Skip to main content
Beantwoord

Foutcode 563 oplossing: herstart glasvezelkastje

• February 10, 2026
  • 7 reacties
  • 89 keer bekeken

Ik ga op zoek naar een betere en goedkopere provider.

Bij moeder van 91 in Barendrecht werkte de tv-ontvanger niet meer. Wij telefonisch vanuit Vianen de zaak weer draaiend proberen te krijgen.

Wat niet werkte:

1. kabels verwijderen en opnieuw erin
  2. herstart tv-ontvanger
  3. herstart modem én tv-ontvanger
  4. harde reset tv-ontvanger
  5. terug naar fabrieksinstellingen tv-ontvanger

Vruchteloos op internet gezocht  naar oplossingen.

Uiteindelijk blijkt het foutcode 563 te zijn: “Je tv-ontvanger ontvangt een verkeerd IP-adres.

Uiteindelijk maar KPN gebeld. Verbint door met XS4ALL: bekend euvel; oplossing: glasvezelkastje herstarten – heeft XS4ALL op afstand gedaan. Toen was probleem vereholpen.

GRRR!!!

————————

Feedback achtergelaten tijdens review dienstverlening op verzoek van XS4ALL.

Ik vind het SCHANDALIG dat ik als XS4ALL/KPN-klant door KPN wordt gebeld en vervolgens naar XS4ALL wordt doorverbonden en dan als KPN-klant i.p.v. XS4ALL-klant wordt verwelkomd.

Ik vind het SCHANDALIG dat jullie WETEN dat het een vaak voorkomend probleem is en jullie de eenvoudige oplossing – herstart het glasvezelkastje – NERGENS op jullie website hebben staan zodat ik het ZELF kan verhelpen, het nauwelijks tijd kost en dus jullie dienstverlening goedkoper maakt. Dit, zoveel jaren nadat KPN XS4ALL heeft overgenomen. Het heeft ons uren tijd gekost van onze vrije zaterdag. We moesten op afstand telefonisch onze 91-jaar oude digibete moeder door allerlei technische hoepels laten springen. Ze heeft een dag nodig om bij te komen. Zelfs met hulp van de dochter van de buurvrouw kwamen we er niet uit.

Ik vind het SCHANDALIG dat jullie – en daarmee wij als klanten – nog steeds zoveel last hebben van jullie KNP/XS4ALL-schizofrenie danwel split-brain symptoms.

Beste antwoord door Maja van KPN

Welkom terug op de community ​@MartienTheRock, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat jammer dat je je zo slecht geholpen voelt 🙁 Ik hoop ook dat alles weer in orde is met je moeder.

Achteraf hebben jullie er weinig meer aan, maar weet dat wij zowel via de KPN website als via de XS4all website online tools bieden om verstoringen te verhelpen. Als je via XS4all kiest voor ‘service’, dan ‘televisie’ en dan ‘foutcodes oplossen', dan kan je de betreffende foutcode opzoeken. Je komt dan op een pagina waar je kunt kiezen voor stapsgewijs oplossen via de chatbot. Ook voor andere problemen, kan je via deze weg erg veel zelf proberen, met een beetje begeleiding!

Bij deze specifieke foutcode wordt bij de eerste stap wel gevraagd om de kabel uit het glasvezelkastje te halen, maar ik vermoed dat daarmee de ethernetkabel bedoeld wordt die naar het modem loopt. De probleemoplosser richt zich eerst op de stappen die het vaakst de oplossing blijken te zijn, en het is dus vaak niet nodig om het glasvezelkastje te herstarten als mensen met deze foutcode te maken krijgen.
Er wordt echter nergens iets aangegeven over het glasvezelkastje dus ik ga hier intern een melding van maken. Wat mij betreft hoort die mogelijke oplossing zeker wel thuis in deze probleemoplosser!

7 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

XS4ALL is onderdeel van KPN, maar nog steeds zelfstandig.

Als je klant bent bij XS4ALL moet je XS4ALL bellen.

Zie ook hier.

Met jullie bedoel je KPN denk ik.

Zie ook hier voor de regels van het forum.

En als je een vraag hebt, is het ook handig om te vermelden welke KPN tv ontvanger je hebt.

Foutcode 563, zie hier.

En dat kan KPN of XS4ALL op afstand weer goed zetten.

