Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Toon eerste bericht

138 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 10, 2025

Ik ben ook op vakantie ​@Dirkie90 😁.

Wel de box mee. Maar meten lukt niet. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 10, 2025

Gisteren waren de Ziggo sport streams nog 7 mbit.

Ik heb een fritzbox, dus kan ik makkelijk het dataverbruik zien.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 10, 2025

ESPN en Viaplay tv hebben een prachtige beeldkwaliteit nu met 1080p en 14 mbit streams.

Viaplay tv+ (de betaalde zender) is nu ook 1080p met 14 mbit, voor degenen die overwegen deze zender te nemen.

Hoe kan jij dat zien dat bij beide Viaplay TV zenders het beeld in 1080p is?

Die 14 Mb/s kunnen we inderdaad meten.

Als je op Google ernaar zoekt vind je dat Viaplay al een flinke tijd in 1080p uitzendt.

Sinds een dag of 10 ongeveer kan ik in mijn fritzbox zien dat de streams op 14.4 mbit spelen.

Vandaar mijn eerdere reactie hierover.

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 13, 2025

Is de kwaliteit op multicast inmiddels even goed/beter dan op unicast voor wat betreft de ESPN zenders?

Wil Ajax zo kijken naar vraag me af of ik hem op unicast of multicast moet zetten.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

Beste is multicast. Maar het is nu gelijk met allebei 1080P en 14,2 Mbps. Via de TV+ ontvanger. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 13, 2025

Beste is multicast. Maar het is nu gelijk met allebei 1080P en 14,2 Mbps. Via de TV+ ontvanger. 

Waarom is multicast dan beter dan unicast als ik vragen mag?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

In ieder geval geeft het een heel veel lagere belasting van de servers van kpn.

En... je zit veel dichter op het live moment. Hooguit een paar seconden. Unicast loopt daar weer 15 tot 20 seconden op achter. De unicast streams, voor elke ontvanger een aparte, gaat ook niet allemaal tegelijk 'de deur uit'.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 13, 2025

Bij multicast 'log je in' op een mediastream voor alle tvboxen tegelijk, bij unicast creëert elke box z'n eigen mediastream.

Het is dus logisch dat die enkele multicast stream veel minder data en bandbreedte op het netwerk verbruikt dan al die losse unicast tv streams.

ESPN is 14.4 mbit multicast nu, en de kwaliteit is erg mooi om te zien. 👍

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 13, 2025

Bij multicast 'log je in' op een mediastream voor alle tvboxen tegelijk, bij unicast creëert elke box z'n eigen mediastream.

Het is dus logisch dat die enkele multicast stream veel minder data en bandbreedte op het netwerk verbruikt dan al die losse unicast tv streams.

ESPN is 14.4 mbit multicast nu, en de kwaliteit is erg mooi om te zien. 👍

En unicast is 7,2 mbit?

Jullie dank voor de uitleg trouwens.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 13, 2025

Unicast bij ESPN is ook 14.4 mbit nu. Dus terugkijken is in dezelfde beeldkwaliteit. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 13, 2025

Unicast bij ESPN is ook 14.4 mbit nu. Dus terugkijken is in dezelfde beeldkwaliteit. 

Oke dus de iptv app van KPN is nu ook 1080p met 14.4 mbit? Of zit die nog steeds op 7.2? 

Kan zelf helaas niet testen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 13, 2025

De stream voor de smart-tv app is 14,2. Die voor de mobiele app en tv.kpn.com 7,2.

Wel beide 1080P.

MvP86
Topper
  • Topper
  • September 13, 2025

De stream voor de smart-tv app is 14,2. Die voor de mobiele app en tv.kpn.com 7,2.

Wel beide 1080P.

Ja de Smart tv app (op Samsung tv) bedoelde ik.

Heel mooi dat die nu 1080P met 14,2 mbit is. Dan kan ik mijn tv ontvanger terugsturen naar kpn, want geen toegevoegde waarde meer (voor mij, kijk alleen maar ESPN en Ziggo Sport), toch?

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 13, 2025

Ik kijk nu al 10 minuten ESPN 1 via de smart tv app, en zie in mijn fritzbox dat de stream op 7 mbit loopt.

Ik heb ergens gelezen dat de smart tv app alle streams op 7 mbit afspeelt, maar kan dat zo snel niet terugvinden.

Dit neemt niet weg dat het beeld van de app er gewoon prima uitziet op mijn 55 inch tv.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Ik heb ergens gelezen dat de smart tv app alle streams op 7 mbit afspeelt

Ook bij zender met betere kwaliteit (1-10) is de TV App beperkt tot 7,25Mbs, het is aannemelijk dat ook voor ESPN geldt.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 13, 2025

Ik vond zelf de upgrade van 1080i naar 1080p een veel duidelijker verschil maken dan de upgrade naar 14 mbit streams.

