Skip to main content

Sinds afgelopen zondag hebben wij last van een haperend beeld en of de foutmeldingĀ stb-nmc-400 op beide tv ontvangers. Het probleem lijkt random op te treden en is daarom ook moelijker te troubleshooten (een hapering / foutmelding na een uur tv kijken bijv...)

We maken al velen jaren gebruik van KPN TV, er is de afgelopen tijd niks veranderd aan het netwerk / hardware hier in huis.Ā 

Ik heb de volgende stappen doorlopen om issues in het netwerk / hardware uit te sluiten:

  • Modem herstart / factory reset
  • Switches herstart / factory reset
  • TV ontvanger herstart / "frisse startā€
  • Alles losgekoppeld van het modem en de tv ontvanger direct met kabel aangesloten op het modem.

Alles met geen resultaat. Nogmaals het lastig troubleshooten, het is niet zo dat het tv kijken onmogelijk is, soms heb je gelijk een foutmelding en soms pas na een uur of langerā€¦

Dan blijft naar mijn inziens nog het modem zelf of de kwaliteit van de lijn die binnen komt over? M.b.t. het laatste, ik merk zelf geen issues, met onlineĀ games heb ik geen packet loss oid.Ā 

Het betreft:

  • Bonded VDSL lijn (zie screenshot)
    • Firmware:Ā Ā V1.01.00T04.3Intermediate
  • 2x ARRIS VIP2952 (probleem speelt op beide devices)

Heeft iemand nog andere suggesties welke ik kan proberen? Anders wordt het waarschijnlijk een belletje KPN helpdesk en alle bovenstaande stappen weer doorlopen om een monteur op bezoek te krijgen.

Ā 

Dag @HamerĀ zijn de ontvangers met een kabel aangesloten op het modem of zit er een switch tussen? En als er een switch tussen zit ondersteunt die danĀ Igmp snooping?


DagĀ @HamerĀ zijn de ontvangers met een kabel aangesloten op het modem of zit er een switch tussen? En als er een switch tussen zit ondersteunt die danĀ Igmp snooping?

Ja de beide ontvangers zijn bedraad aangesloten, er zit een switch tussen, maar deze ondersteund IGMP.Ā 

Daarnaast heb ik het scenario getest, waarin ik alles van het netwerk heb afgesloten en alleen de ontvanger direct op het modem heb aangesloten. Ook dit gaf na een tijd de 400 foutmelding helaas...


Daarnaast heb ik het scenario getest, waarin ik alles van het netwerk heb afgesloten en alleen de ontvanger direct op het modem heb aangesloten. Ook dit gaf na een tijd de 400 foutmelding helaas...

Was dit met of zonder switch?Ā 

Waren toen ook alle WiFi devices uit? Omvormer zonnepanelen?Ā 


@HamerĀ Ik zie dat je vele FEC errors heb, deze zijn juist bedoeld voor IPTV en streamings. Als deze errors optreden tijdens het opstarten van de decoders kan goed zijn dat de decoders de 400 foutmelding krijgen (geen verbinding met TV platform), later als de lijn beter wordt, kan de decoder wel verbinding krijgen.


Ā Ā 

Daarnaast heb ik het scenario getest, waarin ik alles van het netwerk heb afgesloten en alleen de ontvanger direct op het modem heb aangesloten. Ook dit gaf na een tijd de 400 foutmelding helaas...

Was dit met of zonder switch?Ā 

Waren toen ook alle WiFi devices uit? Omvormer zonnepanelen?Ā 

Zonder switch,Ā directĀ op het modem. WiFi stond nog wel aan. Ik heb geen zonnepanelen.Ā 

Ā 

@HamerĀ Ik zie dat je vele FEC errors heb, deze zijn juist bedoeld voor IPTV en streamings. Als deze errors optreden tijdens het opstarten van de decoders kan goed zijn dat de decoders de 400 foutmelding krijgen (geen verbinding met TV platform), later als de lijn beter wordt, kan de decoder wel verbinding krijgen.

Geen idee wat normale FEC error waardes zijn, ik denk dat de meeste van net na het opstarten het modem zijn. Als ik het aantal errors bekijk na ~30 min met de tv-ontvanger aan, loopt het amper op: < 30.


Hoi @Hamer, heb je de stappen opĀ Verbinding met zender verbroken in beeld, zo los je het opĀ ook al doorlopen? Hiermee zou je de foutcode moeten kunnen oplossen.


HoiĀ @Hamer, heb je de stappen opĀ Verbinding met zender verbroken in beeld, zo los je het opĀ ook al doorlopen? Hiermee zou je de foutcode moeten kunnen oplossen.

Die heb ik inderdaad al doorlopen.Ā 

Ik vind jammer dat als ik moeite doe om dingen uit sluiten binnen mijn eigen netwerk en dit uitgebreid beschrijf in mijn start topic en dan vervolgens een online liner terug krijg met de vraag of ik de meest standaard debug stap al hebĀ uitgeprobeerd.Ā 

Gisteren heb ik de helpdesk gebeld en dat gesprek was ronduit onbeschoft. Een soort tunnel visie op de switch in mijn netwerk, tplink zou niet het juiste merk zijn (terwijl het zelfde model in de kpn webshop wordt verkocht..) en dit zou alles veroorzaken. Mijn argument dat dezelfde hapering/storing optreden als ik de Arris direct op het modem aansluitĀ en verderĀ alleĀ apparaten heb losgekoppeld van het modem, werd genegeerd.

Ik begrijp best, dat er vaak problemen zullen zijn met thuis netwerken en bepaalde switches en dat deze defect kunnen raken. Maar deze setup draait al +5 jaar (zo niet langer), zonder problemen en ik ervaar het probleem ookĀ zonderĀ de switches.

Eind resultaat van het gesprek gisteren was dat na een factory reset van het modem, er wel een DSL link was maar ik geen IP kreeg:

Onder het kopjeĀ DSL connectie status in het modem:

Reden niet verbonden: ISP timeout

Dus geen internet. Ik mocht van de betreffende medewerker zelf een monteur inplannen a 70 euro, dat ā€œkonā€ hij niet zelf. Ik heb toen maar opgehangen en uiteindelijk na nog een keer stroomloos maken/resetten, kwam de lijn na anderhalf uur weer up.Ā 

Eindconclusie: TV haperingen zijn er nog steeds en ik heb weinig vertrouwen in het nogmaals bellen van de KPN helpdesk.


Tweede keer gebeld, nu een medewerker aan de lijn die wel luistert naar de informatie die wordt gegeven.Ā 

Lijn meting gaf aan, dat 1 van de 2 lijnen last heeft van storing. Als eerste stap wordt nu een nieuwe Y-kabel opgestuurd, mocht dit niet werken (ik acht de kans klein dat dit het probleem is) dan volgt een monteur.


De reden dat ik je in eerste instantie naar de servicetool stuurde, is omdat deze ook een lijnmeting zou moeten kunnen doen. Misschien had ik dat erbij moeten vertellen.

Maar goed, ik begrijp dat je inmiddels telefonisch contact hebt gehad en dat er een nieuwe Y-kabel toegestuurd is. Heeft deze het gewenste effect gehad?


Reageer