Skip to main content

Na installatie van glasvezel door de KPN-monteur heb ik regelmatig last van de errormelding stb-nmc-400 op de TV-ontvanger. De KPN-monteur heeft mijn televisie middels de KPN-superwifipunten aangesloten. De wifiverbinding is snel, maar het wifipunt, waar de TV-ontvanger met een kabel op is aangesloten, gaat soms op oranje of zelfs rood om uiteindelijk weer groen te worden. Zolang deze op oranje of rood staat krijg ik de melding. 

Ik heb alles meerdere malen opnieuw aangesloten en geïnstalleerd. Denk hierbij ook aan het volledig resetten van de wifi-punten. KPN-medewerkers aan de telefoon weten ook niet waar het aan ligt en kunnen niets betekenen. 

Op dit forum heb ik gelezen dat het aansluiten van de TV-ontvanger met een kabel ook niets heeft uitgehaald. Aangezien de wifi gewoon stabiel is en de snelheid ruim 350 mb/s is mag dit geen issue zijn. 

 

Ter info:

Experiabox V10

Arris VIP 5202

KPN SuperWifi 2

 

 

Wat is hier nu de oplossing voor?

 

Na installatie van glasvezel door de KPN-monteur heb ik regelmatig last van de errormelding stb-nmc-400 op de TV-ontvanger. Zolang deze op oranje of rood staat krijg ik de melding. 

Logisch, rood betekent geen verbinding en oranje 2,4Ghz signaal.

 

Op dit forum heb ik gelezen dat het aansluiten van de TV-ontvanger met een kabel ook niets heeft uitgehaald. Aangezien de wifi gewoon stabiel is en de snelheid ruim 350 mb/s is mag dit geen issue zijn. 

Aangezien de SW niet altijd groen zijn, is toch een wifi issue.

Ter info:

Experiabox V10

Arris VIP 5202

KPN SuperWifi 2

Hoe zijn de SW2 aangesloten? De eerste SW2 moet bekabeld met de V10 zijn en de wifi van V10 moet uit.

 

 


De wifi van de V10 is inderdaad uit en het eerste wifipunt is bekabeld aangesloten. In de woonkamer, ongeveer 8 meter van het eerste bekabelde SW2, staat het tweede SW2 (waar de TV-ontvanger op is aangesloten). 


@Ger02 Probeer de 2 SW2 te switchen, de momenteel tweede SW2 bekabeld aan modem, en de andere naar woonkamer verplaatsen. Je moet waarschijnlijk de 2 SW2 resetten en opnieuw installeren


Heb beide SW2 al gereset en opnieuw geïnstalleerd. TV lijkt minder vaak weg te vallen, maar doet dit helaas nog steeds. Het probleem is hiermee helaas nog steeds niet verholpen. 


Alle topics over dit onderwerp op dit forum zijn overigens nooit opgelost door KPN. KPN blijft alleen aangeven dat je de boel opnieuw moet loskoppelen, resetten en installeren. Dit heb ik meerdere malen doorlopen, maar het probleem blijft. 

 

Heeft KPN geen fatsoenlijke oplossing voor dit probleem?


Ha @Ger02, het lijkt me zeker goed om dit op te lossen. Als eerste zou ik toch adviseren om (nog?) eens een schone installatie te doen. Het is hierbij belangrijk dat je het SuperWifi punt zeker een half uur bekabeld aangesloten houdt, voordat je 'm verplaatst. 

 Mocht dit niet de oplossing zijn: heb je de mogelijkheid om het tweede SW punt dichterbij de eerste te zetten? Zit er iets tussen die 8 meter, bijv. een betonnen muur o.i.d.? In dat geval is het wellicht niet voldoende om vanuit de eerste SW de tweede te bereiken. Je kunt overwegen om ook de tweede bekabeld aan te sluiten óf om er een derde punt tussen te zetten. 


Ha @Ger02, het lijkt me zeker goed om dit op te lossen. Als eerste zou ik toch adviseren om (nog?) eens een schone installatie te doen. Het is hierbij belangrijk dat je het SuperWifi punt zeker een half uur bekabeld aangesloten houdt, voordat je 'm verplaatst. 

