Skip to main content
Vraag

Foutcode stb-nmc-400 op KPN tv-ontvanger(s) bij gebruik Deco X50

• December 15, 2025
  • 1 reactie
  • 16 keer bekeken

Goedemorgen, 

Afgelopen weekend heb ik een nieuw modem ontvangen van KPN (V12) en heb ik mijn Deco set in gebruik genomen i.v.m. toch een betere WiFi. 

Hiervoor had ik de SuperWiFi V1 van KPN in gebruik, en op de slaapkamer kon ik vanuit het Superwifi punt met een kabel de tv-box zonder problemen aansluiten. Dit heeft ook altijd prima gewerkt, zonder eigenlijk grote problemen. 

Nu heb ik dus eigenlijk dezelfde setup, maar gebruik ik dus de Deco X50 set, waarop ik ook middels kabel de tv-box heb aangesloten. Nu ervaar ik dus helaas het probleem dat de tv na een aantal minuten het beeld vastloopt, en ik dus de welbekende foutcode stb-nmc-400 ontvang. Na de tv-box even uit te schakelen en weer in te schakelen werkt het weer even, maar na een aantal seconden weer hetzelfde probleem. 

De Deco X50 werkt in AP mode, maar helaas heb ik ook nergens een optie om IGMP Snooping in te schakelen. 

AP’s in Routed mode zetten is geen optie i.v.m. conflicten tussen de DHCP servers van het modem en de Deco. (Zo stond het in de eerste instantie wel ingesteld, maar bepaalde apparaten zoals de printer etc zijn dan niet benaderbaar vanwege een ander subnet.. ) 

Nu zie ik het niet echt zitten om de nieuwe superwifi punten aan te gaan schaffen van KPN, aangezien ik er dan ook weer 4 nodig heb, en ook daar weer kosten mee gemoeid zijn (Als het goed is ondersteunen de nieuwe punten namelijk wel WiFi6 wat de snelheid van het WiFi netwerk ten goede komt) 

Zijn hier al oplossingen voor hoe ik dit anders zou kunnen aanpakken ? 

1 reactie

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • December 15, 2025

Rechtstreekse kabel van de tv naar de Experiabox en niet via de Deco aansluiten is een optie

mocht de kabel die er al ligt al in gebruik zijn door je deco zou je door een kleine investering een switch die IGMP ondersteund op die kabel aansluiten en vanaf daar naar de deco en je TV.

Dat is natuurlijk allemaal wel afhankelijk hoe en waarmee alles aangesloten is dus garanties op deze oplossingen kunnen we niet geven.