Skip to main content

FairPlay licentieserver blokkeert Apple TV - kleine aanpassing, grote impact

• January 17, 2026
  • 51 reacties
  • 723 keer bekeken

Beste KPN,

Als enthousiaste KPN-klant en ontwikkelaar heb ik met behulp van AI een eigen Apple TV app gebouwd om KPN iTV te kunnen kijken op mijn Apple TV. De app werkt uitstekend: authenticatie, het ophalen van de channellijst, en het starten van de streams - alles functioneert naar behoren.

Er is echter één struikelblok: de FairPlay DRM licentieserver (Irdeto) weigert licentie-aanvragen van mijn tvOS app, terwijl exact dezelfde streams met dezelfde FairPlay-configuratie wél werken in Safari op macOS.

Het technische probleem lijkt te zijn dat de licentieserver alleen SPC's (Server Playback Context) accepteert die gegenereerd zijn door Safari/WebKit, en niet door de native AVContentKeySession van tvOS - ondanks dat beide Apple's officiële FairPlay implementaties zijn.

Mijn vraag: Is het mogelijk om de Irdeto DRM-configuratie aan te passen zodat ook native tvOS/Apple TV FairPlay-aanvragen worden geaccepteerd? De technische infrastructuur is er al (HLS + FairPlay), het lijkt slechts een kwestie van een whitelist-aanpassing aan de DRM-server kant.

Dit zou niet alleen mijn eigen app mogelijk maken, maar ook de deur openen voor een officiële KPN Apple TV app in de toekomst.

Alvast bedankt voor het bekijken van deze mogelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Joep

51 reacties

• January 17, 2026

Ik denk dat het antwoord nee is. Het is helemaal niet de bedoeling dat klanten zelf een app maken. KPN zal daar zeker niet aan meewerken. 

Ik vermoed dat je een app gemaakt hebt die gewoon de website tv.kpn.com toont. Klopt dat?

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Ik vermoed dat je een app gemaakt hebt die gewoon de website tv.kpn.com toont. Klopt dat?

nee, een volledige native apple tv app, die de officiele DRM ondersteund via de secure enclave van de apple tv. Apple tv ondersteunt namelijk geen webkit, dus de website laten zien zit er helaas niet in.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

nee, een volledige native apple tv app

Geen kans dat KPN hun sleutel voor het decoderen van DRM content derden toegankelijk maakt.

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

KPN hoevt geen sleutel “vrij” te geven, ze moet toestaan dat apple tv systemen een sleutel mogen aanvragen. Dit is onderdeel van Fairplay DRM van apple. De sleutel zelf is niet in te zien, want die zit in de secure enclave van apple systemen. Deze zijn specifiek gemaakt om bvb DRM veilig te maken.

In de aanvraag verstuurd apple mee dat het gaat om een apple tv. Deze wordt nu geblokkeerd (not authorized). In safari op macos gaat dit wel goed, want deze is wel toegestaan om via dezelfde route een DRM key van de server te ontvangen. De hele infrastructuur voor het ondersteunen van Fairplay is aanwezig, alleen laten ze apple tv simpelweg niet toe. (instelling in hun drm key server software)

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

@JoeJo KPN betaalt aan content industrie per kijker, hoe kan KPN zien hoeveel kijkers jouw app gebruiken? Uit dezelfde reden kan je geen derde party app voor streamingsdiensten zien. Apple Fairplay waarborgt alleen dat binnen Apple apparaten men de stream niet illegaal tappen kan.

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@JoeJo 

Dat KPN dat niet toelaat is begrijpelijk en ook logisch, aangezien anders meerdere personen een app gaan creëren, om via een andere route alsnog naar KPN TV+ te kunnen kijken op hun Apple TV.
Dit zou dan weer en warboel aan apps kunnen gaan opleveren, mist je natuurlijk weet hoe je een app moet opbouwen en uitbrengen (zoals jij).

KPN zal dus hieraan geen medewerking gaan verlenen, ook omdat KPN het maken van de diverse KPN TV+ apps (Android, Tizen, WebOS en iOS) volledig in eigen beheer heeft.
Dus als er een officiële KPN TV+ App wordt uitgebracht (is wel de bedoeling) voor Apple TV 4K, dan zal dit dus uitsluitend gebeuren vanuit KPN zelf.

Maar op zich wel een mooie poging vanuit jouw kant, maar helaas wel met een struikelblok.

Jeroen-bart Engelen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+9

@JoeJo KPN betaalt aan content industrie per kijker, hoe kan KPN zien hoeveel kijkers jouw app gebruiken? Uit dezelfde reden kan je geen derde party app voor streamingsdiensten zien. Apple Fairplay waarborgt alleen dat binnen Apple apparaten men de stream niet illegaal tappen kan.

De apps hoeven niet te rapporteren hoeveel gebruikers er kijken. Dat zien we aan de kant van de server gewoon. Die streams moeten immers worden opgevraagd bij de server.

@JoeJo Ik beloof helemaal niets, maar ik zal deze thread delen intern en eens kijken wat mensen ervan vinden.

Is de app die je gemaakt hebt open source? Kunnen we de source code ergens inzien?

• Auteur
  • Topper
  • January 18, 2026

Goed nieuws,

Ik heb een werkende versie gemaakt die in safari werkt (html pagina), gebaseerd op de feit dat deze de shaka speler gebruikt. Hierdoor ben ik erachter gekomen dat ik niet helemaal de juiste requests stuurde naar de DRM key server. Nu ik dit weet, heb ik met succes een versie kunnen maken die ook op de apple tv werkt!

