Skip to main content

Ik ben nieuw op dit forum, was bij Ziggo en heb net een KPN+ aansluiting met een boxDIW7022.

ik gebruik Sonos 5.1 systeem wat goed werkte bij Ziggo, maar krijg geen 5.1 op de films op de KPN + box, maar surround 2.0. Ik zie bij de directe uitzendingen op veel zenders wel een 5.1 aanduiding op mijn Sonos, maar krijg weinig of geen geluid uit de surround speakers. Ik heb bij de instellingen op de box het geluid op automatisch staan. Wat doe ik verkeerd of is er een andere beperking.

@JPWZB De meeste zendingen hebben dd5.1 audio maar zijn eigenlijk dd2.0 of zelfs mono (stereo met 2 identieken l/r). Je kan het best testen met een film, b.v Top Gun


KPN adverteert als volgt:” 

Superscherpe beeldkwaliteit en de allerbeste geluidskwaliteit

Met de KPN TV+ Box heb je superscherp en levensecht beeld door de 4K Ultra HD en HDR-ondersteuning met Dolby Vision, HDR10, HDR10+ en HLG.

Heb je Dolby Atmos? De KPN TV+ Box heeft het ook. Daarmee garanderen we een echte bioscoopervaring.“

via de app Films/ plus+ verwacht ik dus ook een 5.1 surround geluid op films. Dit is echter niet zo, klopt dit wel?


Bij navraag bij de service dienst via telefoonnr. 08000402 hadden ze eerst geen antwoord en later werd gemeld dat ze dit niet meer deden omdat er haast geen gebruik van zou worden gemaakt????


 

via de app Films/ plus+ verwacht ik dus ook een 5.1 surround geluid op films. Dit is echter niet zo, klopt dit wel?

Het klopt dat de Films en Series via het KPN TV+ menu geen Dolby surround geluid hebben. Dit is helaas nog niet beschikbaar.

Via de apps van de streamingdiensten (zoals Netflix, Disney+ enz)  is Dolby surround wel beschikbaar.

Over het geluid van de TV zenders, selecteer eens bij de geluidsinstellingen 'Passthrough' ipv 'Automatisch'.

Er zijn Sonos apparaten die niet goed overweg kunnen met Multi PCM geluid. Daardoor kan het geluid anders klinken. Daarom is de 'Passthrough' optie die beter geluid kan geven.


Sebas14, bedankt voor jouw antwoord, echter:

. 1. Waarom wordt dit niet vermeld in de aanbiedingen van KPN? ( onvolledige informatie?)  

2 waarom zegt de Klantenservice dat er weinig gebruik van wordt gemaakt (het kan dus blijkbaar wel)?

3 komt deze optie in de (nabije) toekomst wel beschikbaar?

Ik begrijp het als je daar geen antwoorden op zult  hebben, maar ik hoop dat KPN snel zijn beloftes gaat waarmaken 


1: Geen idee
2: Geen idee
3: Ja.


Graag zou ik van een moderator een antwoord op mijn vraag willen hebben. Ik vind het een achteruitgang in vergelijking met Ziggo, die dit wel kunnen aanbieden.

indien dit nog wel gaat komen wil weten binnen welke termijn dit verwacht kan worden.


Ik heb hetzelfde probleem: alleen stereo uit de tv+ box. Helemaal geen Surround. Ik heb een nieuwe Sonos 5.1 systeem. Alles wat niet via kpn binnenkomt geeft surround. Tv+ is slechter als de vorige box. Ik ga maar eens bij ziggo kijken denk ik. Ik betaal 100 euro per maand voor een beetje stereo geluid.

 

mijn advies aan iedereen: ga niet over naar tv+!


alleen stereo uit de tv+ box.

Wat heb je ingesteld bij de geluidinstellingen? Want sinds de update van september 2023:

Per deze update zal bij een nieuwe installatie van de TV+ Box (bij nieuwe klanten, of na een volledige reset) het geluid standaard op Stereo staan in plaats van Automatisch. We zien dat dit minder issues geeft. En we geloven dat klanten die meer eisen stellen aan het geluid, de instelling om dit aan te passen goed kunnen vinden.


De geluidsinstellingen staan op automatisch, ik heb alle instellingen geprobeerd maar de surround speakers blijven geen geluid geven.


Volgens één van de technische medewerkers is het ook niet de bedoeling dat surround 5.1 verzorgd wordt bij de niet direct uitgezonden programma’s of films.  Surround 5.1 is dus wel te realiseren bij de  “live” uitzendingen. Dus niet via de app films.  Dit heeft volgens de medewerker te maken met rechten van  verschillende betrokken partijen, gaat dus waarschijnlijk om geld. In de Sonos app kan je bij instellingen in het systeem zien of surround 5.1 wordt meegestuurd. Ik heb zelf ook Sonos.


Jammer is ook dat bij de aanbevelingen van KPN om bij hun een abonnement af te nemen er nergens wordt vermeld wat de beperkingen zijn, er wordt wel melding gemaakt van “bioscoopervaring”, maar dat is dus maar beperkt waar. ( misleiding in de advertenties?)