Skip to main content

Paar weken geleden hetzelfde probleem gehad, weekje weggeweest, nu terug.

Configuratie: sinds ca 4 maanden KPN TV+, receiver tuner, optische kabel
Geen problemen met zenders als NPO radio 1 of 2, Qmusic.

Hoi @Cees-, hoe lang speelt dit al? En hoe vaakt valt het dan weg? Laten we zeggen per uur?
En is dat ook het geval als het geluid enkel via de tv gaat?


Dag Bart,
Het probleem deed zich met name afgelopen vrijdag (weer) voor toen het ca 2 tot 3 keer per uur voor deed met name in ochtend.
Het geluid enkel via de TV met soundbar heb ik nog niet uitgeprobeerd en zal dat gaan testen de komende dagen. Het geluid is dan toch minder dan via mijn stereo… vandaar. Ik houd je op de hoogte.


Dag Bart, nog een aanvulling.
Vanavond vertelde mijn vrouw die vandaag overdag naar Radio 538 luisterde, dat de zender tussen 11:45 en 12:45 uur zeker drie keer om de 15 min is weggevallen. Door op oké te klikken van de afstandsbediening kreeg ze de zender weer te horen. Na 13:00 uur NPO2 opgezet.


Krijg je dan verder ook een melding in beeld? Ook ben ik benieuwd hoe het zonder soundbar gaat.
Via de radio kan het zijn dat de screensaver aangezet wordt. Dat kun je uitzetten via Menu > Instellingen> Energiebesparing en dan onderaan. 


Het probleem van wegvallen Radio538 doet zich nog steeds voor. Configuratie is dan TVontvanger-optische kabel- versterker stereo set. Vreemde is dat het elke dag bijna op dezelfde tijd(en) gebeurd m.n. tussen 10 en 12 uur. Doet zich enkel voor bij Radio538 en Veronica. 

Zoals gevraagd ook een aantal dagen radio538 geluisterd TVontvanger-HDMI-TV. Met deze configuratie wordt géén storing ervaren.


Dus enkel wegvallend geluid bij luisteren Radio538 en Veronica als de stereo via de optische kabel is aangesloten. Via de HDMI gaat het wel goed. Of begrijp ik dan dat het zonder Stereo set is? Of is de stereo dan met HDMI ingeschakeld?

In ieder geval wil ik je aanraden om eens de geavanceerde geluidsinstellingen te doorlopen. Is er een instelling waarna het wegvallen niet meer voorkomt, bijvoorbeeld met passthrough?


En nog even een vraag vanuit de technici, ze willen graag eens meekijken. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt en bovenstaande hebt getest. Mogelijk kunnen we dan achterhalen waar het mis gaat. 


Beste Bart,

Je hulp is nog steeds welkom omdat het probleem nog niet is verholpen. Met name tussen 10 en 11 uur komt de storing ca 5x voor zoals vandaag 8 dec.

Ik heb het profiel ingevuld en de geavanceerde instellingen TV doorlopen en uitgeprobeerd. Luisteren naar 538 en Veronica via TV gaat zonder problemen. Staat nu op Passthrough.

Het probleem doet zich dus alleen voor als ik naar de radio luister wanneer de TV-ontvanger aan staat met connectie via optische kabel naar versterker: merk Advance Xi-105 (2 jaar oud). De TV staat dan op standby!!


Ik ga dit meenemen naar de technici, want ik ben het spoor nu wat bijster. Hopelijk komen zij met een verklaring en oplossing. 


Beste Bart,

Probleem is opgelost!!

Op de witte afstandsbediening van KPN zit rechts onderin een knopje met Radio. Dat is essentieel om te gebruiken bij het switchen van TV naar Radio zenders als je wilt luisteren mbv de optische kabel en versterker/tuner installatie op de TV-ontvanger. Doe je dat niet krijg je storingen zoals ik heb ondervonden.

Bij deze kan de melding worden afgesloten.