Skip to main content
Vraag

Foutmelding STB-zap-03/ 3 -HAL layer op tv-ontvanger die via een TP-Link wifi router is aangesloten

• 22 maart 2025
  • 6 reacties
  • 47 keer bekeken

Hallo, 

Mijn tv ontvanger op de 1e verdieping zit achter een TP-Link wifi router. Ik kan geen programma’s terugkijken of pauzeren. Hij geeft onderstaande foutmelding.

STB-zap-03/ 3 - HAL layer

Hoe kan dit verholpen worden?

Groeten Paul

6 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Wijsgeer
  • 12938 reacties
  • 22 maart 2025

Ik ben bang dat het probleem in de TP Link router zit.

Probeer de KPN router eens om te testen of dan wel alles goed werkt.

Of bedoel je TP Link Wifi repeater (verlenger voor het WIFI signaal)

Ook in dat geval denk ik dat het probleem in de TP link zit.

Het beste kan je in dat geval de KPN Super WIFI2 kopen of huren.

Zie ook hier.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 22 maart 2025

Hallo Joop,

bedankt voor het meekijken. De KPN router staat beneden. Vanwege het matige wifi signaal heb ik de TP link wifi modem op de 1e verdieping gezet en daarmee heb ik mooi dekking in heel mijn huis en tuin.  tv ontvanger 1 beneden zit direct op de KPN router en daar werkt hij goed. Tv ontvanger 2 zit dus op de TP Link wifi modem (router?) en die werkt dus niet goed. 

Heel veel verstand heb ik er niet van. Ik zou wel zeggen dat KPN dit werkend behoort op te leveren, met name nu, vanaf het moment dat ze extra geld vragen voor extra tv ontvangers.

Ik zat nog wel te denken aan een simpele hub tussen KPN router en Tp Link modem, waarop ik een aftakking voor de 2e ontvanger creëer. Zou dat werken..? Zijn daar risico’s aan verbonden, bv signaal verlies?

Maikel Drost
Helper
Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • 150 reacties
  • 22 maart 2025

Je kan beter de tplink als access point instellen. Zo maak je 1 netwerk. Omdat je nu 2 netwerken gemaakt hebt kan het zijn dat de tplink niet overweg kan met igmp dat protocol wat nodig is voor iptv.

Als je de dhcp en firewall uitzet op de tplink en de kabel die in de wan poort zit in de Lan poort stopt. Dan wordt de Experiabox de hoofdrouter binnen het thuisnetwerk en zal je tv gewoon netjes gaan werken  

• 3218 reacties
  • 22 maart 2025

Je hebt nu een 2de router. Tv ontvangers van KPN doen het bijna nooit goed achter een 2de router.

Je kunt een switch gebruiken, deze bijvoorbeeld:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2452734/switch-tp-link-tl-sg105e/?soPos=2335

Dat werkt wel. Let op: hij moet igmp snooping ondersteunen. Deze doet dat. Maar niet alle switchen ondersteunen dat.

Aan deze switch koppel je dan de tv-ontvanger. En die TP-Link router kan je er dan ook aan koppelen. Dan blijft WiFi gewoon op dezelfde manier werken.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • 2 reacties
  • 23 maart 2025

Bedankt Maikel en Marlon voor deze tips. Daar kan ik wel wat mee. Wat Marlon aangeeft was idd wat ik in gedachte had. Van dat igmp snooping had ik nooit gehoord dus hele waardevolle inbreng. Ik probeer eerst eens het advies van Maikel, want dan scheid ik ook beter de netwerken van elkaar, iets waar nu nog wel eens confilcten ontstaan na een reset of upgrade. Ik laat weten wat het is geworden.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13
  • Moderator
  • 7569 reacties
  • 24 maart 2025

Goedemiddag ​@Plooyke, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)
Goed om te zien dat er al zo goed wordt meegedacht en ik lees ook al enkele hele goede tips & adviezen!

Plooyke schreef:

Bedankt Maikel en Marlon voor deze tips. Daar kan ik wel wat mee. Wat Marlon aangeeft was idd wat ik in gedachte had. Van dat igmp snooping had ik nooit gehoord dus hele waardevolle inbreng. Ik probeer eerst eens het advies van Maikel, want dan scheid ik ook beter de netwerken van elkaar, iets waar nu nog wel eens confilcten ontstaan na een reset of upgrade. Ik laat weten wat het is geworden.

Benieuwd ook naar de uitkomst en hopelijk wil je die hier te zijner tijd ook nog even met ons delen!

Reageer