Nu met 1080p en 14 mbit streams is de kwaliteit gewoon prachtig.

De 1080p streams op 7 mbit zien er ook erg goed uit. Ziggo Sport op multicast is een mooi voorbeeld hiervan.

• Helper
  • September 13, 2025

Ik vond zelf de upgrade van 1080i naar 1080p een veel duidelijker verschil maken dan de upgrade naar 14 mbit streams.

Nu met 1080p en 14 mbit streams is de kwaliteit gewoon prachtig.

De 1080p streams op 7 mbit zien er ook erg goed uit. Ziggo Sport op multicast is een mooi voorbeeld hiervan.

Jep en Ziggo Sport naar 14mbit ligt ook in de planning gaf KPN aan maar wordt nog nagevraagd, zie andere forum over voetbal bij KPN. Als ze deze zender hebben geüpgraded is de kwaliteit zelfs beter dan bij Ziggo zelf volgens mij 🤣

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • September 13, 2025

Als ze deze zender hebben geüpgraded is de kwaliteit zelfs beter dan bij Ziggo zelf volgens mij 🤣

Maar van wie krijgt KPN deze zenders geleverd? Van Ziggo natuurlijk, je kan geen betere kwaliteit hebben als de bron, onafhankelijk welke bitrates je gebruikt. BTW. ZiggoSport bij Ziggo hebben gemiddeld 12.5Mbits

Sebas14
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • September 13, 2025

Hoe kan jij dat zien dat bij beide Viaplay TV zenders het beeld in 1080p is?

Die 14 Mb/s kunnen we inderdaad meten.

Als je op Google ernaar zoekt vind je dat Viaplay al een flinke tijd in 1080p uitzendt.

Sinds een dag of 10 ongeveer kan ik in mijn fritzbox zien dat de streams op 14.4 mbit spelen.

Vandaar mijn eerdere reactie hierover.

In de Viaplay app zelf is het inderdaad 1080p met een bitrate zo rond de 5 Mb/s. Dat vindt je inderdaad bij Google.

Maar ik ben wel benieuwd of KPN de TV zender Viaplay TV ook in 1080p doorgeeft aan de klant. Misschien is Viaplay TV wel gewoon 1080i.

Die 14 Mb/s zegt natuurlijk niks. De 1ste 10 zenders zijn ook 14Mb/s en ik heb nergens gelezen dat deze sindsdien 1080p zijn geworden. Dus neem aan dat ze nog 1080i zijn.

Leuke vraag voor een moderator?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 17, 2025

Weet je hier al wat meer van ​@Denise van KPN ?

Vraagje, ​@Denise van KPN 

Ik zie op de Arris nog (steeds) de nieuwe kanalen niet voor ESPN en Ziggo Sport.

Is de verbeterde multicast kwaliteit nu tóch op de standaard kanalen 14, 221, 222, 223 en 224 doorgevoerd? (het beeld is wel heel mooi)

Goede vraag! Heb ik niet direct antwoord op, maar gaan we navragen.

(origineel van bovenstaande; een week geleden)

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • September 18, 2025

Ik heb gelijk even voor je gekeken of ik al meer te vertellen heb, ​@PeterG. Maar helaas, nog geen duidelijkheid. De vraag staat nog steeds uit.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

Het is toch wel jammer dat de kanalen met beter beeld er nog niet zijn op de Arris ontvangers. Bij mijn moeder VIP5202. 

Ze wijkt uit naar Digitenne en het spat van het scherm. 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 21, 2025

Ik zit PSV-Ajax te kijken op mijn 55 inch TCL tv en inderdaad: Het beeld (de kleuren!) spat van het scherm af. Bij de close-ups kun je echt grassprieten tellen.

Als de bron goed is is het beeld echt prachtig nu op ESPN.

Nu Ziggo Sport nog naar 14.4 mbit streams.... 😉

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 21, 2025

En Feyenoord valt in eigen valkuil van tijd rekken. Anders was de wedstrijd al afgelopen

geweest bij 2-3.

• Helper
  • September 22, 2025

Ik zit PSV-Ajax te kijken op mijn 55 inch TCL tv en inderdaad: Het beeld (de kleuren!) spat van het scherm af. Bij de close-ups kun je echt grassprieten tellen.

Als de bron goed is is het beeld echt prachtig nu op ESPN.

Nu Ziggo Sport nog naar 14.4 mbit streams.... 😉

Zag er zeker goed uit en leuke wedstrijden!

Wat betreft die laatste vraag nog geen uitsluitsel of update gehad van een KPN moderator in het forum —> Nieuw: Ervaar al het Nederlands voetbal met KPN TV