 Mocht dit niet de oplossing zijn: heb je de mogelijkheid om het tweede SW punt dichterbij de eerste te zetten? Zit er iets tussen die 8 meter, bijv. een betonnen muur o.i.d.? In dat geval is het wellicht niet voldoende om vanuit de eerste SW de tweede te bereiken. Je kunt overwegen om ook de tweede bekabeld aan te sluiten óf om er een derde punt tussen te zetten. 

 

Hi Marcia, Dank voor je reactie. Helaas is het langer bekabeld aansluiten niet de oplossing. Na een reset van een SW2-punt duurt het ongeveer 15-20 min voordat het lampje van paars naar stabiel groen gaat. Wanneer het lampje groen blijft branden zou de installatie voltooid moeten zijn.

Heeft KPN vastgesteld dat het minstens 30 minuten bekabeld aansluiten van een SW2-punt de oplossing moeten zijn voor dit probleem?

 

Verder wil ik aangeven dat er tussen het bekabelde SW2-punt en het tweede SW2-punt een gipswand staat, maar hier zit ook een deur in. Echter gaat het hier om een kleine hal die uitkomt op de woonkamer. Diagonaal zijn er nauwelijks obstakels die die de verbinding kunnen verstoren op zo’n korte afstand. Als de range van SW2 zo laag ligt zou dat betekenen dat je vele SW2-punten moet aanschaffen voor een behoorlijke dekking in een woning.

 

Tot slot ben ik niet van plan een tweede SW2-punt bekabeld aan te sluiten. Na een bezoek van de monteur en zijn uitleg over de uitdagingen om de TV-ontvanger bekabeld aan te sluiten, ben ik akkoord gegaan met de aanschaf van de SW2-punten, omdat ik dan gewoon over de wifi tv zou kunnen kijken. De monteur heeft alles doorgemeten en de snelheid is meer dan voldoende. Echter heb ik het vermoeden dat er iets anders aan de hand is dan een instabiele verbinding. Hoewel het erop lijkt dat de verbinding instabiel is, het draadloze SW2-punt (TV-ontvanger is hierop aangesloten) knippert bij wegvallend beeld tenslotte oranje of rood, is de verbinding 90% van de tijd prima. De verhalen van andere KPN-klanten met hetzelfde probleem lijken te onderschrijven het probleem toch iets anders moet zijn. 


Gisteravond heb ik overigens enkele uren last gehad van de melding. Ik had dan ook geen tv. Opvallend hierbij was dat het lampje op beide SW2-punten gewoon groen brandde. Pas na een herstart van de modem kon ik weer tv kijken. Het herstarten van de modem is overigens ook vaak niet de oplossing gebleken. Naast het feit dat dit geen oplossing is, duurt het ook nog eens vrij lang voordat alles is opgestart. 

 

Vanaf het moment dat ik internet heb over glasvezel heb ik deze problemen. Is er bij KPN niets bekend over defecte glasvezelkastjes o.i.d.? De problemen die ik nu heb met dit product zijn onacceptabel. 


Heeft KPN vastgesteld dat het minstens 30 minuten bekabeld aansluiten van een SW2-punt de oplossing moeten zijn voor dit probleem?

Het is niet een algemeen ding: wat je zegt klopt, het is vaak na 15-20 minuutjes wel klaar. Als dat niet zo is, dan merken we binnen de community dat het langer aangesloten houden, vaak helpt. 

Vanaf het moment dat ik internet heb over glasvezel heb ik deze problemen. Is er bij KPN niets bekend over defecte glasvezelkastjes o.i.d.? De problemen die ik nu heb met dit product zijn onacceptabel. 

Als je het idee hebt dat er meer aan de hand is, neem dan vooral even telefonisch contact op met mijn collega's van de telefonische klantenservice via 0800-0402. Dat kan op maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 18.00 uur en zaterdag van 08.00 tot 17.00 uur. Zij kunnen onder andere je lijn doormeten en, indien nodig, een storingsmonteur sturen. 


Reageer