Skip to main content
Beantwoord

ESPN in betere beeldkwaliteit bij KPN?

• July 6, 2025
  • 138 reacties
  • 3127 keer bekeken

Toon eerste bericht

138 reacties

• Helper
  • September 27, 2025

Ik zit PSV-Ajax te kijken op mijn 55 inch TCL tv en inderdaad: Het beeld (de kleuren!) spat van het scherm af. Bij de close-ups kun je echt grassprieten tellen.

Als de bron goed is is het beeld echt prachtig nu op ESPN.

Nu Ziggo Sport nog naar 14.4 mbit streams.... 😉

ESPN wederom subliem zoals bij Ajax - NAC, Ryder cup ziggo sport daarentegen..🤔

heb het idee dat het op de KPN iTV app beter is ziggo sport 

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 28, 2025

Ik heb die Ryder cup niet gezien, maar Ziggo Sport is normaal gesproken prima van kwaliteit.

Als de aangeleverde stream matig van kwaliteit is dan kan KPN er ook niets meer aan veranderen.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • September 30, 2025

Goh, ​@Denise van KPN 

Het duurt nu wel érg lang vooraleer de betere beeldkwaliteit van ESPN (en ook Ziggo Sport) doorgevoerd wordt bij “interactieve TV”. September is alweer bijna voorbij.

Dat zouden daardoor ook nieuwe kanaalnummers worden. Voor iedereen, ook koper, beschikbaar. Maar zelfs via glasvezel is het er nog niet.

Op Arris en Arcadyan andere kanaalnummers ESPN (681 – 684) en Ziggo Sport (673 – 678) in verband met de 1080p/50 14,2 Mb/s kwaliteit. TV+ heeft vanaf 2-9-2025 de hoge kwaliteit maar blijft 221 – 224 voor ESPN
en 233 – 238 voor Ziggo Sport.

• Helper
  • September 30, 2025

@PeterG Ja het is vrij stil vanuit KPN. Ziggo sport is bij KPN+ nog steeds 7,5 mbit. Dit is wel op te lossen door de unicast “truc”

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • October 7, 2025

Er is reactie van uit KPN. De hogere kwaliteit voor ESPN (en Ziggo Sport) gaat toch niet komen op de iTV ontvangers van Arris en Arcadyan.

Het is, voor ESPN op dit moment, wel ingevoerd op de smart-tv app waar veel iTV kijkers met hun smart-tv wel over kunnen beschikken. En natuurlijk op de TV+ Box en TV+ Soundbox.

Zie hier de reactie van KPN. Namens KPN is het bericht van ​@Erik van KPN .

En het bijgewerkte startbericht van het topic.

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • October 11, 2025

Ik zit nu ijshockey te kijken op ESPN,  en raak niet de puck continu 'kwijt'. Die blijft gewoon zichtbaar, ook bij snelle passes. Bij de oude resolutie ging de puck dan te snel om zichtbaar te blijven. 

MvP86
Topper
  • Topper
  • October 11, 2025

Ik zit nu ijshockey te kijken op ESPN,  en raak niet de puck continu 'kwijt'. Die blijft gewoon zichtbaar, ook bij snelle passes. Bij de oude resolutie ging de puck dan te snel om zichtbaar te blijven. 

Ja 1080p is echt een hele verbetering ten opzichte van 1080i

Heb t idee dat t verschil tussen 7 en 14 mbit dan weer een stuk kleiner is.

MvP86
Topper
  • Topper
  • December 22, 2025

Wat is bij ESPN en Ziggo Sport nu beter qua kwaliteit. Multicast of Unicast?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Hoi ​@MvP86 . ESPN zowel in multicast én unicast (TV+ ontvangers en ook de smart tv app) nu in 1080 en 14,4 Mb/s. Ook bij Digitenne is het nu deze betere beeldkwaliteit. Digitenne zendt sowieso uit in 1080 P, maar dat is bij alle andere zenders omzetting van I naar P bij de aanvoer. ESPN wordt al aangevoerd in P. Verder wordt uitgezonden in HEVC met 5 Mb/s (= H.264 12,5 Mb/s).

Via de oudere Arris en Arcadyan kan het niet en is het nog 1080 met 7,2 Mb/s.