@Jeroen-bart Engelen ja, het is mijn intentie om dit allemaal op github openbaar te maken zodat andere er ook gebruik van kunnen maken. Ik heb zelf geen dev licentie van apple om te publiceren. dus mensen zullen vooralsnog zelf aan de slag moeten om een versie op apple tv te zetten.

Ik laat hier nog wel weten wanneer ik de app goed genoeg vind om op github te zetten. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Ik volg mee erg interessant 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 18, 2026

Interessant en blijf deze thread zeker volgen. Ben benieuwd hoeveel tijd het je gekost ​hebt tot dit resultaat te komen ​@JoeJo

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

heeft iemand nog een goede naam voor de app?
Ik wil “KPN TV+” vrij houden voor de officiële kpn tv apple tv app ;)

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

@Berteman ongeveer 6 uurtjes nu, meeste tijd kost het uitzoeken van de DRM constructie. Het meeste is gevibe-code, met wat expertise van mijzelf...

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Ik heb al een naam gevonden: “kpn tv±”
icoon voor de app:

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Ik heb al een naam gevonden: “kpn tv±”
icoon voor de app:

Ik hoop dat je geen probleem zal krijgen. Als KPN logo geregistreerd is, zou je een probleem met plagiaat krijgen.

KPN App logo

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2026

Sowieso mocht je het publiceren zou ik voorkomen om überhaupt de naam KPN in de app te gebruiken. Eerder enkel dat het compatibel is met de tv+ in de beschrijving. 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Sowieso mocht je het publiceren zou ik voorkomen om überhaupt de naam KPN in de app te gebruiken. Eerder enkel dat het compatibel is met de tv+ in de beschrijving. 

Mag het dan wel opeens 

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • January 19, 2026

Ik zeg wat ik zou doen, ik heb werkelijk waar geen idee wat de regels zijn omtrent copyright of iets dergelijks. Ben een monteur en geen app ontwikkelaar. Maar ik denk dat de naam KPN gebruiken vragen is om problemen.

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

De juristen en veiligheids afdeling van KPN zullen dit draadje ook met belangstelling volgen… 🫢

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Maar ik denk dat de naam KPN gebruiken vragen is om problemen.

KPN te gebruiken, is verboden in landen en toepassingsactiviteiten waar dit merk geregistreerd is. Maar b.v. een App KPN voor Kaladan Press Network is geen probleem.

• Auteur
  • Topper
  • January 19, 2026

Oke, “TV±” met de mooie groene kleur… om problemen te voorkomen

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@JoeJo, wij stellen uitsluitend door ons geautoriseerde applicaties beschikbaar. Open initiatieven onder KPN’s naam en look & feel zijn, hoe goed bedoeld ook, niet toegestaan. Op deze manier kunnen wij de veiligheid, kwaliteit en betrouwbaarheid van onze dienstverlening waarborgen.
De wens voor ondersteuning op Apple TV is bij ons bekend en heeft de aandacht van de ontwikkelaars.

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

De apps hoeven niet te rapporteren hoeveel gebruikers er kijken. Dat zien we aan de kant van de server gewoon. Die streams moeten immers worden opgevraagd bij de server.

@JoeJo Ik beloof helemaal niets, maar ik zal deze thread delen intern en eens kijken wat mensen ervan vinden.

Is de app die je gemaakt hebt open source? Kunnen we de source code ergens inzien?

@Jasper van KPN ,

Spreek jij namens kpn of heeft de actie van deze developer nog  invloed

Michel.uit.Arnhem
Superuser
Forum|alt.badge.img+15

Hoi ​@MR_CHIP 

Jasper is een medewerker in dienst van KPN, dus spreekt dus uit naam van zijn werkgever KPN.
Mocht TS​​​​ ​​@JoeJo zijn zelf ontwikkelde TV app daadwerkelijk in de Apple App Store plaatsen, dan kunnen daar dus gevolgen aan zitten.

Het is namelijk niet toegestaan (lees: verboden) om initiatieven zoals het uitbrengen van een TV app speciaal voor KPN TV+ klanten uit te voeren, zonder nadrukkelijke toestemming vanuit KPN.

Dus ja, Jasper kan dit doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling binnen KPN.
Het is dus voor nu alleen nog een waarschuwing richting TS ​@JoeJo 

MR_CHIP
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+7
  • Wijsgeer
  • January 19, 2026

Hoi ​@MR_CHIP 

Jasper is een medewerker in dienst van KPN, dus spreekt dus uit naam van zijn werkgever KPN.
Mocht TS​​​​ ​​@JoeJo zijn zelf ontwikkelde TV app daadwerkelijk in de Apple App Store plaatsen, dan kunnen daar dus gevolgen aan zitten.

Het is namelijk niet toegestaan (lees: verboden) om initiatieven zoals het uitbrengen van een TV app speciaal voor KPN TV+ klanten uit te voeren, zonder nadrukkelijke toestemming vanuit KPN.

Dus ja, Jasper kan dit doorgeven aan de verantwoordelijke afdeling binnen KPN.
Het is dus voor nu alleen nog een waarschuwing richting TS ​@JoeJo 

Ik zie toch zelf ook wel dat hij een medewerker is

Ik ben hier al zeer lange tijd actief 

Ik heb het over of het antwoord van Jasper leidend is of dat er nog wat uit de navraag door ​@Jeroen-bart Engelen kan komen 

Jasper van KPN
Moderator

@Jasper van KPN ,

Spreek jij namens kpn of heeft de actie van deze developer nog  invloed

Ik heb het nagevraagd bij de ontwikkelaars zelf, zij vroegen of ik dat kon plaatsen.