Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Toon eerste bericht

138 reacties

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 5, 2025

Is Ziggo Sport totaal nu in dezelfde kwaliteit via de kpn Smart app als via het kastje van KPN ingesteld op unicast?

• Helper
  • August 5, 2025

Is Ziggo Sport totaal nu in dezelfde kwaliteit via de kpn Smart app als via het kastje van KPN ingesteld op unicast?

Ziggo Sport (totaal) moet nog geüpdate worden volgens mij, er is hier geen datum voor gegeven zie ook: https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-waardeert-kanalen-ziggo-sport-naar-betere-beeldkwaliteit-op/

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 5, 2025

Ziet er ook wel beter uit in unicast dan multicast. Dan zou unicast, dus ook smart-tv app, nu P met 7,2 Mbps zijn. 

Multicast, alleen via de ontvanger, wordt straks P met 14,5 Mbps. Maar ja. Sport kijk je toch live.

• Helper
  • August 6, 2025

Ziet er ook wel beter uit in unicast dan multicast. Dan zou unicast, dus ook smart-tv app, nu P met 7,2 Mbps zijn. 

Multicast, alleen via de ontvanger, wordt straks P met 14,5 Mbps. Maar ja. Sport kijk je toch live.

Ziggo sport is dus ook al geüpgraded?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

Ik heb geen Fritzbox dus kan het qua cijfertjes niet onderbouwen.

Maar op het oog ziet de unicast stream er voor mij nu beter uit dan de (huidige) multicast stream.

Net als bij ESPN.

TvG2016
Helper
  • August 6, 2025

De bitrate van de ESPN kanalen in unicast zijn gewijzigd.

Het was unicast 14 Mbit/s en zit nu rond de 7 Mbit/s.

Het beeld is wel zichtbaar scherper als je switch tussen multicast en unicast. (even op pauze zetten bij multicast). Zie grafiek (meting met de TV+ box):

KPN weerspreekt overigens dat de bandbreedte is gehalveerd naar 7,2Mbps. Zoals hier wordt benoemd. 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 6, 2025

De bitrate van de ESPN kanalen in unicast zijn gewijzigd.

Het was unicast 14 Mbit/s en zit nu rond de 7 Mbit/s.

Het beeld is wel zichtbaar scherper als je switch tussen multicast en unicast. (even op pauze zetten bij multicast). Zie grafiek (meting met de TV+ box):

KPN weerspreekt overigens dat de bandbreedte is gehalveerd naar 7,2Mbps. Zoals hier wordt benoemd. 

Dit was alleen afgelopen weekend. Maandag was het weer 14 Mb/s. De meting was van de TV+ box.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 6, 2025

TvG2016 schreef: KPN weerspreekt overigens dat de bandbreedte is gehalveerd naar 7,2Mbps. Zoals hier wordt benoemd.

Sebas14 schreef: Dit was alleen afgelopen weekend. Maandag was het weer 14 Mb/s.

Oooh, vandaar dat ik het wat minder vond via unicast 1080p. Via digitenne was de Johan Cruyff schaal ietsje mooier.

Best kans dat kpn het lager had gezet vanwege de te verwachten kijkersschare via unicast. Aangezien 1080p op multicast nog niet is ingevoerd.

@TvG2016 , ​@Sebas14 

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • August 6, 2025

Best kans dat kpn het lager had gezet vanwege de te verwachten kijkersschare via unicast. Aangezien 1080p op multicast nog niet is ingevoerd.

@TvG2016 , ​@Sebas14 

Zo denk ik er ook over. Om storingen te voorkomen afgelopen weekend. De meting liegt er niet om.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • August 9, 2025

ESPN via de TV+ app op mijn 55 inch tv ziet er erg fraai uit na de upgrade naar 1080p. 👍

Mooi op tijd voor het nieuwe voetbalseizoen. 😁

• Deelnemer
  • August 9, 2025

Het is nog niet mijn club, maar ik heb ook even wat stukjes van de wedstrijden gekeken via de TV+ box. Ik vind het er tot nu toe echt veel beter uitzien op de unicast stream (even gepauzeerd). Niet meer zo’n wolk van compressieartefacten rond de spelers bij beeld van veraf.