Met Ziggo Sport schijnen er nog wat problemen te zijn. Dat is momenteel nog 1080i, net als bij Ziggo zelf overigens.

MvP86
Topper
  • Topper
  • December 22, 2025

Hoi ​@MvP86 . ESPN zowel in multicast én unicast (TV+ ontvangers en ook de smart tv app) nu in 1080 en 14,4 Mb/s. Ook bij Digitenne is het nu deze betere beeldkwaliteit. Digitenne zendt sowieso uit in 1080 P, maar dat is bij alle andere zenders omzetting van I naar P bij de aanvoer. ESPN wordt al aangevoerd in P. Verder wordt uitgezonden in HEVC met 5 Mb/s (= H.264 12,5 Mb/s).

Via de oudere Arris en Arcadyan kan het niet en is het nog 1080 met 7,2 Mb/s.

Met Ziggo Sport schijnen er nog wat problemen te zijn. Dat is momenteel nog 1080i, net als bij Ziggo zelf overigens.

Dank Peter.

Begrijp ik het dus goed dat er voor mij geen reden is om het kpn tv kastje te houden? Enige reden was vroeger omdat de beeldkwaliteit beter was dan de in kpn tv app. Voor je beeldvorming: ik kijk alleen sport nog lineair, de rest stream ik. Dus als het allebei in 1080p en 14,4 mb/s is, dan heb ik geen reden om niet gewoon via de app te kijken op mijn nieuwe Samsung tv. Correct?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Ik ken de app op de Samsung (zie onder 😉). Zelf geef ik voorkeur aan de ontvanger. Vooral voor de gids. Voor Samsung heeft kpn nog niet de nieuwe app. 

Kijk je ook (live) sport via andere zenders? NPO heeft de betere kwaliteit alleen via de ontvanger en alleen live multicast. 

Voor buitenlandse zenders en Eurosport maakt het niet uit ( ontvanger vs. app).

En heb je alsnog de TV+ ontvanger dan programmeer je tv series direct voor ook voor alle volgende seizoenen voor opnames. 

De afstandsbediening van kpn vind ik prettiger want heeft cijfertoetsen. 

En.... één kastje is toch gratis. 

Interactieve tv = sowieso met één kastje

En TV+ kan ook zonder kastje. Maar kost met één gratis kastje hetzelfde. Kastje meer mogelijkheden; onder andere ook radiozenders.  ​@MvP86 

MvP86
Topper
  • Topper
  • December 22, 2025

Haha nou dat zal dan een generatiekloof zijn (no offense of course), maar ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst een gids heb gebruikt en ook de afstandsbediening van kpn vind ik veel te groot en lomp. Cijfers gebruik ik sowieso niet. Dus doe mij maar lekker de Samsung afstandsbediening.

Enige argument waarmee je mij wel doet twijfelen is sport op de NPO in hogere kwaliteit, straks met het wk zal ik dat zeker gaan kijken. Dan is het verschil dus enkel 7 vs 14 mb? Neem aan dat npo via de app namelijk ook gewoon 1080p is?

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • December 22, 2025

Dan is het verschil dus enkel 7 vs 14 mb?

Ja, inderdaad. (14 Mb/s heb je op de OUDE ontvanger enkel via glasvezel op de kanalen 661 tot en met 670, NPO, RTL, Talpa)

Neem aan dat npo via de app namelijk ook gewoon 1080p is?

Eh, ja. Echter dus wel de opgewaardeerde aanvoer van het 1080i signaal van de NPO. 1080i → 1080P NPO is niet te vergelijken met de originele 1080P van ESPN natuurlijk.

Maar goed. Je hebt nu (nog….) beide. Dus vergelijk het eens tijdens een sport uitzending. Ook de Studio Sport afleveringen met samenvattingen van voetbal. Dát beeld dus.

Oh ja, qua beeldkwaliteit maakt de oude Samsung app (nog uit 2021) niet uit met de nieuwe KPN TV+ app. Dat zijn gewoon dezelfde streams. De nieuwe KPN TV+ app is er voorlopig alleen voor toestellen en streamingapparaatjes met Android-TV en Google-TV.