Skip to main content
Vraag

Experia Box V10 + kDrive Sync veroorzaakt uitval KPN TV in buitengebied

• January 21, 2026
  • 1 reactie
  • 11 keer bekeken

brdi
Deelnemer
Forum|alt.badge.img+1

Hallo KPN Community / Support,

Ik ervaar een probleem met mijn KPN TV in combinatie met de Experia Box V10 (hardware V1.00‑0xC2‑0xDC, firmware V10.C.25.08.15) in het buitengebied (DSL + 4G bonding) en het synchroniseren van dat van kDrive & kDrive liteSync

Probleem:

• Zodra kDrive Sync actief is, stopt mijn KPN TV vaak volledig met werken.

• Bandbreedte-throttling voor de kDrive IP’s helpt niet.

• Volledig blokkeren van kDrive is de enige manier om TV stabiel te houden.

• OneDrive veroorzaakt dit probleem niet.

Wat ik vermoed:

• De router lijkt overbelast te raken door veel korte TCP/HTTPS-flows van kDrive Sync.

• Dit lijkt de NAT/flow-tabellen en mogelijk ook de VLAN6/IGMP-multicast binding voor TV te verstoren.

• Het probleem zit dus niet in de bandbreedte, maar in state/flow management van de router.

Mijn vraag aan KPN:

• Is er een firmware-update of instelling voor de Experia Box V10 die dit probleem kan verminderen?

• Zijn er aanbevolen instellingen voor hybride DSL + 4G (buitengebied) zodat IPTV en actieve cloud-sync (zoals kDrive) tegelijkertijd stabiel werken?

• Kan de Experia Box eventueel in bridge/modem-only mode voor een eigen router, en hoe configureer ik dan VLAN6/IGMP correct voor KPN TV?

Alle tips of workarounds om zowel TV als cloud-sync stabiel te gebruiken zijn welkom.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

1 reactie

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • January 23, 2026

Hey ​@brdi, bedankt voor je topic, lekker duidelijk! Ik heb, hoop ik, net zo duidelijke antwoorden voor je.

• Er is geen update of aanpassing van instellingen op dit moment die dit gaat verhelpen. Ik verwacht dat dit verband houdt met een issue dat we soms zien in de V10 en waar aan gewerkt wordt om die te verhelpen. Als dat lukt zal het niet eerder dan in de volgende update meegenomen kunnen worden. Wanneer die gaat zijn is nog niet bekend. 
  • Het is eveneens in jouw situatie niet haalbaar om de V10 aan te sluiten op een eigen router. Per de vorige update heeft de V10 een automatisch scan op de manier van verbinden. Dat wil zeggen dat de Box het herkent als hij achter een andere modem/router is aangesloten en niet zelf de PPPoE verbinding kan opzetten. Hij zal dan terugvallen op DHCP client-modus voor het opzetten van een internetverbinding.  Maar dit is nog niet helemaal afgerond. De webinterface is hierop nog niet voorbereid, en zal bij internet een rode foutstatus blijven aangeven. Tevens werkt deze internetverbinding dan alleen voor regulier internet. KPN telefonie en multicast live tv (VLAN 4) werken niet voor apparaten dan verbonden met de V10. Dus in jouw geval schiet je er dan niet zoveel mee op. 

De vraag is dan hoe essentieel de 4G buitengebied router is. Want als je daar eventueel zonder zou kunnen, dan kun je kiezen om in het geheel een eigen router in te zetten. FRITZ!Box is dan de makkelijkste want die heeft een installatiewizard voor onze aansluitingen en dan werkt alles direct. Een ander merk is ook mogelijk. Daar moet je vaak meer instellen, maar je vind alle instellingen op kpn.com/eigenmodem. Maar dan kun je dus niet de 4G router aansluiten.