Ook de multicast stream lijkt mij nu al (iets) beter dan voorheen. Ben benieuwd naar de nog komende multicast stream upgrade. 

• Deelnemer
  • August 9, 2025

Daarna alleen nog ESPN UHD gewoon aan ESPN (in)compleet toevoegen en dan ben ik helemaal blij. Ik vertik het uit principe om hier extra voor te betalen. 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

Ach. Dan wordt het ESPN pakket weer duurder. ​@riksmith 

Bij alle 3 providers die de UHD versie hebben is het zo'n € 2,50 meer.

Ziggo ESPN inclusief UHD: € 17,95

KPN ESPN Compleet 14,99; UHD + 2 4k zenders € 2,50.

Compleet + UHD is bij KPN het 'goedkoopst'.

Ook bij Delta ESPN UHD. Maar ook niet in het ESPN Compleet pakket.

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 9, 2025

Ach. Dan wordt het ESPN pakket weer duurder. ​@riksmith 

Bij alle 3 providers die de UHD versie hebben is het zo'n € 2,50 meer.

Ziggo ESPN inclusief UHD: € 17,95

KPN ESPN Compleet 14,99; UHD + 2 4k zenders € 2,50.

Compleet + UHD is bij KPN het 'goedkoopst'.

Ook bij Delta ESPN UHD. Maar ook niet on het ESPN Compleet pakkeComplete 

Maar nu is de resolutie gewoon hetzelfde als de reguliere ESPN zenders. Het enige verschil (meerwaarde) is enkel nog HDR. Dan is 2,50 extra wel een beetje "lame". Kan me ook niet voorstellen dat dat lang zo blijft. Only time will tell.

• August 9, 2025

Per wanneer wordt ESPN opgewaardeerd naar de betere beeldkwaliteit bij KPN en komt ESPN UHD dan nu eindelijk gratis beschikbaar voor abonnees? Belachelijk om daar 2,50 euro (4K pakket) voor te moeten betalen, terwijl je ESPN abonnees bent.

Bron: Totaaltv.nl

Martijn,

Ik weet niet waarom je al deze antwoorden krijgt, maar wij hebben een 4K abonnement (omdat we het nog nooit hebben opgezegd). Maar ik kan je in een ding geruststellen, 4K bij ESPN is bij KPN niet om aan te zien. (hoeven ze voor mij  overigens niets aan te doen, met de normale weergave zijn wij tevreden). 

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 9, 2025

@dommeke schrijft: Maar ik kan je in een ding geruststellen, 4K bij ESPN is bij KPN niet om aan te zien. (hoeven ze voor mij  overigens niets aan te doen, met de normale weergave zijn wij tevreden). 

Helemaal mee eens. Het NPO UHD kanaal met het WK Qatar heeft mij er al snel van overtuigd: De standaard zender is beter. Keek al na 2 wedstrijden weer het standaard NPO 1 (14,2 Mbps bij kpn). Veel mooier. 

En nu zijn de gewone ESPN zenders ook nog eens dezelfde resolutie. 

Snel opzeggen dat 4k/UHD pakket, dommeke 😉. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • August 9, 2025

Hoe de 4k zender (is eigenlijk een misleidende naam, want het is geen 4k maar enkel 1080p met HDR) er uit ziet is heel erg afhankelijk van de kwaliteit tv waarop je kijkt. Het ziet er echt wel goed uit op nieuwe mid/high-end tvs.

• August 9, 2025

@dommeke schrijft: Maar ik kan je in een ding geruststellen, 4K bij ESPN is bij KPN niet om aan te zien. (hoeven ze voor mij  overigens niets aan te doen, met de normale weergave zijn wij tevreden). 

Helemaal mee eens. Het NPO UHD kanaal met het WK Qatar heeft mij er al snel van overtuigd: De standaard zender is beter. Keek al na 2 wedstrijden weer het standaard NPO 1 (14,2 Mbps bij kpn). Veel mooier. 

En nu zijn de gewone ESPN zenders ook nog eens dezelfde resolutie. 

Snel opzeggen dat 4k/UHD pakket, dommeke 😉. 

Nostalgie naar WJB Peter

• August 9, 2025

Het is elders al eens geschreven maar het idee om die paar 4K kanalen aan het pluspakket toe te voegen is zo gek nog niet.

