 14 mbps unicast stream? 
Dit mag technisch toch geen probleem zijn met multicast?

• Helper
  • July 9, 2025

Precies wat hierboven wordt gezegd. Het is toch een beetje onzinnig om je instellingen op unicast te zetten om de beste beeldkwaliteit te ontvangen?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 9, 2025

Je komt gewoon op de unicast stream na een paar seconden pauzeren ​@Dirkie90  . Daar hoef je 'm echt niet op unicast voor in te stellen.

1 - 11, 51 Multicast+beste kwaliteit 14,2, unicast 7,2

ESPN en Ziggo Sport Multicast+beste kwaliteit 7,2 en juist unicast 14,2 

I Am Groot
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • July 9, 2025

Dit is leuk dat het zo even kan, maar dit is toch een hobby bob oplossing.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20

Waarom is de multicast dan nog steeds 7.2 mbps en niet gelijk aan de 14 mbps unicast stream? 
Dit mag technisch toch geen probleem zijn met multicast?

Daar heb ik op dit moment geen antwoord op. Het staat op onze radar, maar hoe en wat weten we nog niet precies.

• Helper
  • August 1, 2025

Vanaf 2 september hoef je niet meer te switchen volgens dit artikel: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-waardeert-alle-espnkanalen-hogere-beeldnorm-op-maar-voorlopig-alleen-in-unicast/

overigens weet ik niet of het verschil van 1080P/50 en 1080P/25 met het blote oog te zien is?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Ik lees in het artikel dat ook bij Digitenne de bron direct doorgeven gaat worden.

Digitenne zendt al uit in 1080p tenslotte. Maar de bron van de (meeste) zenders is 1080i. 

Ikzelf gebruik al vaak Digitenne voor de ESPN kanalen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Hoe loopt het voor de Smart-tv app kijkers ​@Denise van KPN ?

Dat is ook unicast, wat als eerste aan de beurt is bij de TV+ bos en Soundbox. 

Krijgen die ook de betere stream 1080p SDR op de ESPN kanalen?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Ik ben helemaal blij dat KPN blijkbaar de stap naar 1080p gaat maken. Heeft even geduurd maar nu dan toch het begin op 4 kanalen. Wat mij betreft zo snel mogelijk alle zenders minimaal in 1080p SDR 14.2 mbps

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Euh, ​@Tanoor .

Het zit 'm in eerste instantie in de aanlevering. ESPN is nu de eerste die dat naar 1080P opwaardeert.

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

@PeterG als het niet geleverd wordt houdt het natuurlijk op. Maar bijvoorbeeld NPO geeft desgevraagd aan dat of ze 1080p of 1080i leveren per distributeur verschilt. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 1, 2025

Maar even in dit topic. Ook een bijzondere ontdekking (samen met Sebas14) met name voor de gebruikers van TV+ (DIW7022 en Soundbox).

De hoogste kwaliteit van ESPN zenders heb je niet in live multicast/beste kwaliteit. Dan is het 7,2 Mb/s. Maar als je eventjes pauzeert en dus unicast gaat kijken is de stream mooier ook zichtbaar namelijk 14,2 Mb/s.

@TV Apps Team , ​@TijtheMan . Dit is een béétje bijzonder.

NB, het andere topic over beeldkwaliteit ESPN kanalen

Grappig, de ESPN beeldkwaliteit was dus al enige tijd beter op unicast als ik je bericht goed begrijp.

Terwijl het artikel vandaag van Totaaltv impliceert dat het pas vanaf dit weekend het geval is.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Hoi ​@MvP86 

Het was (is) inderdaad al ruim een jaar beter via unicast. 

Tot heden 

Multicast 1080i  7,2 Mbps 

Unicast 1080i  14,2 Mbps 

Per 2 augustus Unicast 1080P  7,2 Mbps 

En per begin september, volgens Totaaltv.nl, ook Multicast 1080P. En hopelijk ook de hogere bitrate. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 1, 2025

Hoi ​@MvP86 

Het was (is) inderdaad al ruim een jaar beter via unicast. 

Tot heden 

Unicast 1080i  14,2 Mbps 

Per 2 augustus Unicast 1080P  14,2 Mbps 

En per begin september, volgens Totaaltv.nl, ook Multicast 1080P. En hopelijk ook de hogere bitrate. 

Ahh oke dus het wordt vanaf morgen nog beter!

Dat is fijn om te lezen :) dank voor de toelichting.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 1, 2025

Is er nog een mogelijkheid om te checken of het per heden inderdaad 1080p is? Buiten mn bril op zetten bedoel ik dan ;)

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Ik zie 😉 behoorlijk verschil tussen multicast (oud, 1080i  7,2 Mbps) en unicast (nieuw, 1080p  7,2 Mbps). En dat zonder m'n bril op te zetten ​@MvP86 .

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 1, 2025

Unicast 1080i  14,2 Mbps 

Per 2 augustus Unicast 1080P  14,2 Mbps 

@PeterG Waarschijnlijk ligt dit aan mij, maar is dit niet andersom? Ik dacht dat de eerste 10 zenders 14,2 Mbps zijn (en ESPN) op multicast? 

En de overige zenders multicast op 7,2 Mbps? 

Ik lees dat hier bijvoorbeeld ook: 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 1, 2025

Dat is het hem nou juist ​@ikheetjeff .

De ESPN en Ziggo Sport zenders zijn bij

Multicast + beste kwaliteit 1080i  7,2 Mbps. 

Unicast 14,2 Mbps, ESPN nu 1080p en Ziggo Sport 1080i. 

Zie ook de meetresultaten van ​@Sebas14 in dit topic en het andere topic hierover

Ik switch al maanden op espn naar unicast (even pauzeren) of naar Digitenne. 

Zie ook 

Door Sebas14 

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • August 2, 2025

Thanks ​@PeterG, ook weer wat geleerd. Uniek wel! Ik heb het inderdaad zelf ook kunnen meten op Soundbox.

Eerst multicast NPO 2, dan Multicast ESPN 1, dan Unicast ESPN 1. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 2, 2025

Thanks ​@PeterG, ook weer wat geleerd. Uniek wel! Ik heb het inderdaad zelf ook kunnen meten op Soundbox.

Eerst multicast NPO 2, dan Multicast ESPN 1, dan Unicast ESPN 1. 

Met welke app is dit? Ik merk namelijk geen tot nauwelijks verschil in data throughout. Wel ging die erg omhoog toen we van ESPN Vandaag naar een documentaire van ESPN gingen. Die had veel meer data doorvoer. Dus wellicht kan het zijn dat het ook afhankelijk is van wat ze uitzenden?