TIP:

Goedkoop is duurkoop

Duurkoop is goedkoop

En goedkoop en beter gaan vaak niet samen.😉

Wartywolfs
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • February 10, 2026

Hopelijk neemt KPN het herstarten van het glasvezelkastje (als je dat hebt) binnenkort wel op in hun probleemoplosser en helpdesk scripts.

@joop2011, jouw “goedkoop is duurkoop” opmerking kan ik niet helemaal plaatsen - de KPN en zeker XS4ALL abonnementen zijn niet bepaald goedkoop te noemen…

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

@joop2011, jouw “goedkoop is duurkoop” opmerking kan ik niet helemaal plaatsen - de KPN en zeker XS4ALL abonnementen zijn niet bepaald goedkoop te noemen…

Ziggo is zelfs duurder of even duur.

Odido lees en hoor ik heel erg veel klachten over.

Ik heb:

Glasvezel FTTH

Abonnement KPN tv+

200/200 Mb/s up en down

2 KPN tv ontvanger Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

€ 62,50 per maand.

Persoonlijk vind ik dit een mooie prijs.

Ik weet dat het goedkoper kan, maar dan moet ik alle KPN mail adressen overal omzetten en de vraag is of de kwaliteit dan hetzelfde is.

Een gewaarschuwd man telt voor 2 (toch)

P.S.

Als ​@MartienTheRock zijn abonnement om zou zetten naar KPN, is de kans groot dat hij zelfs minder betaald dan nu.

Maar dat is uiteraard zijn keuze.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • Antwoord
  • February 11, 2026

Welkom terug op de community ​@MartienTheRock, hoewel de aanleiding minder leuk is. Wat jammer dat je je zo slecht geholpen voelt 🙁 Ik hoop ook dat alles weer in orde is met je moeder.

Achteraf hebben jullie er weinig meer aan, maar weet dat wij zowel via de KPN website als via de XS4all website online tools bieden om verstoringen te verhelpen. Als je via XS4all kiest voor ‘service’, dan ‘televisie’ en dan ‘foutcodes oplossen', dan kan je de betreffende foutcode opzoeken. Je komt dan op een pagina waar je kunt kiezen voor stapsgewijs oplossen via de chatbot. Ook voor andere problemen, kan je via deze weg erg veel zelf proberen, met een beetje begeleiding!

Bij deze specifieke foutcode wordt bij de eerste stap wel gevraagd om de kabel uit het glasvezelkastje te halen, maar ik vermoed dat daarmee de ethernetkabel bedoeld wordt die naar het modem loopt. De probleemoplosser richt zich eerst op de stappen die het vaakst de oplossing blijken te zijn, en het is dus vaak niet nodig om het glasvezelkastje te herstarten als mensen met deze foutcode te maken krijgen.
Er wordt echter nergens iets aangegeven over het glasvezelkastje dus ik ga hier intern een melding van maken. Wat mij betreft hoort die mogelijke oplossing zeker wel thuis in deze probleemoplosser!

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • February 11, 2026

De probleemoplosser richt zich eerst op de stappen die het vaakst de oplossing blijken te zijn, en het is dus vaak niet nodig om het glasvezelkastje te herstarten als mensen met deze foutcode te maken krijgen.

Ter overweging: even de stroom eraf is voor velen denk ik wel gemakkelijker dan het gepruts met een UTP-kabeltje. 🤓

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • February 11, 2026

Ter overweging: even de stroom eraf is voor velen denk ik wel gemakkelijker dan het gepruts met een UTP-kabeltje. 🤓

Dat denk ik eigenlijk ook wel 😅

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+22
  • Wijsgeer
  • February 12, 2026

De probleemoplosser richt zich eerst op de stappen die het vaakst de oplossing blijken te zijn, en het is dus vaak niet nodig om het glasvezelkastje te herstarten als mensen met deze foutcode te maken krijgen.

??

Een UTP kabel is altijd de allerbeste oplossing.

Het aanleggen van UTP kabels is éénmalig veel werk, maar daarna heb je er heel erg veel plezier van.  

De spanning eraf halen heeft niet altijd het gewenste effect.

In dit geval i.v.m. resetten glasvezel modem was het een goede oplossing, omdat de fout in dit geval in het glasvezel modem zat.

Maar meestal is een DVS, WIFI of switch het probleem.