Ps ​@MvP86  ESPN zelf noemt het een UHD kanaal geen 4K. De EBU heeft vast gelegd dat bij lineaire distributie 1080p met hdr uhd mag worden genoemd. 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2025

Het beeld op het ESPN-UHD kanaal is vele malen beter dan op de andere ESPN kanalen, maar je TV moet wel HDR10 ondersteunen anders is het beeld niet mooi.
Ik zou ESPN-UHD niet willen missen.

• August 10, 2025

Het beeld op het ESPN-UHD kanaal is vele malen beter dan op de andere ESPN kanalen, maar je TV moet wel HDR10 ondersteunen anders is het beeld niet mooi.
Ik zou ESPN-UHD niet willen missen.

Hiervoor wordt HLG (Hybrid Log Gamma) toegepast geen HDR 10. Zowel de TV als de Mediabox moet dit goed herkennen en verwerken en juist het hele HDR gebeuren rammelt op de TV+ en Soundbox.

Dit schrijft ESPN ook op hun eigen website. Bron en zover ik weet noemt KPN dit zelf ook bij de eigen informatie.

In het verleden met andere uitzendingen in HLG HDR toen had ik nog de vip5202 was het ook goed zoeken naar de juiste instelling op die box. Voor lineaire tv wordt geen HDR10 toegepast.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Het is elders al eens geschreven maar het idee om die paar 4K kanalen aan het pluspakket toe te voegen is zo gek nog niet.

Ps ​@MvP86  ESPN zelf noemt het een UHD kanaal geen 4K. De EBU heeft vast gelegd dat bij lineaire distributie 1080p met hdr uhd mag worden genoemd. 

Dat was ook in het SD tijdperk, toen HD in opkomst was.

In het begin moest je voor het HD pakket (bij Ziggo destijds) € 7,50 per maand voor 4 kanalen betalen in HD. (2008 t/m 2013, zelf ging ik in 2011 naar KPN i.v.m. glasvezel)

En HDR (HLG inderdaad bij tv) moet je de HDR op automatisch zetten en HDR op voorkeur (dus niet Dolby Vison (helaas))

Jammer dat de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) dit niet automatisch doet.

Misschien als hij straks op Android TV versie 14 draait.

Afwachten dus.

Maar voor de mensen met ESPN pakket is het mooi om UDH te hebben.

Dit is (helaas) geen 4K met HDR, maar HD met HDR.  Beide mogen helaas UHD genoemd worden.

(En de toevoeging van HDR (HLG) geeft meer verschil in beeld en 4K t.o.v. HD (2K).

Omdat het oog niet zo super goed is als menigeen denken.

Om 4K op een 55” toestel te kunnen zien, moet je op een afstand van 2 meter of minder zitten vanaf de tv.

P.S.

Verleden? (onder verleden wordt meer dan 20 of 30 jaar geleden verstaan (ook wel vroeger genoemd). 

Zo lang bestaat 4K en HDR etc. nog niet.

• August 10, 2025

Wat men onder verleden verstaat verschil per persoon. Voor een twintig jarig licht dat minder ver dan voor een persoon van 80 of 90 jaar.

De term verleden kan ook op bijvoorbeeld 1 of twee jaar geleden slaan, anders had ik wel degelijk vroeger geschreven. Maar vooruit ik verander het wel in 'bij eerdere uitzendingen met HLG'. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • August 10, 2025

Een UHD (1080pHDR) ziet er mooier uit dan een 2160pSDR (4K) met dezelfde bitrate. Kijk maar eens een film van een Bluray (vaak 1080pHDR) en vergelijk met een 4K versie van een streamingsdienst. De Bluray versie ziet zelfs beter uit dan de 4K-HDR van streamingsdienst. Een TV kan probleemlos 2k naar 4k upscalen, maar heel weinige apparaten zijn in staat SDR naar HDR te upscalen. De film studios doet het bij oude filmen met supercomputer met ondersteuning van AI.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • August 10, 2025

Er zijn per weekend maar 2 eredivisie wedstrijden echt in UHD. Één op zaterdag en één op zondag. De rest is opgekrikt.