Skip to main content

Ik overweeg een digitaal/analoog converter te kopen om mijn DIW7022 aan te sluiten op mijn oude stereo-installatie.

Als de versterker niet aan staat heb ik dan nog geluid op mijn tv via de HDMI-aansluiting ?

Ja hoor!

Ik gebruik een optische kabel van TVbox naar soundbar. Als ik de soundbar uit doe, gaat geluid via de HDMI door de TV-speakers. 


Als je geluid dan via de HDMI-ingang wilt horen moet je eerst via instellingen (wieltje rechtsboven) , Apparaat, Open algemene instellingen, Apparaatvoorkeuren, Weergave en geluid, Geavanceerde geluidsinstellingen gaan, en daar Optische uitgang uitschakelen. Deze staat aan als je de optische uitgang gebruikt, dus niet vergeten weer in te schakelen als je weer de optische ingang weer gaat gebruiken, @Hermanqwerty!


Als je geluid dan via de HDMI-ingang wilt horen moet je eerst via instellingen (wieltje rechtsboven) , Apparaat, Open algemene instellingen, Apparaatvoorkeuren, Weergave en geluid, Geavanceerde geluidsinstellingen gaan, en daar Optische uitgang uitschakelen. Deze staat aan als je de optische uitgang gebruikt, dus niet vergeten weer in te schakelen als je weer de optische ingang weer gaat gebruiken, @Hermanqwerty!

Lijkt me wat omslachtig

Als ik de soundbar uit zet gaat automatisch het geluid via de TV. 

Als ik de soundbar weer aan zet gaat het geluid via optisch weer via de soundbar.

Net getest voor de zekerheid. 


Dank je wel @RJW59 klinkt hoopgevend, ik ga een converter bestellen.


Als je geluid dan via de HDMI-ingang wilt horen moet je eerst via instellingen (wieltje rechtsboven) , Apparaat, Open algemene instellingen, Apparaatvoorkeuren, Weergave en geluid, Geavanceerde geluidsinstellingen gaan, en daar Optische uitgang uitschakelen. Deze staat aan als je de optische uitgang gebruikt, dus niet vergeten weer in te schakelen als je weer de optische ingang weer gaat gebruiken, @Hermanqwerty!

Lijkt me wat omslachtig

Als ik de soundbar uit zet gaat automatisch het geluid via de TV. 

Als ik de soundbar weer aan zet gaat het geluid via optisch weer via de soundbar.

Net getest voor de zekerheid. 

O, je hoeft de instelling niet eens aan te passen daarvoor? Wat handig. Nee, dan hoef je bovenstaande allemaal niet te doen uiteraard. @RJW59.


Als ik de soundbar uit zet gaat automatisch het geluid via de TV. 

Als ik de soundbar weer aan zet gaat het geluid via optisch weer via de soundbar.

Hoe is dat dan aangesloten? Loopt er niet ook iets van je televisie naar de soundbar zodat de televisie weet dat de soundbar aanstaat?

@Hermanqwerty, het geluid via HDMI stopt in ieder geval niet altijd zodra de optische uitgang wordt gebruikt. Ik ken mensen die een gehoorapparaat via de optische uitgang van de TV+ Box gebruiken, en tegelijkertijd geluid via de televisie hebben. Dus in dat geval: zodra je de optische uitgang aanzet in de TV+ Box, gaat het geluid gewoon naar allebei tegelijk, en dat gedrag is niet te veranderen met een instelling in de TV+ Box.

Misschien dat een soundbar via de optische aansluiting nog iets kan terugkoppelen aan de TV+ Box? Maar dat geldt dus niet voor een gehoorapparaat (logisch), en ik verwacht dat zoiets ook niet geldt voor een Toslink omvormer (die kan niet weten of de versterker aanstaat).

Trouwens, om geluid van televisie-uitzendingen via een oude stereo-installatie te horen moet je de audiokwaliteit in de TV+ Box wel op stereo zetten. (Ik denk dat radio-uitzendingen altijd zelf al stereo zijn?) Die instelling geldt dan ook voor HDMI; zie punt 38 in Feature requests KPN TV+ Box. Ook de audiovertraging is één gedeelde instelling voor zowel HDMI als de optische uitgang (en voor zowel live kijken via multicast als terugkijken via unicast).


HDMI TVbox naar HDMI 1 van Soundbar

Soundbar naar HDMI ARC van de TV


Misschien dat een soundbar via de optische aansluiting nog iets kan terugkoppelen aan de TV+ Box?

Nee, S/PDIF gaat maar één kant op. Dus de TV+ Box weet niet of er een apparaat is aangesloten. Eenmaal aangezet in de instellingen van de TV+ Box krijgen zowel de optische uitgang als HDMI hetzelfde geluidssignaal.

 


Reageer