Skip to main content

Hallo allemaal,

 

Ik zit al tijdje met een probleem waar ik gewoon niet uitkom. Ik heb een soundbar gekocht (JBL BAR 1000), maar krijg op één of andere manier maar geen 1080p-50hz aan de praat in de volgende setup: 

KPN mediabox aangesloten op HDMI 1 IN van de soundbar, dan HDMI ARC OUT van de soundbar naar de tv.  Als ik de KPN mediabox direct op de tv aansluit dan krijg ik wel 1080p-50hz (zie foto's).

 

Via de soundbar kan ik alleen 60hz instellen, en dat geeft beeldhaperingen bij het kijken naar tv zenders.

 

Is dit toevallig een bekend probleem? Of ligt het toch aan de soundbar? Via de JBL klantenservice krijg ik geen aanduidig antwoord. Ze kunnen me niet vertellen welke resoluties/framerates de soundbar allemaal door kan sturen. Alleen dat hij tot max 4k-60z kan. Het is geen bandbreedte issue dus.

 

Waarom sluit ik de mediabox niet direct op de tv aan en stuur ik het geluid door via ARC?
Mijn tv ondersteunt geen dolby digital (Atmos) of DTS

 

Type mediabox:
Sagemcom DIW7022

 

KPN set-top box > tv:

image0.jpeg

 

KPN set-top box > BAR 1000 (HDMI 1 IN) > tv (HDMI ARC out):

image1.jpeg

 

Bedankt!

Je tv-kastje gaat in een hdmi-poort van de tv en je soundbar gaat in de hdmi-arc poort van je tv en het geluid in je tv bij geluidssettings op passthrough zetten.


Dankje Nilco,

 

Dat is inderdaad de meest logische opstelling mits je een tv hebt die het geluid via ARC passthrough kan doorzetten. Ik zit helaas met een oude tv die de meeste recente codecs niet ondersteunt. Vandaar deze andere opzet ‘door’ de soundbar heen. 


Die nieuwe tv staat op de planning, maar komt waarschijnlijk pas over 1-2 maanden. In de tussentijd probeer ik dit werkend te krijgen, wat technisch gezien ook moet kunnen. Maar tot nu toe alleen gedeeltelijk dus.

 

Hoop dat dit meer duidelijkeid geeft!


@HEISENBERGG Misschien kan je proberen de KPN-Box op HDMI2 te pluggen, en als je in TV-instelling Audio op extern en passthrough, zou het TV het geluid alleen extraheren uit TV-stream en onbewerkt verder sturen naar HDMI-ARC. De TV hoeft niet te decoderen en kan theoretisch alle formaten doorsturen de zijn HDMI-specs toelaten.


Na aanleiding van jullie berichtjes toch nog is gekeken of ik de audio passthrough werkend kon krijgen, en ik heb zowaar geluid via ARC naar de soundbar! Dus KPN mediabox > tv > soundbar.

Wat bleek: ik moest ‘Simplink’ aanzetten (nog nooit van gehoord). Schijnbaar is dat LG’s eigen rebranding van HDMI CEC? Het stond in ieder geval niet bij instellingen, maar alleen bij het menu van de sources..

 

Maar.. nog geen dolby atmos. Bronbestand is een dolby atmos TrueHD 7.1 demo. Audio passthrough staat aan op de zowel KPN mediabox en de tv. Tv heeft alleen ARC, geen eARC. Zal wel daar aan liggen denk ik?


@HEISENBERGG ARC vereist HDMI 2.0, eARC HDMI 2.1, dus als je kabel de specificatie van 2.1 heeft, kan Dolby Atmos ook over HDMI-ARC. MAAR er zijn 2 codering van Dolby Atmos, Dolby Atmos met DD+ Codering (met compressie)  kan gewoon over ARC, Dolby Atmos met TrueHD Codering (zonder compressie) kan alleen over eARC. Eeen TrueHD 7.1 demo heeft waarschijnlijk Dolby Atmos TrueHD


Dan moet dat laatste het geval zijn inderdaad. Dank voor de opheldering!