Skip to main content

Na vele jaren slapende klant te zijn geweest een nieuw abonnement genomen. Al snel een nieuw kastje ontvangen (TV-Plus of zo iets).

In 1 zin: wij thuis (4 man) vinden het nieuwe menu uiterlijk van KPN-TV echt vreselijk; het is zo onoverzichtelijk (druk) en zo omslachtig om iets te willen zien.

Ik ga niet alles exact benoemen maar een paar dingen waarom wij niet blij zijn met het nieuwe menu.

  1. Het startscherm is zo druk en vol met info, daar zit ik gewoon niet op te wachten. De HOME-knop negeren we dus zoveel mogelijk maar dat kan niet altijd geloof ik.
  2. De reactie-snelheid van opschakelen naar de volgende zender is traag geworden, erg traag.
  3. De TERUG-knop werkt nu anders en zeker niet beter!
  4. In regel kijken wij vaak terug op zenders zoals BBC First. Daarvoor gebruikten we het GIDS-overzicht waarin je overzichtelijk alles van 1 enkele zender een verticale lijst van programmas’s kon inzien. Dat kan blijkbaar niet meer. Blijkbaar moet je alles van alle zenders in 1 oogopslag tot je nemen, heel vermoeiend.

Mijn credo: LESS IS MORE

 

Mijn vraag: kan je via ‘instellingen’ de oude situatie weer benaderen door dingen uit te zetten?

Jammer om te horen dat je niet tevreden bent met het menu van de KPN TV+ Box, @Klepstoter. Er zit meer op dan je eerder had: de KPN TV+ Box is namelijk een Android Box voor televisie én streamingsdiensten. Natuurlijk is alle feedback welkom. Ik wil je uitnodigen om feedback te delen in de Product Updates van de KPN TV+ Box. We proberen met zoveel mogelijk wensen rekening te houden.

Ik wil graag op een paar dingen even extra in gaan, zodat het mogelijk een stukje makkelijker voor je wordt.

Je geeft aan dat het zappen traag is. Dat zou niet moeten. Kan je vertellen hoe je jouw KPN TV+ Box hebt aangesloten? Is dat met een kabel of via wifi? Wat voor apparatuur heb je nog meer aangesloten?

De TERUG-knop is inderdaad veranderd. Hiermee ga je nu een stap terug in het menu. Dit is zoals we het graag zouden willen. Dit gaat dus ook niet zomaar veranderen.

Als laatste de Gids. Dit is inderdaad een horizontale gids. Er is echter per zender een minigids. Deze kun je benaderen door 3 keer op pijltje naar beneden te drukken. Er komt dan onderin beeld een kleine gids voor de zender die je kijkt. Dit is ook een horizontale gids, dus met pijltjes links en rechts kan je kijken wat er later op de zender te zien is. Wil je graag zien wat er op een andere zender is? Dan kan je met de pijltjes boven en beneden van zender wisselen binnen de minigids zonder dat de TV overschakelt naar een andere zender.


Het startscherm is zo druk en vol met info, daar zit ik gewoon niet op te wachten. De HOME-knop negeren we dus zoveel mogelijk maar dat kan niet altijd geloof ik.

Heeft u wel een Netflix, Disney+ of een andere streamingsdienst gebruikt? Kent u de appstore van Google of Apple? Het is allemaal hetzelfde: je wird "doodgegooid" met dingen die je helemaal niet kent en wilt.


Bedankt voor de reacties. Hier mijn antwoorden en nog een paar vaststellingen.

Over de verbinding (wifi of kabel):

Ik gebruik vanuit de Fritzbox een hoog kwalitatieve UTP-kabel naar het zenderkastje. Internet naar het kastje toe staat verder uitgeschakeld omdat ik geen internet gebruik op mijn TV. Stroomkabels liggen gescheiden van de UTP-kabel.

Over de TERUG knop:

Wanneer ik bv TV-zender 1 bekijk en dan op GIDS druk en even naar links of rechts ga om vervolgens weer op TERUG  te drukken, dan is de verwachting dat men weer op zender 1 kan verder kijken.  Dit is dus niet zo, TERUG is in dat geval dus niet TERUG helaas. Ik moet eerst op HOME drukken en dan op weer op 1.

 

Over de mini-GIDS:
De mini-gids had ik nog niet gezien. Helaas is dit een onbruikbaar overzicht als je het vergelijkt met de vorige versie; jammer dat een goed overzicht wordt opgeofferd voor iets dat totaal niet overzichtelijk is.


Over het geluid:

De kwaliteit van het geluid is sinds het nieuwe kastje ook achteruit gegaan, tijdens live kijke maar vooral als ik bijvoorbeeld NOS-nieuws terug kijk, dan is het geluid helemaal ‘blikkerig / vlak’.
Verder moet ik tegenwoordig het geluid op niveau 30 zetten terwijl voorheen niveau 17 vergelijkbaar was.

Dit is erg jammer wanneer je een dure TV hebt gekocht met ingebouwde kwalitatieve audio.

Mijn conclusie:

Al met al vraag ik me echt af hoe KPN zo de fout is ingegaan door klanten geen keuze te geven in het profiel van hun TV-aansturing. Als dit komende tijd de nieuwe standaard is bij KPN dan zit ik mijn 12 maandjes uit en zoek ik een andere provider.

LESS IS MORE


Ik gebruik vanuit de Fritzbox een hoog kwalitatieve UTP-kabel naar het zenderkastje. Internet naar het kastje toe staat verder uitgeschakeld omdat ik geen internet gebruik op mijn TV. Stroomkabels liggen gescheiden van de UTP-kabel.

Dit begrijp ik even niet. Je hebt een internetkabel liggen, maar internet uitgeschakeld? De KPN TV+ Box heeft wel internet nodig om te functioneren.

 

Wanneer ik bv TV-zender 1 bekijk en dan op GIDS druk en even naar links of rechts ga om vervolgens weer op TERUG  te drukken, dan is de verwachting dat men weer op zender 1 kan verder kijken.  Dit is dus niet zo, TERUG is in dat geval dus niet TERUG helaas. Ik moet eerst op HOME drukken en dan op weer op 1

Ik heb dit zelf even moeten testen, maar dit klopt. Gelukkig kan je alleen wel makkelijker terug naar de zender dan je nu doet. Je kunt namelijk opnieuw op de GIDS-knop drukken. De GIDS verdwijnt dan en je kunt weer televisie kijken. Ook kan je op OK drukken als je op het programma dat nu afspeelt klikt. Zo kan je ook van zender wisselen. 

 

Over het geluid: Gebruik je wel de meegeleverd HDMI kabel? Ik heb de KPN TV+ Box aangesloten met de bijgeleverd high speed HDMI kabel en heb geen problemen met de audio. Ook moet ik eerder de volume zachter zetten dan normaal. Dus ik zou je eerst willen aanraden om eens naar een andere HDMI kabel te kijken.


Reageer